Test: prototype KTM 1290 Super Duke GT
Toeren op z’n KTM’s
Inhoudsopgave |
---|
Test: prototype KTM 1290 Super Duke GT |
Bij toeval |
Schep erbovenop en Euro 4 |
Conclusie |
Technische gegevens |
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Heiko Mandl
Dat was Pierer in gesprek met mij in 2006 in een exclusief interview waarin hij zijn plannen de range van straatmodellen uit te breiden uit de doeken deed. Amper tien jaar later is KTM de grootste Europese motorfabrikant geworden, met 88.531 units geproduceerd in de eerste zes maanden van dit jaar, een stijging van 25,6% ten opzichte van 2014. KTM heeft dit niet alleen bereikt door uitbreiding van de range van ééncilinders die in India worden geproduceerd door partner en 47,96% aandeelhouder Bajaj Auto, maar ook door uitbreiding de range van dikke ééncilinders en V-Twin modellen, die in Mattighofen worden geproduceerd. In 2014 schreef KTM geschiedenis door voor het eerst meer dan 100.000 motorfietsen te produceren. Dit betekent dat sinds 1999, het jaar dat de productie in de nieuwe fabriek werd gestart, er meer dan 1,2 miljoen motoren voor zowel offroad als onroad volgens KTM’s ‘Ready to Race’ filosofie zijn gemaakt.
Het volgend jaar zal KTM daar voor het eerst een V-Twin straatfiets met touraspiraties aan toevoegen in vorm van de nieuwe 1290 Super Duke GT, waarvan ik het genoegen had als eerste persoon buiten de fabriek in vorm van een prototype kennis mee te maken tijdens een recent bezoek aan de fabriek in Mattighofen. De fiets zal half november op de EICMA in Milaan officieel worden onthuld, maar zal pas begin april volgend jaar als laat 2016 model in productie worden genomen.