Dubbeltest Moto Guzzi Eldorado en Audace
Italiaanse dynastie
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Andrew Walkinshaw
Retro-klassieker
Terwijl bij Motokaiser in afwachting van beter weer de koffieautomaat de zoveelste cappuccino er voor ons eruit aan het persen is, maak ik van de gelegenheid gebruik om Moto Guzzi’s nieuwste aanwinsten voor 2015 eens aan een nadere studie te onderwerpen. De Audace en Eldorado – het moet worden gezegd, in Italië weten ze in ieder geval motoren mooie namen te geven – zijn beide geënt op de inmiddels al weer wee jaar geleden geïntroduceerde California 1400, met 1.380 cc Europa’s dikste 90 V-twin die in een naakte en Touring versie op de markt werd gezet. Waar de Audace volgens de Italianen als een musclebike om asfalt mee te schrapen moet worden gezien heeft de Eldorado onder andere dankzij de klassieke vormgeving met bolle spatborden, spaakwielen met whitewall banden en veel chroom een hoog ‘Back to the Future’ gehalte gekregen.
En geef ze eens ongelijk, de geschiedenis van de nu legendarische Moto Guzzi 90° V-Twin gaat inmiddels achtenveertig jaar terug, toen het motorblok door engineer Giuglio Cesare Carcano werd ontworpen. Het blok maakte zijn debuut in de V7 en is sindsdien meermaals in talloze varianten gemodificeerd in een scala aan motorfietsen. Het was de derde generatie van de 90° V-Twin die de Eldorado in 1972 tot leven bracht, twee jaar nadat een vloot aan 750cc V7 aan de Los Angeles Police Department (LAPD) was geleverd en de California een feit was, evenals de luxere Ambassador die op hetzelfde rijwielgedeelte was gebaseerd. In een constante zoektocht naar sterkere motoren was de cilinderinhoud al van 700cc naar 757cc gegroeid, om bij de derde generatie op 850cc te worden gezet. Met dit motorblok was de Eldorado een feit als opvolger van de Ambassador, die volgens de Italianen naast completer, verfijnder en luxueuzer dankzij de grotere cilinderinhoud ook krachtiger en daarmee bevredigender om te rijden moest zijn.
Meer dan veertig jaar na dato heeft Moto Guzzi de Eldorado een nieuw leven ingeblazen in vorm van deze Eldorado 1400, een retro-klassieker geheel in de geest van het oorspronkelijke model. Zeker de zwarte kleurstelling zoals ‘ie hier bij de Belgische Guzzi dealer Motokaiser staat is de fiets om door een ringetje te halen. Alsof je op de set van het Chicago uit de tijd van Al Pacino bent beland. De witte belijning zorgt voor een sierlijk effect en de aandacht voor detail is in de zijkap terug te zien, waar eenzelfde Eldorado logo als de oorspronkelijke fiets is aangebracht. De spaakwielen met witte banden en de sierlijk vormgegeven ronde spatborden maken het klassieke plaatje af, terwijl de van de California 1400 overgenomen koplamp en tellerunit de fiets z’n moderne tintje geeft. H
De Eldorado heeft dee genen van een cruiser, dus treeplaten en hak/teen schakeling. Het achterlichty is mooi klassiek vormgegeven
16" spaakwiel met whitewall band voor de Eldorado, 18" gespaakt gietaluminium voorwiel voor de Audace
De matte kleuren maken de Audace extra vetet cruiser karakter wordt door de aanwezigheid van het vele chroom nog verder onderstreept, evenals de treeplaten en hak/teen schakeling. De Audace daarentegen oogt – zeker in deze matbruin/matzwarte kleurstelling – superstoer, als een Bulldog die z’n spieren laat zien en je laat weten vandaag niet voor je aan de kant te zullen gaan. Het brede, matzwarte stuur, het matzwarte uitlaatsysteem en de gewone voetsteunen staan in schril contrast met de Eldorado. Waar de Eldorado een combinatie is van een ‘California 1400’ voorkant in combinatie met een nieuwe retro achterkant is bij de Audace het tegenovergestelde het geval: de achterkant is California 1400, de voorkant is nieuw met een fraaie ronde koplamp en een carbonfiber voorspatbord om het stoere uiterlijk te onderstrepen.
Volgens de in Californië woonachtige ontwerper van het Piaggio Group Advanced Design Center Miguel Galluzzi werden de eerste schreden op het nieuwe Moto Guzzi pad genomen tijdens het 90-jarig jubileum van het roemruchte merk dat in 1921 in Mandello del Lario werd opgericht en daar nog steeds gevestigd is. Moto Guzzi’s wens om verder te groeien worden volgens Galluzzi perfect samengevat in het sterke en compromisloze karakter van de nieuwe Audace. “Ik geloof dat deze motor, vandaag, meer zegt dan welke woorden ook over de modernere ziel en toekomst van het merk uit Mandello. Het enige wat je moet doen is er naar kijken en ermee rijden en al je vragen zijn beantwoord. Het been over het zadel gooien, de krachtige V-Twin tot leven roepen en naar de horizon rijden is alles wat nodig is om te begrijpen waar Moto Guzzi heden ten dage voor staat. De nieuwe Audace is een perfecte interpretatie van de meest pure Moto Guzzi gedachte,” aldus de 55-jarige Argentijnse ontwerper die in het verleden bij Ducati al onsterfelijk had gemaakt als ontwerper van de allereerste Monster M900 en bij de Piaggio Group onder andere verantwoordelijk was voor de RSV4.
Of toch Musclebike
Met een lucht die langzaam begint op te klaren en het wegdek grotendeels alweer veel minder nat maak ik me op om Galluzzi woorden in de praktijk te brengen en het been over het zadel van de Audace te werpen. De ruim honderd kilometer trip die Moto Guzzi’s Benelux importeur voor ons heeft uitgezet gaat door het Belgische en Luxemburgse deel van de Ardennen, onder normale omstandigheden een prachtige omgeving om heerlijk te sturen, maar vandaag even niet. De onstuimige lente heeft ook dit deel van Europa in z’n greep, waardoor het heerlijke zonnige weer met 18° temperatuur van de dag ervoor plaats heeft gemaakt voor guur, eerder herfstachtig weer met veel regen en 12° temperatuur. Perfect weer dus om met je zomeroutfit op pad te gaan.
Zo haaks als de Audace en Eldorado visueel op elkaar staan, zo haaks is ook de manier waarop het met beide motoren sturen is. De Eldorado geeft me direct een heerlijk ontspannen cruisergevoel: de zithouding is ontspannen, het hoge stuur ligt lekker in de hand en de voeten kunnen op prachtige treeplanken worden gezet, waarbij de hak/teen schakeling voor extra ontspanning zorgt. Bij stilstand schud de 90° V-Twin heerlijk onder me op en neer, om met een zijdezachte gasrespons van z’n plek weg te gaan. De 1.380 cc V-Twin heeft een opgegeven vermogen van 96 pk, maar veel interessanter is het koppel van 120 Nm dat al bij 2.750 toeren per minuut wordt vrijgegeven, waardoor de Eldorado ongekend schakellui te rijden is. Eenmaal de goed maar wel zwaar schakelende versnellingsbak in zesde versnelling gezet kan de transmissie grote stukken ongemoeid worden gelaten, pas bij kruisingen en rotondes moet er worden teruggeschakeld, wat dankzij de hak/teen schakeling lekker gemakkelijk gaat. Van de drie rijmodi, die de prachtige namen Turismo, Veloce en Pioggia hebben gekregen, begin ik in de Pioggia regenstand, maar al snel wordt naar Turismo geswitcht dat ook onder deze verre van zonnige omstandigheden prima blijkt te voldoen. De tractiecontrole kan nog in drie standen worden gesteld, maar ook hier hebben we geen behoefte om van de standaard setting af te wijken.
Ondanks dat de regen ons vandaag netjes weet te volgen is het opmerkelijk hoeveel vertrouwen de Eldorado geeft en hoe gemakkelijk de cruiser door het bochtige Luxemburgse landschap te sturen is. Volgens de technische specificaties is de Eldorado met een rijklaargewicht zonder benzine van 314 kilo exact vijftien kilo zwaarder dan de Audace, maar dankzij de smallere achterband voelt de cruiser met sturen eerder honderd kilo lichter dan de musclebike. En dat is niet het enige verschil: zo gemakkelijk en lichtvoetig als de Eldorado bochten absorbeert, zo hard moet er op de A
Uitzicht vanaf het zadel van de Audace. De Eldorado heeft trouwens dezelfde tellerunit
Andere handvatten voor de Eldorado. Tractiecontrole is trouwens standaard op zowel de Eldorado als de Audaceudace worden gewerkt voor eenzelfde resultaat. Vanaf de eerste meters doet de Audace me direct aan een Griso denken: het brede stuur, de ietwat voorover gebogen zit in combinatie met de het lekker lage zadel (dat met 740 mm trouwens exact dezelfde hoogte als de Eldorado heeft en door een optioneel 720 mm hoog zadel kan worden vervangen) en de ontspannen positie van de voetsteunen lijkt zo van de Griso te zijn overgenomen.
Daarmee is trouwens niet gezegd dat het op de Audace minder vertoeven is, alleen dat het een stuk minder als vanzelf gaat. Wat dát betreft maakt de Audace de term musclebike meer dan waar. Dat begint al met keren op de weg, dat ondanks de gelijke stuuruitslag van 38° minder gemakkelijk dan met de Eldorado gaat. Sterker, waar op de fotolocaties de Eldorado telkens probleemloos kan worden gekeerd lukt dat met de Audace bijna altijd nét niet en moet er een keer extra worden gestoken voordat de neus de andere kant opstaat. Ander opvallend punt is dat de Audace al aan de nieuwe Euro 4 norm voldoet, waar de Eldorado nog in overeenstemming met Euro 3 is. Het motorblok is identiek, evenals de Magneti Marelli IAW7SM ontsteking met 52 mm ride by wire gasklephuizen en IWP 243 Magneti Marelli injectoren en de dubbele zuurstof sensoren. Het enige verschil zit ‘m in het secundaire luchtsysteem in de uitlaat en de speciale katalysator, waardoor de Audace de eerste Moto Guzzi is die aan de strenge Euro 4 regelgeving, die vanaf volgend jaar verplicht is, voldoet. En dat heeft geresulteerd in een koppel dat met 121 Nm bij 3.000 toeren een fractie hoger ligt.
Conclusie
Twee jaar na de lancering van de California 1400 heeft Moto Guzzi het concept met twee nieuwe modellen uitgebreid, die weliswaar grotendeels uit hetzelfde DNA zijn opgebouwd, maar toch als écht als twee totaal nieuwe modellen kunnen worden gezien. Twee modellen die haaks tegenover elkaar staan: de Eldorado als eerbetoon aan de roemruchte Eldorado die meer dan veertig jaar geleden in 1972 werd gelanceerd en daardoor een hoog ‘back to the future’ gehalte heeft, en de Audace als musclebike die volgens de Italianen perfect meer dan 90 jaar Guzzi geschiedenis weergeeft.
In de kletsnatte Belgische en Luxemburgse Ardennen ontpopte de Eldorado zich al snel als de betere van de twee: de motor voelt lichter, stuurt gemakkelijker, zit beter en is veel relaxter te rijden. Maar toch, ondanks dat de Eldorado in principe te betere van de twee is, gaat mijn persoonlijke voorkeur naar de Audace uit. Omdat een middag met de Audace op pad je het gevoel geeft écht met een motor te hebben gestuurd.
Mocht je 'm zelf willen testen, zowel de Audace als de Eldorado staan bij Motokaiser klaar voor een testrit. Het schijnt dat het normaal gesproken daar altijd prachtig weer is..
Technische gegevens
Model | Moto Guzzi Audace | Moto Guzzi Eldorado |
Motor | ||
Type | 90 graden V twin | 90 graden V twin |
Koelsysteem | Lucht/olie gekoeld | Lucht/olie gekoeld |
Cilinderinhoud | 1.380 cc | 1.380 cc |
Boring x slag | 104 x 81.2 mm | 104 x 81.2 mm |
Compr. verh. | 10,5:1 | 10,5:1 |
Klepaandrijving | DOHC 4 kleppen per cilinder | DOHC 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal, 3 rij-modussen, 3 standen tractie controle, cruise control | Digitaal, 3 rij-modussen, 3 standen tractie controle, cruise control |
Starter | Elektrisch | Elektrisch |
Benzinetoevoer | 52 mm Marelli injectie | 52 mm Marelli injectie |
Smering | Wet sump | Wet sump |
Vermogen | 96 Pk @ 6.500 tpm | 96 Pk @ 6.500 tpm |
Koppel | 121 Nm @ 3.000 tpm | 120 Nm @ 2.750 tpm |
Transmissie | ||
Aantal versnellingen | 6, met overdrive | 6, met overdrive |
Eindoverbrenging | cardan | cardan |
Koppeling | nat, enkele plaat, hydraulisch bediend | nat, enkele plaat, hydraulisch bediend |
Chassis | ||
Frame | Staal dubbe wiegframe | Staal dubbe wiegframe |
Wielbasis | 1.695 mm | 1.685 mm |
Balhoofdhoek | 32º | 32º |
Naloop | 145 mm | 155 mm |
Vering voor | Ø 45 mm telescoop, niet instelbaar | Ø 46 mm telescoop, niet instelbaar |
Vering achter | 120 mm | 120 mm |
Veerweg voor | stereo vering met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping | stereo vering met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping |
Veerweg achter | 120 mm | n.o. |
Voorrem | Dubbele 320 mm schijf, radiale 4-zuiger Brembo remklauw, ABS | Dubbele 320 mm schijf, radiale 4-zuiger Brembo remklauw, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 282 mm, 2-zuiger Brembo remklauw, ABS | Enkele schijf 282 mm, 2-zuiger Brembo remklauw, ABS |
Voorband | 130/70 18" | 130/90 16" |
Achterband | 200/60 16" | 180/65 16" |
Afmetingen | ||
Lengte | 2.445 mm | 2.445 mm |
Breedte | 940 mm | 940 mm |
Hoogte | 1.180 mm | 1.180 mm |
Zadelhoogte | 740 mm (optioneel 720 m) | 740 mm (optioneel 720 m) |
Gewicht | 299 kg | 318 kg |
Tankinhoud | 20,5 liter | 20,5 liter |
Reserve | 5 liter | 5 liter |
Gegevens | ||
Rijbewijsklasse | nee | nee |
Garantie | 2 jaar | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 20.895,00 | € 20.895,00 |
Adviesprijs BE | € 18.490,00 | € 18.490,00 |
Importeur NL | Piaggio Vespa BV | Piaggio Vespa BV |
www.motoguzzi.nl | www.motoguzzi.nl |