Zoeken

Test: Suzuki GSR750 Freegun

Fris ondergoed

10 september 2014
In het laatste deel van ons Suzuki's-uit-België drieluik belichten we de Suzuki GSR750 Freegun. Gebaseerd op het 2012 ABS model van deze middenklasser hebben de Belgische Suzuki importeur en het ondergoedmerk Freegun hun handen ineen geslagen. Het resultaat is een GSR750 die er qua design ogenschijnlijk mijlenver op vooruit is gegaan. Althans, dat is de mening van uw schrijver én de Belgische motards die er voor hebben gezorgd dat deze Freegun GSR momenteel de best verkochte Suzuki van hun land is.

Suzuki 2014 GSR750 Freegun

Tekst: Thomas Reedijk
Fotografie: Ed Smits

Ironie ten top

Suzuki 2014 GSR750 Freegun

Opmerkelijk dat juist een fabrikant van ondergoed deze motor verkiest als rijdend uithangbord. De GSR staat nou niet echt bekend als onderbroek bevuiler, meer als allemansvriend. Een motor waarmee je makkelijk een weekend weg kan zonder een schone onderbroek mee te nemen en waar éénmaal binnenstebuiten keren volstaat. Echter, ironie ten top, déze GSR ziet er door meerdere relatief kleine aanpassingen opeens niet meer uit als de brave Hendrik van inmiddels 3 jaar oud, maar als een frisse, nieuwe en stoere nakedbike die op uiterlijk alleen makkelijk had meegekund met onze grote nakedbike test van begin dit jaar. DSuzuki 2014 GSR750 FreegunFreegun... kom maar op met die onderbroekenhumore basis van dit moois is een zwarte GSR 750 die een aantal veranderingen is ondergaan. Geannodiseerd rood aluminium is gebruikt om een radiatorcover, bescherming voor het koelvloeistofexpansievat en een miniscule nummerplaathouder te fabriceren. In combinatie met het eveneens lager gemonteerde en bredere stuur, het nieuwe kuipruitje, de bellypan en de stickerset is de GSR er niet één, maar zeker tien stappen op vooruit gegaan. De kleinere knippers die de grote oranje richtingspoliepen hebben vervangen doen ook nog een duit in het zakje, waardoor het voorkomen van deze special edition Suzuki GSR 750 Freegun meer dan geslaagd is.

2012

Een vernieuwd model is het echter zeer zeker niet. Uit de Japanse fabriek worden exact dezelfde motoren aan België geleverd die in 2011 ook al uit de fabriek rolden, maar mét ABS, zoals vanaf 2012 de regel is op de GSR 750. Recapitulerend, de in 2011 geïntroduceerde en toen al lang verwachte Suzuki GSR 750 is gebaseerd op de GSX-750R uit 2005. Het blok is teruggetuned voor meer real-life handelbaarheid op de openbare weg en levert 80Nm bij 9.000 toeren en 1000 toeren later wordt het topvermogen van 106 pk eruit geperst. Zoals geschreven werden de remmen in 2012 voorzien van ABS. De vertraging komt tot stand dmv axiaal gemonteerde remklauwen op dubbele en zwevende schijven met een diameter van 310mm. De remset is dus, zeker anno 2014, redelijk basic, maar heeft al bewezen garant te staan voor een prima vertraging. Ook basic, maar goed, is de ophanging van de motorfiets. ASuzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Oog voor detail heet dat
Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Haast onvoorstelbaar wat een paar stickers kunnen doen
Suzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Waar je ook kijkt, overal zijn subtiele aanpassingen gedaan
an de achterkant wordt de demping verzorgd door de firma Kayaba. Aan deze achtershock is alleen de veervoorspanning instelbaar net als bij de upsidedown voorvork. De wielbasis werd ten opzichte van de GSXR met 15mm verlengd voor meer stabiliteit. En stabiliteit is meer dan sportiviteit het kenwoord van de  GSR 750. Een motor gericht op de maandag tot vrijdag forens die in het weekend graag zijn kneesliders bijschaafd. Voor de puristen is er namelijk al een range aan GSXR'en beschikbaar. Tijdens voorgaande testen die we hebben uitgevoerd blijkt de goedmoedigheid en 'het-lijkt-wel-een-Honda-gevoel' de boventoon te voeren. Op zich niks mis mee als je op zoek bent naar precies zo'n motor, maar gezien de verwachtingen op sportief gebied doet deze 750 al in 2012 wat tammetjes aan.

2014

Waar het design van de originele GSR 750 een middenweg lijkt te zijn tussen een wat geforceerd vooruitstrevend ontwerp met een conservatieve opbouw, komt door de samenwerking van Suzuki België en Freegun opeens een GSR naar voren die zich vooral wél durft te laten zien. Alsof er altijd een hele mooie motor verschuild zat onder het origineel, maar dat er wat lef voor nodig was om dit ook echt te tonen. Hoe het ook zij, deze Freegun editie ziet er meer dan geslaagd uit en het is zo bezien ook niet vreemd dat dit model tot goede verkoopaantallen leidt bij onze zuiderburen. Uiterlijk vertoon alleen is natuurlijk nog niet genoeg voor plezier op twee wielen en wat kan een aSuzuki 2014 GSR750 FreegunVoor zeven kleuren in je Freegun hoef je niet bang te zijnangepast design nu doen aan de rijkwaliteiten van een motor? Nou, om te beginnen bij het aangepaste stuur, blijkbaar best wel wat. En om bij dit stuur te blijven: waar het origineel net iets te hoog geplaatst is en daarnaast te smal en te chroom lijkt deze rode vervanger wel op zijn plaats te vallen. Doordat de bestuurder net iets meer gewicht op het voorwiel kan plaatsen en een stuk meer hefboomwerking tot zijn beschikking heeft zorgt deze 'optische' aanpassing voor een beter handelbare en meer uitdagende motor. Opvallend om te merken wat een kleine aanpassing aan de geometrie al kan doen. De GSR die weliswaar makkelijk ingestuurd kan worden heeft middenbochts wat meer input nodig om ook echt zijn lijn te blijven volgen. Hierdoor is het vervangende stuur ook echt een toevoeging die het rijplezier op deze tweewieler verhoogt. Ook bijdragend aan dit rijplezier is de vervangende Scorpion demper die het origineel wat brave uitlaadgeluid een flinke upgrade geeft met een donker blaffende soundtrack. Buiten de direct merkbare aanpassingen aan stuur en uitlaat is de motor in vergelijking met het model dat de fabriek uit komt rollen precies hetzelfde en het is de vraag of dat anno 2014, toch wel het jaar van de brute naked bike, nog genoeg is.

Suzuki 2014 GSR750 Freegun
De mais staat best hoog dit jaar

Competitief forenzen

 Suzuki 2014 GSR750 Freegun

Wat genoeg is ligt in eerste plaats natuurlijk helemaal bij de (toekomstig) bestuurder van een motor. Binnen en buiten de stad lijkt de GSR dan ook een meer dan geschikte motor voor de forens die een motor zoekt met een dubbele identiteit. Zuinig, handelbaar en veilig op werkdagen. Snel, wendbaar en sportief tijdens het weekend en op vakantie. Wat betreft het eerste gedeelte: missie geslaagd, helemaal in deze Freegun editie. Door de rechtop zitpositie, het handelbare, maar direct aanwezige vermogen en het ABS lijkt deze motor te zijn ontworpen voor gebruik tijdens de drukke spits binnen en buiten de stad. DSuzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Het stuur oogt niet alleen vet, maar zit ook lekkerder. 
Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Een plaatje, toch?
Suzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Velgstickers ogen cool, de kleine kentekenplaathouder zou wat ons betreft standaard zo mogen zijn
e motor voelt minder dik aan dan zijn sportievere en vooral snellere broer, de GSX-R750 en is kwiek genoeg om gebruik te kunnen maken van elk gaatje in een drukke ochtendspits. Het lagere en bredere stuur draagt door de grotere hefboomwerking bij aan het stuurgemak en ook al lever je misschien iets in op gebied van comfort, dit vervangende stuur is op veel vlakken een upgrade. En als je ondanks de immer aanwezige soundtrack van het Scorpion orkest toch over het hoofd wordt gezien werken de Tokico's naar behoren. Het eerste gevoel bij het inknijpen van de remhendel blijft een beetje uit, maar als je doorknijpt blijkt er meer dan genoeg vertragend vermogen aanwezig te zijn, getuige collega Ron, die een GSR zonder ABS gedurende een waar gebeurd sterk verhaal ondersteboven wist te remmen.

Op droog wegdek voelen de remmen dan ook precies sterk genoeg aan en is ABS in die zin slechts een leuke extra. Op nat wegdek doet het systeem echter een broodnodige duit in het zakje en ABS draagt simpelweg altijd bij aan een gevoel van rust en zekerheid, ook als er niet geremd hoeft te worden. Echt verfijnd is het systeem echter niet, maar het doet uiteindelijk wat het moet dan en dat is een plus. Ook een plus zijn de grote spiegels die wijd uit elkaar staan, waardoor je te allen tijde weet of diegene achter jou zich ervan bewust is dat er volop moet worden geremd. Minpunt  is echter wel het ontwerp, dat iets te nadrukkelijk  'massaproductieland' zegt en afbreuk doet aan het design van de motor, helemaal op deze Freegun uitvoering. Gelukkig niks waar een accessoire-boer niet bij kan helpen. Ook als er niet geremd hoeft te worden staat de GSR zijn mannetje. Het gas pakt vanuit stilstand mooi op, om vervolgens lineair naar de rode streep te klimmen. Bij lage toeren doet de Scorpion bijna denken dat je aan het pendelen bent op een GP machine. ASuzuki 2014 GSR750 FreegunIs dit nou de boxershort uitvoering dan?ls je het gas helemaal opendraait neemt het vermogen zoals gezegd vooral op lineaire wijze toe, waar op zich niks mis mee zou zijn, ware het niet dat je door het rijke uitlaatgeweld enigszins op het verkeerde been gezet en het vermogen in die zin tegenvalt. De motor is in real life omstandigheden echter sterk genoeg. In de eerste versnelling rijdt de GSR al 100 km/h, in de tweede zijn dit er meer dan 140. Een acceleratiemeting hebben we helaas niet kunnen doen, maar een trage motor is het dus alleszins niet. De look en feel van deze Freegun uitvoering geven je het idee met een groter kanon onderweg te zijn dan de GSR daadwerkelijk is. Ook de afkomst van de GSR 750, de GSXR 750, zorgt ervoor dat de verwachtingen hoog gespannen zijn en wat dat betreft worden de (te) hoge verwachtingen net niet waargemaakt.

Stabiliteit en vertrouwen

Vergeten we de afkomst van de GSR voor het gemak even en bekijken we deze 750 cc metende viercilinder met een objectief oog is er op sportief gebied helemaal niks mis met de motor. Als het woon-werken er op zit kan er naar hartelust geknald worden met de Soes. Het ogenschijnlijke nadeel van net te weinig vermogen blijkt tegelijkertijd ook een voordeel als de weg bochtiger wordt en het hart groter. Zonder bang te zijn jezelf met lichtsnelheid van de aardbol te lanceren laat de motor zich met gemak in elk hoekje gooien om hier vervolgens vol vertrouwen weer uit te schieten. Stabiliteit is daarbij een kernwoord. De GSR is dan ook een perfecte motor om zonder te veel onder de indruk te zijn van het vermogen sportief te genieten van je lievelingsweg. Ondanks het niet buitenaardse vermogen is het op de Suzuki makkelijk om net te snel een bocht te nemen en daar bSuzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
De vering is helaas niet instelbaar. De remmen voelen niet indrukkend, maar vertragen wél goed
Suzuki 2014 GSR750 Freegun Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Hadden we al gezegd dat de Freegun goed smoelt? Om nog maar te zwijgen van z'n vette sound
lijkt de vering in combinatie met de verlengde wielbasis perfect op elkaar ingesteld. De verhoogde handelbaarheid die het brede stuur biedt is namelijk precies genoeg om de stabiele motor toch met gemak op één oor te gooien. Waar precies dit op het orignele model soms lastig kan zijn is deze Freegun GSR in snel genomen bochten een waar genoegen. Of de Bridgestone S-20 evo's hier aan bijdragen is slechts gissen bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal, maar duidelijk is dat deze combinatie ideaal is voor de (beginnende) bochtenridder. Bocht uit doet de Scorpion verwachten dat je met een orgastische snelheidsexplosie richting de volgende bocht wordt geslingerd en dat valt dan enigszins tegen. Aan de concrete snelheid ligt het niet, ook op deze GSR is het niet moeilijk veel harder te rijden dan oom agent adviseert, maar op het gebied van beleving laat deze 750 net wat liggen. Kernachtig samengevat scoort de GSR 750 hoog op rijgemak en stabiliteit en minder op pure rijbeleving en levendigheid. Juist de heel fijn zingende Scorpion zorgt ervoor dat je op het gebied van vermogen net iets meer verwacht van deze Suzuki GSR 750.

Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Ben benieuwd welk merk dit bij ons met Wibra durft te doen

Conclusie

Suzuki 2014 GSR750 Freegun

De Suzuki GSR 750 was al een geslaagde middenklasse nakedbike en is dat nog steeds. Dat een iets verouderd model nog steeds niet uitgerangeerd hoeft te zijn bewijst Suzuki België met deze Freegun editie van de GSR die nota bene de best verkopende motor is bij onze zuiderburen. Waar de standaard GSR leuk is om te zien is deze verbeterde versie een geslaagd feest voor het oog. Zo geslaagd dat je je afvraagt of het originele model niet gewoon een halffabrikaat is. En dat terwijl de 'verbeteringen' strikt genomen marginaal te noemen zijn; onder de streep is het immers dezelfde originele GSR. Waar de aanpassingen met name het uiterlijk hebben veranderd blijken het vervangende stuur en de optionele Scorpion zoveel impact op de rijbeleving te hebben gehad, dat ook het gevoel je laat ervaren met een gSuzuki 2014 GSR750 FreegunPas op in de Meinema-bocht, zeggen ze dan. Alsof ik geen schoon ondergoed bij heb...eslaagde update onderweg te zijn. Zoals de GSR er bijstaat in zijn Freegun jas, of beter op zijn plaats, hemd, kan de motor op gebied van uiterlijk vertoon zelfs helemaal mee met de nakedbike klasse van 2014.

Eenmaal onderweg met GSR lijkt er in eerste instantie nog steeds weinig mis met deze motor. Een fijn opererende stuurmachine die ook zonder tractiecontrole of diverse power mappings uit je hand eet als je dat wilt en je met veel plezier naar je werk en over je favoriete route rijdt. Stabiliteit en vertrouwen zijn daarbij kernwoorden. Als het gas echt wordt opengeschroeft blijkt deze nazaat van de GSX-R750 uiteindelijk niet over de racegenen van zijn voorvader te beschikken. Hoewel er genoeg fun te beleven valt op deze machine is het niet echt een rasechte funbike. Meer een motor die gericht is op de motorrijder die fun weldegelijk hoog op zijn lijstje heeft staan, maar die een gevoel van vertrouwen, stabiliteit en zekerheid hoger inschaalt.

Dat lijkt bijna of hier wordt geschreven over een saaie motor, maar zou geweld doen aan de waarheid. Waar de originele GSR inderdaad een echte middenklasser is lukt het de Belgische importeur om deze GSR van gewoontjes te veranderen in een echte badboy. Rijdend blijkt deze gemenerik zeker sportief, maar toch ook goedmoedig. Een motor als deze special edition GSR goedmoedig noemen lijkt anno 2014 bijna schelden in kerk. Want het lijkt alsof een ware sportieve naked toch vooral moet bijten en moet doen sidderen. Op de openbare weg verteld de realiteit toch echt een ander verhaal en daar sluit de GSR naadloos bij aan. Een race winnen op Ilse of Man zal met deze motor niet gaan lukken. Met veel plezier en vol vertrouwen richting dit magische eiland rijden zal des te beter lukken. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 18 doet de GSR dat ook nog zonder je bankrekening leeg te slurpen.

Suzuki 2014 GSR750 Freegun
Een met de natuur, of zoiets...

  • Freegun editie is geslaagd, uitlaatgeluid, verbruik, rijgemak
  • vermogen, brave Hendrik, Freegun editie niet verkrijgbaar in Nederland

Technische gegevens

Suzuki 2014 GSR750 Freegun

Merk/Model Suzuki GSR750 Freegun
Motor    
Type   viercilinder lijnmotor
Koelsysteem   vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   749 cc
Boring x slag   72 x 46 mm
Compr. verh.   12,3:1
Klepaandrijving   DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking   digitaal
Starter elektrisch
Benzinetoevoer   benzine-injectie, 8-gats injector
Smering   wet sump
Vermogen   106 pk @ 10.000 tpm
Koppel   80 Nm @ 9.000 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   6
Finale reductie   ketting
Koppeling   nat, meervoudige plaat, kabelbediend
Chassis  
Frame stalen twinspar frame
Wielbasis   1.450 mm
Balhoofdhoek   25,3°
Naloop   104 mm
Vering voor   KYB 41 mm upside down, veervoorspanning instelbaar
Vering achter   KYB monoshock, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor   120 mm
Veerweg achter   130 mm
Voorrem   dubbele schijf 310 mm, Tokico 2-zuiger remklauw, ABS
Achterrem   enkele schijf 240 mm, Nissin 1-zuiger remklauw, ABS
Voorband   120/70 ZR 17"
Achterband   180/55 ZR 17"
Afmetingen  
Lengte   2.115 mm
Breedte   785 mm
Hoogte   1.060 mm
Zadelhoogte   815 mm
Gewicht   214 kg rijklaar
Tankinhoud   17,5 liter
Reserve   n.b.
Gegevens  
Rijbewijs A
Garantie   3 jaar
Adviesprijs NL   niet leverbaar in deze uitvoering
Adviesprijs BE   € 9.190,00
Importeur BE Moteo
www.suzuki.be