Test: MV Agusta Turismo Veloce 800
Going the Distance
Inhoudsopgave |
---|
Test: MV Agusta Turismo Veloce 800 |
Nieuwe invalshoek |
Souplesse ten voeten uit |
Isn't she lovely? |
Conclusie |
Technische gegevens |
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro
Als eerste kwam de sportief georiënteerde 800 Stradale weekend tourer cq. commuter fiets die tijdens de EICMA in Milaan van afgelopen november zijn debuut had gemaakt en inmiddels in alle dealershowrooms wereldwijd te aanschouwen is. Nu is het tijd voor de volledig gekuipte 800 Turismo Veloce, die al een jaar eerder in 2013 op de Milanese motorbeurs werd getoond en nu dus eindelijk in productie is genomen als MV’s entree in het midden tot langeafstand toursegment. De kans om de alledaagse praktische toepasbaarheid in combinatie met de sportieve allures van de Turismo Veloce te testen kwam door middel van een 230 kilometer lange route in de bergen achter het elegante St. Jean-Cap Ferrat resort aan de Franse Côte d’Azur, op steenworp afstand van Monte Carlo waar de rich and famous woonachtig is die zich in het verleden als een van de weinigen een MV Agusta veroorloven kon. Die tijd is niet meer. Hoewel nog steeds niet echt goedkoop zijn de twee versies van de Turismo Veloce, die leverbaar zijn in ofwel rood/zilver met een zwart frame, ofwel zilver/grijs met een rood frame, competitief geprijsd: € 17.690 (€ 15.690 BE) voor het standaard model dat we reden tijdens deze pers presentatie, terwijl de luxere Lusso variant met elektronische vering, handvatverwarming, een middenbok en GPS sensor die in juli leverbaar wordt voor € 20.190 (€ 17.690 BE) over de toonbank gaat.