Introductie SYM Maxsym, Joymax en Fidddle
Symsalabim
We horen niet zo veel van SYM, maar dat moet dus gaan veranderen. Het merk opereert een beetje in de schaduw van de andere merken en dat is eenvoudig te verklaren: het zijn vooral scooterspecialisten en ze komen –voornamelijk- uit Taiwan, wat voor de consument niet echt op hetzelfde niveau staat als Japan, Amerika of Europa. Tijd dat daar wat aan verandert, vindt men zelf. Vandaar ook dat er nu een veel actievere houding wordt aangenomen met stands op de motorbeurs, acties en zoals nu productintroducties. Nieuw voor 2014 zijn de MaxSYM 600, Joymax 300 en Fiddle III. Daar gaat het om, maar de importeur heeft niet nagelaten ook de overige modellen mee te nemen naar het Limburgse.
Wereldwijd heeft SYM aardig wat in de melk te brokkelen, niet verrassend grotendeels in Azië. In Vietnam, een van de belangrijkste markten van het merk, waar eveneens de laatste twintig jaar scooters in een eigen fabriek worden geproduceerd, is SYM de op twee na grootste producent. In eigen land Taiwan heeft het merk een marktaandeel van 24 procent, wat staat voor 100 tot 150 duizend stuks op jaarbasis. In onze regio liggen de cijfers iets meer bescheiden, maar in de voor ons onbekende 125cc-markt die in België dus wél ongekend populair is heeft SYM met 16 procent de tweede plaats in handen, achter Piaggio. Honda is met 12 procent derde. En dit jaar viert het merk haar zestigste verjaardag. Nog vragen?
Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Sym
Fiddle III
Als we klein beginnen, moet de Fiddle als eerste. Of eigenlijk: Fiddle III, want het is volgens de overlevering de opvolger van de Fidle II (op zijn beurt weer de opvolger van… juist) en dat mag duidelijk zijn. En dat is het ook, zet ze naast elkaar en je ziet duidelijk een nieuw ontworpen, nieuw apparaat dat bijna nergens meer hetzelfde is als de oude. En toch is hetzelfde gevoel nog vastgehouden. Zo hou je nog steeds een kleine, retro-gestylede, klassieke scooter over zoals je het verwachten zou. Veel ronde vormen, kekke kleurtjes, vlakke vloer, vlak zadel, je kent het wel. De Fiddle is dan ook echt volledig ingezet als stadsscootertje. Dat het een motorfiets is op papier moet je eigenlijk alleen maar ter kennisgeving aannemen, echt veel snelweg moet je hier niet mee willen doen. Aan de andere kant, de top schommelt naar gelang de omstandigheden nog op een 100 tot 115 kilometer per uur, dus als je nou écht zou willen…
We onderbreken even voor een bericht van financiële aard. Want om de 125cc markt nou een goede boost te geven heeft SYM of liever importeur Moteo eens flink zitten rekenen en de volgende actie opgezet: wie tussen nu en 1 september een 125cc SYM koopt, krijgt zijn examenkosten voor het A1 rijbewijs gesponsord. Dat geeft je een paar voordelen. Behalve die kosten die je uitspaart hoef je met een rijbewijs en een ‘motorfiets’ nooit meer te zoeken naar de juiste rijbaan… het gewissel van fietspad naar rijbaan is verleden tijd, je rijdt gewoon overal op de weg. Daarnaast is het risico dat je ooit nog eens een rollenbank zult treffen nul: e
LED moet dus een 'aha, een SYM!'-reactie teweegbrengen. Styling is simpel, maar af. Afwerking idem
Retro tot in de puntjes. Klein grut in de voorklep, tanken onder het zadel, je rugzak past er ook nog bijen 125 mag elke topsnelheid halen die de 11kW ‘m geven kan. Maar het wordt nog leuker: de verzekeringspremie is ongeveer de helft van die van een bromscooter. Als je even snel rekent heb je dat geld dus zo terugverdiend. En qua aanschafkosten lopen een 50cc of een 125cc niet eens zo verschrikkelijk veel uiteen. Anders gezegd: een beter argument om van een bromscooter over te stappen op een iets grotere is bijna niet te verzinnen.
Om te rijden kan het haast niet makkelijker dan de Fiddle, je hebt het idee dat je ‘m kunt oppakken en naast je bureau neer kunt zetten, zo licht is ‘ie. Zal niet eens veel schelen, want de scooter is niet alleen eenvoudig opgebouwd, er zit ook maar bar weinig overbodigs aan. Vergelijk ‘m met de Joymax, ook in 125cc verkrijgbaar, dan is laatstgenoemde al een stuk lijviger en meer ‘grote weg’ dan de Fiddle. Deze is dan ook zowel in 125cc als zelfs 50cc verkrijgbaar. Of andersom, voor een 50cc is ‘ie prima geproportioneerd, maar er kan met het zelfde gemak een 125cc blokje in voor wat meer punch.
En da’s nog best oke, hier valt zeker mee te leven. Wen even aan het wel heel erg flitsende stuurgedrag en je kunt er al snel mee lezen en schrijven. Ook door de zithouding: rechtop en ‘op’ de scooter met alle ruimte voor de voeten op de vlakke vloer, precies het idee als we bij Honda ook ooit eens mochten proeven. En van de scooters die toen in de chaos van het Romeinse verkeer werden losgelaten had dat kleine ding wel de voorkeur boven de dikke 600 die tegelijkertijd meereed. EHt gaat alleen maar om kwikzilverachtig stuurgedrag, vingervlugheid en het vermogen werkelijk óveral tussendoor te laveren. We zouden haast gaan wensen dat de route niet over de Limburgse heuvels maar dwars door Maastricht liep.
Joymax
Eén stapje hoger op de schaal vinden we de Joymax, waarvan we de 125 en 300 in de gelederen hebben. En al is er weinig echt anders aan de Joymax, belangrijk nieuw onderdeel is de start-stop installatie. We hebben het vast wel ergens een keer gezien of gelezen, de auto-industrie is er al een poosje mee bezig en Honda heeft het ook al eens in een scootertje ingebouwd. Waar het op neerkomt is dit: zodra je stilstaat, zoals bij een verkeerslicht, zal de motor vanzelf afslaan. En zodra je het gas weer opendraait start ‘ie weer en kun je je weg vervolgen. Prachtig. Nut van dit alles is dat je niet onnodig (stilstaand dus) brandstof staat te verstoken. En voor de Joymax scheelt dat dus zomaar een mogelijke extra zuinigheid van 7.6 procent. En geen verstookte brandstof is ook geen uitstoot, dus is de scooter tevens tot zo’n 6 procent beter voor de bomen. Lees: mindere CO2 emissie.
Nou heeft het wegens technische argumenten wel een paar eisen; zo werkt het systeem pas als het blokje goed warm is, je wilt niet bij een groen licht oeverloos wachten totdat het blokje weer start. Eigenlijk wil je helemaal geen vertraging, dus is een minimum van 70 graden voor de koelwatertemperatuur bepaald om zeker te weten dat het blokje altijd aanslaat. Om diezelfde reden moet de accu meer dan 11.5 volt lading hebben. Een derde voorwaarde is dat je eerst een snelheid van 10 kilometer per uur moet hebben behaald voordat het opnieuw in werking treedt. Dit is voor het gemak, stel dat je aan het manoeuvreren bent en je blok slaat om de haverklap af, da’s niet handig.
Verder is het zo simpel als je kunt bedenken: als je rijdt dan rij je, als je stopt dan slaat ’t blokje met een kleine vertraging af. Wil je weer wegrijden dan hoef je enkel het gas een tikje te geven en het blokje springt weer in actie om direct weer aan de slag te gaan. In de praktijk werkt dat als je het met beleid doet prima, ga je er te lomp mee om dan weigert ‘ie dienst. D
Het start/stopsysteem is ook nog eens uitschakelbaar. Zou verder iets je zeggen dat dit 'maar' een 125 is? Rijk uitgerust dashboard hier...
...ruimte voor twee integraalhelmen daar, noem het maar op. En een herkenbaar achterlicht voor wie achter je rijdt en zich afvraagt 'Is dat nou inderdaad een SYM of niet?'
e mensen van SYM leggen het als volgt uit: “Je moet het gas progressief opendraaien”. Volgens hun betekent dat zoveel als ‘eerst een klein beetje’ en pas vol gas als het blokje aanslaat. Geef je je rechterpols van jetje, dan gebeurt er dus niks.
Zoals gezegd is de Joymax net als de Fiddle in 125cc en als gevolg doet het blokje zo’n beetje hetzelfde. De rest van de motor is echter een heel ander verhaal, dat is in dit geval een stuk volwassener. Met de voeten nu duidelijk aan weerszijden van een ‘tunnel’, het middenste stuk waar ook de tankopening verstopt zit, zit je een stuk meer als op een echte motorscooter. Het geheel voelt ook wat lijviger, wat forser aan en je zit een stuk steviger in het zadel. Dan is het toch jammer dat het ‘maar’ een 125 is, iets wat je op de Fiddle ook merkt als je de rest probeert bij te houden, maar op de Joymax valt het nou eenmaal eerder op omdat je meer verwacht. Is de Fiddle nog het meest te vergelijken met een ‘opgevoerde 50cc’, zo is de Joymax meer een wat ondermaatse versie van zijn grotere broers. Dat is geen klacht, dat is een impressie. En zoek je een 125, dan heb je dus gewoon de keus, meer is ’t niet. Wel is de Joymax nog steeds zo licht als een kleine machine, dus kan deze nog verrassend uit de hoek komen. Dat heb je op zwaardere machines dan ook weer niet, niet op deze manier.
MaxSYM 600
Dan komen we bij het klapstuk… de dikke 600cc MaxSYM. 45 pk jongens, da’s wel effe wat anders. Klinkt misschien voor motorfietsen nog steeds niet als echt veel, maar bedenk dat een Suzuki Burgman er 55 heeft en je ziet dat de SYM daar toch leuk in de buurt komt. Voor een scooter van zo’n € 2500,- minder is dat helemaal niet gek. Toch zijn er uiteraard verschillen, dat prijsverschil moet toch ergens vandaan komen. Grootste factor is de aandrijving, de SYM wordt aangedreven door een stuk eenvoudiger ééncilinder en heeft daarbij een veel meer klassieke ophanging en aandrijving dan de Suzuki. Maar verder? Dubbele schijf met radiale klauwen en ABS, een uitgebreid dashboard, k
De kenmerken van een dikke scooter, zowel voor als achter
Matzwart met rood, ook bij andere merken synoniem voor 'sportief' en stealth achtig
Rimstriping, waveschijven en -jawel!- radiale vierzuigers. Dacht 't welarakteristieke LED dagverlichting ( zo karakteristiek dat SYM het een kenmerk durft te noemen: alle scooters hebben de typische LEDs om de scooters ook in het duister een mate van herkenbaarheid te geven), laadvermogen te over (twee integraalhelmen)…wat wil je nog meer? Nou goed, er zit geen standaard handvatverwarming op of elektrisch verstelbare ruit ( of spiegels), maar net zo makkelijk wél een rugsteuntje voor de passagier.
De MaxSYM zit dan ook vorstelijk en had het niet aan de twijfelachtige weersomstandigheden gelegen, dan hadden we zeker op zoek kunnen gaan naar de grens van de grondspeling. Voor zover we dat hebben kunnen proberen is die ruim genoeg, maar met de massa en de wegligging zoals ‘ie is zou je daar graag eens wat meer mee willen doen. De scooter ligt werkelijk als een huis en laat zich door weinig dingen van de wijs brengen. Daarbij komt het nu wel toereikende vermogen en je wordt al snel voortgestuwd op een manier die zo’n flinke scooter waardig is. Het dashboard vertelt je daarbij alles wat je weten wilt en misschien meer en wat ook nog een mooie is: wat andere niet-Japanse Aziatische merken nog wel eens hebben is een mate van kitsch die in onze Europese ogen wat goedkoop aandoet. Niets daarvan bij de SYM, dit mag je gerust een nette, goed afgewerkte, luxe scooter noemen. Met ‘go’ van dit niveau is het ook leuk als de ‘ho’ daar bij aansluit: ook dik in orde. De remmen hebben vermogen zat en het ABS is ook op hedendaags niveau. Hier willen we nog best wel eens een extra rondje op doen. Helaas denken de collega’s er ook zo over en moet er toch weer gewisseld worden.
De MaxSYM is verkrijgbaar in twee uitvoeringen, waarbij de Sporteditie iets afwijkt met kleur, een ander overtrekje (en funky stiksel) op het zadel en een iets andere uitlaat. Kost je wel tweehonderd euro meer, maar dan heb je ook wat.
Conclusie
Met de nieuwe scooters staat SYM klaar om nog wat meer marktaandeel te snoepen. In de breedte heeft het merk meer dan genoeg keus, de hoeveelheid modellen is dik in orde en vaak is er per type ook nog keus uit meerdere configuraties qua motorinhoud. Misschien staan ze nog net wat lager ingeschaald als hun Japanse concurrentie, maar veel is het niet en vaak is de prijs er naar. De paar kleine verschillen (het niet vlekkeloos werken van het start/stopsysteem) zijn er nog uit te werken en dan heb je echt wat. Anders gezegd: tel je alles op en reken je het uit, dan zijn deze scooters gewoon het overwegen waard. Een proefrit maken moet je toch, zorg dan gewoon dat je ook even een stukje op een passende SYM rijdt. En voor de allerkleinsten is die rijbewijsregeling helemaal zo’n slecht idee niet. Overleg het maar eens…
Technische gegevens
Model | SYM Fiddle III | SYM Joymax 125 | SYM MAxSYM 600 |
Motor | |||
Type | Eencilinder viertakt | Eencilinder viertakt | Eencilinder viertakt |
Koelsysteem | Vloeistofkoeling | vloeistofkoeling | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 124.5 cc | 124.5 cc | 598 cc |
Boring x slag | n.b. | n.b. | n.b. |
Compr. verh. | n.b. | n.b. | n.b. |
Klepaandrijving | SOHC, 4 kleppen per cilinder | SOHC, 4 kleppen per cilinder | SOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | digitaal | digitaal | digitaal |
Starter | elektrisch | elektrisch | elektrisch |
Benzinetoevoer | EFI electronische injectie | EFI electronische injectie | EFI electronische injectie |
Smering | Wet sump | wet sump | wet sump |
Vermogen | 8.7 pk @ 9.000 tpm | 8.7 pk @ 9.000 tpm | 45 pk @ 7.000 tpm |
Koppel | 11 Nm @ 7.000 tpm | 11 Nm @ 7.000 tpm | 46 Nm @ 6.500 tpm |
Transmissie | |||
Aantal versnellingen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Eindoverbrenging | riem | riem | riem |
Koppeling | CVT | CVT | CVT |
Chassis | |||
Frame | stalen boxframe | stalen boxframe | stalen boxframe |
Wielbasis | n.b. | n.b. | 1.570mm |
Balhoofdhoek | n.b. | n.b. | n.b. |
Naloop | n.b. | n.b. | n.b. |
Vering voor | telescoop | telescoop | 41mm telescoop |
Vering achter | swingarm met monoshock | swingarm met Monoshock | swingarm met monoschock, 5-voudig instelbare veervoorspanning |
Veerweg voor | n.b. | n.b. | n.b. |
Veerweg achter | n.b. | n.b. | n.b. |
Voorrem | enkele schijf 2-zuiger remklauw ABS | enkele schijf tweezuiger remklauw, ABS | dubbele 275mm schijven, radiale vierzuiger remklauwen, ABS |
Achterrem | Trommel | enkele schijf 1-zuiger remklauw ABS | enkele 275mm schijf, tweezuiger remklauw, ABS |
Voorband | 14" | 14" | 120/70 R 15" |
Achterband | 13" | 13" | 160/60 R 14" |
Afmetingen | |||
Lengte | n.b. | 2.160 mm | 2.700 mm |
Breedte | n.b. | 760 mm | 805 mm |
Hoogte | n.b. | 1.4120 mm | 1.400 mm |
Zadelhoogte | n.b. | 770 mm | 750mm |
Gewicht | n.b. | 168 kg rijklaar | 228 kg droog |
Tankinhoud | n.b. | n.b. | 15 liter |
Reserve | n.b. | n.b. | n.b. |
Gegevens | |||
Rijbewijsklasse | A1 | A1 | A |
Garantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 2.199,- | € 4.299,- / € 4.699,- (S&S) | € 7.799,- / € 7.999,- (Sport) |
Adviesprijs BE | n.b. | € 3.599,- / € 3.999,- (S&S) | € 6.599,- / € 6.699,- (Sport) |
Importeur NL | Moteo Nederland | ||
www.symscooters.nl |