Test: Yamaha 2015 YZF-R1 en YZF-R1M
Hier en Nu
7 maart 2015
Terwijl Honda het idee heeft laten vallen misschien een superdure straatlegale versie van RC213V MotoGP kampioensmachine te gaan produceren en KTM heeft aangekondigd in 2016 terug te keren naar de MotoGP met een klanten RC16 V4 racer die iedereen voor circuitgebruik kan kopen met meer dan € 220.000 in de knip. Yamaha is ze echter voor geweest, en niet alleen door een nieuwe 2015 YZF-R1 te produceren die er in het hier en nu al is, compleet met technologie die rechtstreeks afkomstig is van Valentino Rossi’s en Jorge Lorenzo’s YZF-M1 fabrieksracers, maar deze straatlegale racer met verlichting voor slechts € 20.999,00 (€ 25.999,00 voor de exclusievere meer circuit georiënteerde YZF-R1M met Öhlins voorvork en Öhlins elektronisch geregelde monoshock, carbonfiber kuip, datalogging met geïntegreerde GPS en de mogelijkheid om nieuwe elektronische settings via een smartphone of tablet te uploaden) op de markt te zetten.
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha 2015 YZF-R1 en YZF-R1M |
No Comprimise |
200 pk R6 |
YZF-R1 techniek |
Conclusie |
Technische gegevens |
Als er ooit levend bewijs was van de oude spreuk dat racen straatmotoren beter maakt, dan is deze nieuwe Yamaha YZF-R1 daar het sprekende voorbeeld van. Dit is de echte rationele wereld waarvoor Yamaha al die miljoenen Yens in de MotoGP voor spendeert en tegelijkertijd het afgelopen decennium 6 rijderstitels op naam heeft gezet.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Alessio Barbanti, Henny Stern