Test: Suzuki Burgman 400 vs Yamaha X-Max 400 Momo
Nieuwe middenklasse
Inmiddels heeft de Majesty plaatsgemaakt voor de X-Max 400. Een op papier directe concurrent van de Burgman 400, maar tegelijkertijd een scooter die zich met z'n strakke lijnen aangevuld door het aansprekende Momodesign op een andere doelgroep lijkt te richten. Uiteindelijk zijn beide machines motorscooters in hetzelfde segment en met eenzelfde cilinderinhoud zeer vergelijkbaar. De prijzen zijn echter minder vergelijkbaar aangezien de Yamaha in Momo trim € 800,- meer kost dan de € 6499,- kostende Burgman. Wij zochten uit of dit prijsverschil te rechtvaardigen is en welke van de twee het meest de opoffering van je spaarvarken waard is.
Tekst & Fotografie: Thomas Reedijk
Oud versus jong
Omdat de oudste als eerste mag beginnen we bij de Suzuki Burgman. Sinds zijn introductie in 2000 is de scooter aardig wat aanpassingen ondergaan. Wie goed kijkt ziet dat de grootste aanpassingen op het gebied van design in 2006 hebben plaatsgevonden. De lijnen van het 2014 model komen nog steeds overeen met dat model en zijn gedurende de jaren slechts in detail aangepast. Meest opvallende aanpassingen voor 2014 zitten aan de oppervlakte. Zo is de scooter voorzien van rode velgstriping, rode accenten in h
Klassiek versus modern. Overbodig te vertellen wat wat is...
De kofferruimte van de Burgman is flink groter. Onder het zadel van de X-Max passen twee helmen, maar probeer dát dan nog maar eens dicht te maken...
Je hebt lendesteunen en je hebt lendesteunen is door een Italiaan ontworpen hadden kunnen zijn. et zadel en blauw getinte knipperlichtbehuizing. Afgezien van deze toevoegingen staat de Burgman er hetzelfde voor als het voorgaande model. Echt nieuw kan je de vernieuwde Burgman dus niet noemen, maar slecht nieuws is dat zeker niet gezien het feit dat deze 400 een bewezen goede scooter is die een trouwe schare fans aan zich weet te binden. Ondanks de leeftijd van het model straalt de Burgman elegantie uit. Ook in 2014 is het design nog steeds erg aansprekend. En nadat de motorscooter in 2010 werd voorzien van ABS is de Burgman ook nog eens een stuk veiliger geworden.
Tegenover deze Burgman staat de Yamaha X-Max 400, een in tegenstelling tot de Burgman, jong model met een strakkere tekening en sportiever uiterlijk. En om met de deur in huis te vallen, dit sportieve aspect is natuurlijk ook direct het door Yamaha beoogde unieke verkoopargument van de X-Max. Tegelijkertijd is het model een antwoord op de onbeantwoorde vraag naar een alternatief voor de originele T-Max 400. Dat de X-Max 400 pas in 2013 is gelanceerd is aan elke detail af te zien. Het zogenaamde 'new-edge' straalt van de scooter af, terwijl de Burgman is getekend in een conservatievere vorm waar rondingen en niet strakke hoeken de hoofdrol spelen. Het laatste model is daarnaast ook nog 's aangepakt door de Italiaanse design studio Momodesign in een poging de toch al opvallende X-Max nog meer in het oog te laten springen. En dat laatste doet deze X-Max zeker. De 400cc scooter van Yamaha oogt op alle gebieden jonger, strakker en sportiever. De Burgman 400 is in vergelijk meer de gesoigneerde monsieur mét snor, terwijl de X-Max meer wegheeft van de fitnessfreak met Italiaans designhorloge. Het is maar net hoe je gezien wilt worden, wat je smaak is, wat je nodig hebt en hoeveel geld je uiteindelijk wilt uitgeven.
Design follows function
Design follows function is een motto dat door de beide Japanse merken met deze scooters goed begrepen lijkt te worden. Waar de strak gelijnde, sportief ogende X-Max inderdaad de sportiefste rijeigenschappen in huis heeft is het karakter van de Suzuki wat meer bescheiden, maar ook een stuk comfortabeler.
De eerste indruk van de Burgman is er dan ook een van toegankelijkheid en gemak. Het zadel is breed en comfortabel, maar is samen met de rest van de scooter zo ontworpen dat het geen probleem is om met je voeten bij de grond te kunnen. Hoe anders is dat bij de X-Max. Ook hier is het zadel breed en opvallend stugger dan dat van de Burgman. Wat ook opvallend anders is hoeveel lastiger het is voor de bestuurder om met de voeten moeder aarde te bereiken. Een bestuurder van 1m83, zoals ondergetekende, moet bij het stoplicht naar de punt van het zadel schuiven om met beide voeten moeder aarde te kunnen bereiken. Als je tijdens zo'n moment vergeet om naar voren schuiven, omdat je de scooter bijvoorbeeld nog niet zo goed kent, word je afgestraft met kramp in je voet, terwijl je balancerend op de tenen van één voet hoopt op een snelle wisseling van rood naar groen.
Spierballentaal
Als datzelfde stoplicht dan eindelijk aangeeft dat het gas geopend mag worden is de minder praktisch aanvoelende, maar 16 kilo lichtere X-Max eerder weg dan z'n rivaal. Opvallend genoeg voelt de X-Max minder koppelrijk dan de Suzuki. Bij elke acceleratietest is echter duidelijk de Yamaha het snelste weg, zonder de Burgman een moment te gunnen aan te kunnen haken. Hoewel het geen verschil van dag en nacht is, is het simpelweg onmogelijk om met de Suzuki in het wiel van de X-Max te blijven. En, zoals beschreven, dat valt op. Als we de scooters los van elkaar hadden getest had het gevoel verteld dat niet de X-Max, maar de Burgman de snelste is. Dat laatste strookt ook met de specificaties. Op papier is de Suzuki met 34 pk en 36,3 Nm namelijk het sterkst. Puur op cijfers verliest de X-Max het dus met 31,5 pk en 33,9 Nm van de Burgman. Het zou kunnen dat de meer op comfort gericht vering van de Soes ook een rol in speelt in hoe het vermogen op de het achterwiel wordt overgebracht. Het motorblok van deze scooter voelt simpelweg een stuk meer koppelrijk aan. Volgas accelererend 'hangt' de Burgman echt in de achterveren, terwijl de ophanging van de X-Max niet onder de indruk lijkt van het vermogen van diens ééncilinder. : wie het snelst weg wil zijn bij het stoplicht, of op welk moment, bij welke snelheid dan ook, kiest voor de Yamaha.
Diezelfde sportief afgeveerde Yamaha nodigt door de wat straffere vering, de zithouding en de in het algemeen sportievere handling het meest uit tot het betere stuurwerk. Het gevoel met de weg is op de X-Max veel helderder en de scooter biedt op dit gebied het meeste vertrouwen. Jammer dan ook dat Yamaha geen andere oplossing voor de plaatsing van de middenbok heeft weten te bedenken, aangezien het precies dit onderdeel is dat roet in de sportvoeding gooit. Zonder overdreven je best te doen raakt de middenbok tijdens het snellere bochtenwerk al snel het asfalt. Met een hard metalig en schrapend geluid laat de X-Max weten: tot hier en niet verder. Zonder angst voor herhaling is het dus niet moeilijk te zeggen dat dit echt jammer is. De Burgman die door de zachtere vering meer comfort biedt nodigt namelijk minder uit tot het betere scheurwerk, terwijl je juist bij deze 400 echt je best moet doen om de middenbok het asfalt te laten kussen. De remmen van beide scooters zijn zeer goed voor elkaar met een kleine voorsprong voor de X-Max. De remmen van de Yamaha zijn, het begint bijna saai te worden, net iets krachtiger en sportiever dan die van de Suzuki. De achterrem van de Yamaha kan je nog net even lekker laten gillen voordat het ABS ingrijpt, terwijl de voorrem eerste echt een serieuze vertraging genereert voordat hetzelfde systeem ingrijpt. Bij de Suzuki vindt het ABS net iets eerder de aan knop, zowel voor als achter, maar ook bij de Suzuki ben je al lang en breed je gebit verloren, voordat het ABS wordt aangesproken.
De X-Max stuurt het beste, maar hier wordt niet mee beweerd dat de Burgman niet lekker stuurt. In tegendeel. De Suzuki biedt echter meer dan sportiviteit een gevoel van rust en vertrouwen en is in die zin ook praktischer inzetbaar binnen zijn eh... inzetgebied. Zoals beschreven voelt het motorblok lekker koppelrijk aan en ben je ook op de Burgman snel genoeg weg bij het stoplicht om het overige verkeer voor te blijven. En als de weg dan wat bochtiger wordt is het ook op de Suzuki goed toeven. Even snel een bocht pakken doet deze scooter met veel gemak, maar het gaat te ver om te stellen dat de Burgman uitnodigt tot echt scheurwerk. De stad en haar omgeving is uiteindelijk de plek waar de eigenaren van vergelijkbare voertuigen hun machine zullen gebruiken. Zonder ooit op de Burgman gereden te hebben biedt plaatsnemen op het riante zadel en het plaatsen van je voeten op de ruime treeplanken het meeste een gevoel van thuiskomen. En van ruimte. N
Het design van de Soes gaat al flink wat jaartjes mee, maar of het achterhaald is? Dacht 't niet...
Bij de Soes oogt 't minder spannend, maar je hebt wel meer ruimte...iet alleen de ruimte voor de voeten is groter, ook bagageruimte van de Suzuki is beter voor elkaar. Beide merken claimen ruimte te hebben voor twee integraal helmen. Misschien komt het door onze grote hoofden, maar in ons geval bleek de Suzuki de enige van de twee die deze belofte in de praktijk waar kon maken. Daarnaast bood de Burgman wél plek voor de overbemeten fototas die mee was genomen voor het benodigde beeld, terwijl het zadel van de X-Max met dezelfde belading niet meer dicht te krijgen was. Ook de opbergvakken onder het stuur van Soes zijn ruimer dan die van de Yamaha. Betekent dat dan dat de X-Max echt tegenvalt op dit gebied? Nee, ook op de Yamaha is er aardig wat ruimte. Eén integraal helm of twee potjes kun je makkelijk kwijt en er zijn kleinere fototassen verkrijgbaar.
Groot voordeel van beide middenklassers uit Japan is de 'hybride' inzetbaarheid. Geen zorgen, we hebben het hier niet over accu's, maar over het feit dat deze scooters compact genoeg zijn voor het snellere stadswerk én groot en sterk genoeg voor de snelweg. Meekomen met het verkeer is ook waar er 130 gereden mag worden geen probleem. Beide scooters, dus ook de sportievere X-Max, hebben echter wel hun grens. Die wordt aangegeven door een sterke pendelneiging ver voor de maximale snelheid is bereikt. Zo rond de 140 km/h is het wel gedaan met de rechtuitstabiliteit en kunnen we beter spreken over rechtuitflexibiliteit. Nou zullen geen van beide tweewielers gekocht worden om hun GT kwaliteiten, maar het zou toch mooi zijn als de maximum snelheid bereikt kan worden met iets meer overtuiging vanuit het onderstel.
Conclusie
Zijn de Suzuki Burgman 400A en de Yamaha X-Max 400 Momo concurrenten? Ja, natuurlijk. Twee voertuigen uit hetzelfde segment met zeer vergelijkbare specificaties. Beide voorzien van een 400cc metende ééncilinder. Beide gericht op de scooterrijder die op zoek is naar een wendbare en krachtige motorscooter die net dat beetje extra biedt, zonder direct de grootste en duurste te zijn. Praktisch inzetbare motorvoertuigen dus die zowel op het gebied van comfort en praktisch nut een voorsprong hebben op de scooters uit het lagere segment zonder dat hun eigen omvang en gewicht in de weg gaan zitten tijdens het laveren door het drukke stadsverkeer. Hoewel, met 211 rijklare kilo's voor de X-Max en 227 voor de Burgman zijn het ook niet direct lichtgewichten. In de praktijk echter blijken deze kilo's totaal niet in de weg te zitten en doen de tweewielers niet zwaar aan.
Toch is het gewichtsvoordeel van de X-Max niet te missen. Ondanks een achterstand van 2,5 pk is de X-Max een stuk sneller en dat op elk gebied en elke snelheid. Het ontwerp van beide scooters laat dan ook weinig te raden over. De strakke lijnen en het meer gedrongen, krachtigere ontwerp van de Yamaha verraad de ware inborst van de X-Max. Sportief, jong en gericht op de scooterrijder die uitstraling en design hoger inschat dan praktisch nut alleen. Als een Italiaanse designer schoen vs degelijke en comfortabele kisten. Alleen gaat dat vergelijk niet helemaal op. Althans, de Suzuki is weldegelijk de meest praktische van de twee. De Burgman biedt het hoogste opstappen en wegrijden gehalte, biedt met zijn riante zadel en ruime treeplanken het meeste comfort en heeft meer bagageruimte. Maar om de Burgman een lelijke wandelschoen te noemen gaat toch echt te ver. In vergelijk met de Momo uitstraling van de X-Max blijft de Soes misschien een beetje achter, maar het beproefde ontwerp van de Burgman is alles behalve achterhaald. Ingehouden, maar stijlvol lijkt een betere omschrijving. Je zou dus kunnen zeggen dat het een kwestie van smaak is, smaak en de vraag waar ga ik mijn scooter voor gebruiken? Zoek je een scooter die wendbaar en snel is en er daarnaast ook nog 's zeer stijlvol uitziet dan kan je niet om de Yamaha X-Max heen. Ben je op zoek naar meer comfort, meer ruimte voor benen en bagage en een wat ingehoudener voorkomen? Dan ben je beter af op de Suzuki.
Laatstgenoemde is wat ons betreft dan ook de winnaar van dit vergelijk. Want, is onze redenatie als motorrijders, als je een motorscooter zoekt ben je op de eerste plaats op zoek naar een wendbaar en praktisch vervoersmiddel. Een motorscooter die met gemak het verkeer voor kan blijven, een in het algemeen vertrouwenwekkende handling biedt, comfort biedt aan twee opzittenden en de nodige bagage mee kan nemen. En op die punten scoort de Burgman duidelijk het hoogst. Het enige praktische punt waar de Burgman het verliest van de X-Max is het verbruik. De Suzuki is met 1 op 22 alles behalve gulzig, maar kan niet tippen aan de 1 op 25,5! van de X-Max die in z'n Momo maatpak toch ook wel héél erg leuk is. Aan u de keuze.
- bagageruimte, comfort, rijgemak, vermogen, volwassen uitstraling
- gewicht, verbruik in vergelijk met de X-Max
Yamaha X-Max 400
- design, Momo maatpak staat 'm goed, gewicht, snelheid&wendbaarheid, verbruik
- bodemspeling, relatief weinig bagageruimte, zadel is wel erg hoog
Technische gegevens
Merk/Model | Suzuki Burgman 400 | Yamaha X-Max 400 Momo |
Motor | ||
Type | eencilinder | ééncilinder |
Koelsysteem | vloeistofkoeling | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 400 cc | 395 cc |
Boring x slag | 81 x 77,6 mm | 83 x 73 mm |
Compr. verh. | 11,2:1 | 10,6:1 |
Klepaandrijving | SOHC, 4 kleppen per cilinder | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | digitaal | digitaal |
Starter | elektrisch | Elektrisch |
Benzinetoevoer | benzine-injectie | benzine-injectie |
Smering | wet sump | wet sump |
Vermogen | 34 pk @ 7.500 tpm | 31,5 pk @ 7.250 tpm |
Koppel | 36,3 Nm @ 5.800 tpm | 34 Nm @ 6.000 tpm |
Transmissie | ||
Aantal versnellingen | variomatic | CVT variomatic automaat |
Finale reductie | V-riem | V-riem |
Koppeling | CVT centrifugaal koppeling | automatische centrifugaal |
Chassis | ||
Frame | buizenframe | stalen buisframe |
Wielbasis | 1.585 mm | 1.565 mm |
Balhoofdhoek | n.b. | n.b. |
Naloop | n.b. | n.b. |
Vering voor | telescoop, niet instelbaar | 35 mm telescoop, niet instelbaar |
Vering achter | swingarm met schroefveren, veervoorspanning instelbaar | stereo vering, veervoorspanning in 4 standen instelbaar |
Veerweg voor | 100 mm | 110 mm |
Veerweg achter | 100 mm | 110 mm |
Voorrem | enkele schijf 260 mm, ABS | dubbele schijf 267 mm, tweezuiger remklauw, ABS |
Achterrem | enkele schijf 210 mm, ABS | enkele schijf 267 mm, tweezuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/80 R 14" | 120/70 R 15" |
Achterband | 150/70 R 13" | 150/70 R 13" |
Afmetingen | ||
Lengte | 2.270 mm | 2.190 mm |
Breedte | 760 mm | 780 mm |
Hoogte | 1.385 mm | 1.385 mm |
Zadelhoogte | 710 mm | 785 mm |
Gewicht | 222 kg rijklaar | 211 kg rijklaar |
Tankinhoud | 13,5 liter | 14 liter |
Reserve | n.b. | n.b. |
Gegevens | ||
Rijbewijs | A2 | A2 |
Garantie | 3 jaar | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 6.499,00 | € 7.299,00 |
Adviesprijs BE | ||
Importeur NL | B.V. Nimag | Yamaha Motor Nederland |
www.suzuki.nl | www.yamaha-motor.nl |