Test: Bridgestone A40
Avontuurlijke band
Inhoudsopgave |
---|
Test: Bridgestone A40 |
Adventure in plaats van Allroad |
Conclusie |
Tekst: Thomas Reedijk
Fotografie: Bridgestone
Met een "deze band is op bijna alle punten verbeterd ten op zichte van de Battle Wing," begint Bridgestone de presentatie van de nieuwe Adventure A40. Wat is bereikt door onder andere het profiel van de voor- en achterband aan te passen, waardoor er een groter contactvlak van de band met de weg is ontstaan, met als gevolg meer grip in de bochten. Het profiel is zo ontworpen dat de rubberblokken op de band groter zijn geworden, wat meer stabiliteit genereert. In die blokken zijn vervolgens kleine subgroeven aangebracht, omdat tijdens testen bleek dat het nieuwe ontwerp in eerste instantie een te stabiele band opleverde. Hierdoor warmde de band niet genoeg op wat een nadelig gevolg had voor de grip. De kleine subgroeven zorgen ervoor dat er meer beweging in het rubber komt, waardoor de band wel de juiste bedrijfstemperatuur bereikt. Bridgestone's eindeloze mono-spiral constructie moet schokabsorptie verbeteren teneinde het rijcomfort te verhogen.
Jake Rønsholt van Bridgestone Europa
Met de nieuwe A40 heeft Bridgestone een band in huis die de hoge vorm van stabiliteit van de oude Battle Wing als basis heeft en tegelijkertijd op zowel nat en droog wegdek een betere performance biedt.
Het rijgedrag in natte omstandigheden is verbeterd door de toepassing van een nieuwe rubbercompound waar Bridgestone's zogenaamde NanoPro-Tech technologie in genïntegreerd is. Deze nanotechnologie zorgt voor een balans in de temperatuur voor de band en moet voorkomen dat deze oververhit en daardoor juist weer grip verliest.