Test: BMW 2015 R 1200 R
Pure Boxer Dynamiek
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Peter Musch / BMW
En dat is vier...
Het vierde model van de nieuwe BMW boxergeneratie is de meest pure variant: de nieuwe R 1200 R is de moderne interpretatie van het oer-begrip van de motorfiets, nadat door de Beiers het afgelopen jaar met de R nineT de succesvolle klassieke variant was gelanceerd. Tegenover het vorige model is de nieuwe R in elk opzicht duidelijk een flink stuk dynamischer geworden. Al bij het eerste oogcontact beloven de diepe neus met nieuwe, markante ronde koplamp, het compacte buizenframe en het hoge kontje een onvervalst en sportief rijplezier.
Om de optische belofte in te willigen zorgt de zwaartepunt-geoptimaliseerde boxermotor met vloeistofkoeling, excuus, precisiekoeling zoals BMW het zelf noemt, voor een rijdynamiek zoals die in de eerdere modellen R1200GS, R1200GS Adventure en R1200RT al is opgemerkt en waarbij BMW de radiateur onopvallend in het ontwerp heeft verwerkt. Uit de cilinderinhoud van 1.170cc wordt ook in deze naked het vermogen van 125 pk en koppel van 125 Nm bij 6.500 toeren per minuut gehaald. Cijfers die op zich al niet verkeerd zijn, zo heeft de ervaring met de GS en RT ons al geleerd, m
BMW snapt hoe je veel knopjes op een kleine ruimte kwijt kunt, zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Dat laatste kan trouwens niet van het LCD display worden gezegd
Mocht er nog iemand twijfelen aan de sportieve insteek...
De nieuwe boxer, dus aan de bovenkant erin en langs de onderkant er weer uit. De aandrijving zit nu aan de linkerkantaar volgens BMW moet de boxer in deze naakte creatie onderin en in het middengebied sterker dan die andere modellen zijn. Met dank aan het vet klinkende 2-in-1 uitlaatsysteem en de aangepaste luchtinlaten. Het rijwielgedeelte maakt indruk met een vriendelijke en tegelijkertijd machtige motorloop en ontvouwt een verbluffende elasticiteit – al vanaf het stationaire toerental tokkelt de boxer heerlijk ontspannen door de dorpjes, om bij het verlaten van de bebouwde kom er met een draai aan het gas moeiteloos vandoor te gaan.
En dat is niet vreemd, aangezien in het uitgesmeerde toerenbereik waar je voornamelijk rijdt er continue meer dan 100 Nm aan koppel beschikbaar is. Tot pak ‘m beet 6.000 toeren gaat de R 1200 R er - zeker vergeleken met het oude lucht/olie gekoelde model - er als een speer vandoor zonder ook maar een moment te verzwakken, pas daarboven neemt de feestvreugde ietwat af. Daarbij is de boxer gezegend met een erg vriendelijke en lichte gasopname, wat BMW heeft gerealiseerd door enerzijds de draai van het gashandvat te reduceren en anderzijds een lichtere contraveer toe te passen. Nu zou je juist van snelgas verwachten dat het een motor zenuwachtiger maakt, per slot van rekening ontstaat hierdoor een directere gasrespons, maar daar is bij deze R 1200 R geen sprake van.
Uiteraard heeft de standaard aanwezige stabiliteitscontrole ASC met bijbehorende rijmodi Rain en Road waarover de R 1200 R beschikt hier een positieve invloed op gehad: de zeer vriendelijke gasopname wordt niet via de rechterpols, maar via elektronica gerealiseerd. Naast die twee rijmodi is ook tractiecontrole onderdeel van de stabiliteitscontrole ACS. Mocht dat niet afdoende voor je zijn, dan is er nog het dynamische pakket wat “Riding Mode Pro” omvat. Voor het prijskaartje van bijna negenhonderd euro heb je dan de hellingshoek afhankelijke - of zoals BMW het zelf noemt: adaptieve - tractiecontrole en twee aanvullende rijmodi: “Dynamic” en het naar eigen geur en smaak instelbare “User”, waarmee de boxer zijn sportieve aspiraties onderstreept.
De alles is ander show
Zo groot als het verschil in aandrijving tussen de 2015 R 1200 R en z’n voorganger is, zo groot zijn ook de verschillen voor wat betreft het rijwielgedeelte. Na decennia lang trouw te zijn gebleven aan het in eigen huis ontwikkelde Telelever concept zijn de Duitsers - eindelijk – overstag gegaan en hebben de nieuwe R 1200 R met een conventionele voorvork uitgerust. Hoewel conventioneel, net als de vorig jaar geïntroduceerde R nineT is deze naked met een dikke 45 mm upside down uitgerust. En dat mag toch wel als de meest opmerkelijke ontwikkeling worden gezien. Ook het stalen buisframe is compleet nieuw en maakt gebruik van het massieve motorblok als dragend deel, maar dat was bij de oude R 1200 R ook al het geval. Het frame dient als scharnierpunt van de Paralever enkelvoudige achterwielophanging, die nu naar de linkerkant is verplaatst. Met een perfecte 50/50 gewichtsverdeling van de 231 rijklare kilo’s tussen voor- en achterwiel en bescheiden bandenafmetingen van 120/70 ZR 17” voor en 180/55 ZR 17” achter weet de Roadster ons te verrassen met een verbazingwekkende lichtvoetigheid zoals we die nog niet eerder bij een boxer-BMW hebben gezien. Moeiteloos is deze Beierse dame in zowel ruime als krappe bochten te leggen, floept door bochtencombinaties als een bronzig hert op de alpenwei en raakt ook op wegen van mindere kwaliteit niet snel van de wijs. De nieuwe stuurdemper zorgt ervoor dat onaangename reacties van de voorkant snel in de kiem worden gesmoord, zonder dat daarbij de motor aan wendbaarheid heeft ingeboet. Pas als er met de 231 kilo’s aan de hand moet worden gemanoeuvreerd valt het op dat de R 1200 R met een stuurdemper is uitgerust.
Naast dat motor erg lichtvoetig stuurt is gaat dat sturen ook nog eens erg direct en is de R 1200 R erg koersvast, waardoor ‘ie te allen tijde aan de ingezette lijn vasthoudt. Dat heeft de Roadster ongetwijfeld te danken aan de aanpassingen die BMW aan het rijwielgedeelte heeft doorgevoerd, evenals de Metzeler Roadtec banden die in harmonie met de motor zijn en het Dynamic ESA uit het accessoirepakket waarmee de door ons gereden motor is uitgerust. Met Dynamic ESA, dat in het Touring pakket voor het luttele prijskaartje van € 1.685 is ondergebracht, wordt automatisch de demping aan de omstandigheden aangepast. Met een knopje dat op de linker stuurarmatuur is aangebracht kan eenvoudig tussen de veerkarakteristieken “Road” en “Dynamic” worden geswitcht en ook de instelling van de veervoorspanning is met een kleine moeite aangepast.
Met de vering op “Road” reageert de R 1200 R weliswaar erg gevoelig op oneffenheden in het wegdek, maar laat zich daardoor niet van de wijs brengen en houdt contact met het wegdek en biedt een uitstekende rijcomfort waarvan ook fervente tourliefhebbers onder de indruk zullen zijn. Als de piloot wat vlotter aan de gaskraan hangt en de demping op “Dynamic” is ingesteld houdt de 231 kilo zware boxer-BMW mooi haar spoor en laat zich noch van vette acceleratie, noch van fikse remmanoeuvres van haar à propos brengen. Door de veervoorspanning van de achterveer te vergroten wordt de grondspeling vergroot.
Zoals we inmiddels de laatste jaren van BMW bekend zijn geraakt komt ondanks de hoge mate aan rijdynamiek de R 1200 R voor wat betreft veiligheid niets te kort. Natuurlijk, het had mooi geweest als tractiecontrole tot de standaarduitrusting had behoord, maar dat zal slechts een kwestie van tijd zijn. Tot twee jaar geleden was ABS nog optioneel, maar inmiddels behoort dat tot de standaarduitrusting van elke BMW. De voor- en achterrem werken onafhankelijk van elkaar en hoewel de remmen op hun taken zijn berust grijpt het ABS verhoudingsgewijs vroeg in. Sportieve piloten zouden waarschijnlijk graag wat meer bite in de radiale remklauwen willen zien, m
Zoom in op detail en het lijkt haast Italiaans design
Zeker in deze kleurstelling een lust voor het oog
Joekel van 'n demper, maar 't klinkt desondanks best vet. Iets meer bite had de voorrem niet misstaanaar voor een allrounder voldoen de remmen zondermeer.
Ten opzichte van het vorige model is de driehoeksverhouding van stuur, voetsteunen en stuur weliswaar gelijk gebleven, maar dankzij een aangepaste vorm van het hoge zadel voelt de zithoogte van 790 mm nog kleiner aan, waardoor het overgrote merendeel van de motorrijders én motorrijdsters zelfs allebei de voeten stevig aan de grond krijgt. Vanaf een lengte van 1,75 meter is het hogere zadel van 820 mm uit het accessoirepakket te overwegen, wat tot een beduidend meer ontspannen hoek van de knie resulteert zonder dat het ten koste van de grondspeling is gegaan. BMW heeft trouwens niet alleen aan de grotere motorrijd(st)er gedacht, voor de kleinere medemens is een 760 mm hoog zadel leverbaar.
Naast de aangepaste zadels is in het omvangrijke accessoirepakket onder andere ook de op onze testfiets gemonteerde Shiftassist Pro terug te vinden, de quickshifter die het mogelijk maakt om in de zesversnellingsbak zonder gebruik van de koppeling zowel op als terug te schakelen. Beide situaties –opschakelen onder volle acceleratie en terugschakelen zonder lastwisseling – gaat de quickshifter bijzonder goed af. Bij het afremmen en terugschakelen met gesloten gasklep wordt door middel van tussengas het toerental aangepast teneinde een vloeiend terugschakelen te creëren. Alleen terugschakelen bij normaal gesproken onzinnige toerentallen resulteert in een luide schakelklak.
Conclusie
Negen jaar na de introductie van de R 1200 R – destijds als opvolger van de R 1150 R – heeft BMW de Roadster zowel motorisch als rijwieltechnische een complete metamorfose gegeven, waarbij het vermogen is gestegen tot 125 pk en de Telelever voorwielophanging in de kliko is gedaan. Een metamorfose die van een brave borst een sportief, maar nog steeds wel comfortabel scheurijzer heeft gemaakt.
Met een prijskaartje van € 14.650 lijkt de R 1200 R best concurrerend geprijsd, alleen in BMW traditie ben je er dan nog niet. Voor alle extra’s moet worden bijbetaald – naast de rijpakketten heeft BMW nu voor het eerst ook met “Style 1” en “Style 2” pakketten voor een speciale kleur – waardoor het uiteindelijke prijskaartje zomaar twee- tot drieduizend euro duurder uitvalt.
- koppelsterke en trillingsvrije motor, handling, uitgebreid accessoirepakket
- goedkoop is anders dankzij optiepakketten, voor grote rijders te sportieve kniehoek
Technische gegevens
Model | BMW 2015 R 1200 R |
Motor | |
Type | tweecilinder boxermotor |
Koelsysteem | lucht / vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 1.170 cc |
Boring x slag | 101 x 73 cc |
Compr. verh. | 12,5:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal, BMW BMS-K+ motormanagement |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Injectie |
Smering | dry sump |
Vermogen | 125 pk @ 7.750 tpm |
Koppel | 125 Nm @ 6.500 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | cardan |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, hydraulisch bediend |
Chassis | |
Frame | 2-delig, voor- en aangeschroefd achterframe met meedragende motor/transmissie |
Wielbasis | 1.515 mm |
Balhoofdhoek | 27,7° |
Naloop | 125,6 mm |
Vering voor | 45 mm upside down voorvork, niet instelbaar |
Vering achter | BMW Paralever, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, ESA optioneel |
Veerweg voor | 140 mm |
Veerweg achter | 140 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, radiale vierzuiger remklauw, deel-integraal ABS |
Achterrem | Enkele schijf 276 mm, tweezuiger remklauw, deel-integraal ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 180/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.165 mm |
Breedte | 880 mm |
Hoogte | 1.300 mm |
Zadelhoogte | 790 mm (lage buddy 760 mm, hoge buddy 820 mm) |
Gewicht | 231 kg rijklaar |
Tankinhoud | 18 liter |
Reserve | 4 liter |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 14.650,00 |
Adviesprijs BE | € 13.490,00 |
Importeur NL | BMW Motorrad Nederland |
www.bmw-motorrad.nl |