Zoeken

Introductie: Kawasaki J300

Hole in one

21 januari 2014
Voor het eerst in de geschiedenis heeft Kawasaki met de J300 een motorscooter op de Europese markt gelanceerd, waarvoor de Japanners een samenwerking met het Taiwanese Kymco zijn aangegaan. De J300 is de tee-off van een nieuwe Kawasaki familie waarmee wordt ingespeeld op de veranderende mobiliteit. De J300 is weliswaar van Kymco’s Downtown 300 afgeleid maar zou mean en green genoeg moeten zijn om voor een échte Kawasaki door te gaan. Om dat te bewijzen vlogen we per expresse naar het altijd zonnige Portugal voor een eerste kennismaking.

Kawasaki J300 2014

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Kawasaki

Het moet niet gekker worden

Kawasaki J300 2014

Dat was ook onze eerste gedachte toen de nieuwe J300 door Kawasaki het afgelopen najaar op de EICMA in Milaan werd gepresenteerd. Het merk dat veertig jaar geleden al geschiedenis schreef met de allereerste Z1, het merk dat aan de basis stond van de pk-oorlog, het mKawasaki J300 2014Wacht. Zei iemand nou zónnig Portugal?erk met groen bloed in de aderen en het merk dat altijd heel eigenzinnig zijn eigen pad insloeg. Dat uitgerekend dát merk met een motorscooter op de proppen moest komen zal door menig Kawasakifan als heiligschennis worden beschouwd. De J300 is echter niet het gevolg van té veel hallucinerende middelen tijdens directiemeetings maar een slimme zet van Team Green om in te spelen op de veranderende mobiliteit. Want laten we eerlijk zijn, de tijd dat het fenomeen file nog als wereldnieuws werd gezien ligt ver achter ons en komt – hoe graag we het ook zouden willen – ook nooit meer terug. Het verkeer in ’s werelds metropolen wordt alleen maar drukker waardoor steeds meer mensen een alternatief zoeken om in de dichtgeslibde infrastructuur toch nog snel van a naar b te kunnen komen.

Uitgangspunt van de groenen was dat de J300 vanuit een binnenspiegel meteen als Kawasaki te herkennen moest zijn terwijl op het gebied van rijcomfort en prestaties de scooter het ware Kawasakigevoel moest uitademen. Tijdens de presentatie werd de J300 door Kawasaki neergezet als een uitdagende maxi-scooter voor iedereen die op zoek is naar sportief rijplezier, voor dagelijkse ritten bijvoorbeeld naar het werk. Hetgeen ook aan z’n naam is af te lezen: de J in J300 staat voor Jyounetsu, wat Japans voor passie is. En jij dacht dat Sugomi al heel wat was... DKawasaki J300 2014 Kawasaki J300 2014
Nog nét zichtbaar, de uitsparingen in de vloerplaat die het gemakkelijker maken je voeten op de grond te zetten. De J300 is strak afgewerkt.
Kawasaki J300 2014
Fonteinen? Regent het nog niet genoeg?
Kawasaki J300 2014 Kawasaki J300 2014
De J300 moest van afstand als échte Kawasaki te herkennen zijn. Zijn ze wat ons betreft prima in geslaagd, hoewel die groene biesjes wel helpen natuurlijk...
e J300 mag trouwens de eerste motorscooter zijn die Kawasaki op de Europese markt lanceert, het is niet de eerste scooter die door het merk is gebouwd. In Azië is Kawasaki al een tijdje actief op de scootermarkt: op de Filipijnen met de Curve en in Indonesië met de Edge R, twee lichte scooters met 115 en 112 cc, maar dat even terzijde.

Japanse Koreaan

Voor de ontwikkeling van de J300 is Kawasaki wel zo slim geweest om een samenwerking met een bestaande scooterfabrikant aan te gaan in plaats van zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Net als BMW’s C600/C650 maxi-scooters is ook de J300 het resultaat van een samenwerking met de Taiwanese scootergigant Kymco: ooit begonnen als onderdelenfabriek voor Honda maar inmiddels de vijfde speler op de wereldmarkt. In tegenstelling tot BMW, dat alleen maar het motorblok met aandrijflijn afnam, heeft Kawasaki de door Kymco in 2011 gelanceerde Downtown 300 geadopteerd. Hoewel de tijdens de presentatie getoonde waslijst met veranderingen niet bepaald gering kan worden genoemd zijn de twee door een leek vanaf een afstand waarschijnlijk amper van elkaar te onderscheiden. Pas als de J300 aan een nadere inspectie wordt onderworpen worden de verschillen openbaar. OKawasaki J300 2014Wat drinken ze in Portugal ook alweer? Ik wil koffie...m te beginnen heeft de J300 een eigen neus met scherpe koplampen gekregen die sterke overeenkomsten moest hebben met de huidige Ninja familie, om de scooter een duidelijk Kawasakigezicht te geven. Om Kawasaki’s sportieve genen te accentueren kreeg de ruit een sportieve snit terwijl de two-tone kleurstelling van het SE model laten zien dat ook deze scooter van groene Kawasaki-saus kan worden voorzien.

En daar is het niet bij gebleven. Naast de beduidend modernere, sportievere en strakkere voorkant ziet ook de achterkant van de J300 er zondermeer gelikt uit, dankzij het nieuwe achterlicht dat volgens Kawasaki dezelfde vorm heeft als de sportieve Z-modellen en van LED-verlichting is voorzien. Eenmaal plaatsgenomen op het zadel, dat ten opzichte van de Downtown is aangepast om meer comfort op lange afstanden de bieden, heb je uitzicht op het dashboard dat er – net als de rest van het ontwerp – sportiever en moderner uitziet. De informatievoorziening in het digitale display, centraal tussen de snelheidsmeter en toerenteller, is volgens Kawasaki redelijk uitgebreid maar verder dan de standaard weergave van kilometerteller, klokje, koelvloeistof temperatuur en tankmeter kwamen we niet. Welke van de drie knopjes we ook indrukten, de door Kawasaki beloofde dubbele tripmeter en servicemodusweergave kwam niet in beeld.

Kawasaki J300 2014

Scooter met groen bloed

Kawasaki J300 2014

Voor wat de zithouding betreft geeft de J300 weinig reden tot klagen. Persoonlijk was ik bang dat de ruimte voor de voeten aan de krappe kant zou zijn omdat het onderste deel van het beenschild aan de binnenzijde naar binnen loopt, maar dat bleek in de praktijk –zelfs met voor scooters vaak té stugge motorlaarzen - ruim voldoende te zijn. Door de hakken tegen het beenschild te plaatsen kon bovendien toch een ‘been-naar-voren’ zithouding worden gecreëerd, maar de meeste tijd reden we gewoon met de voeten op de vloer. Het stuur, dat een nieuw KKawasaki J300 2014 Kawasaki J300 2014
Het opbergvakje in het beenschild en de ruimte onder het zadel hadden best wel wat ruimer mogen zijn.
Kawasaki J300 2014
Integraalhelm: veel beter. En niet alleen voor de lezer
Kawasaki J300 2014 Kawasaki J300 2014
Het beenschild heeft nog een extra haak om een tas aan vast te haken. De 13 liter benzinetank is ruim voldoende om de J300 een goede actieradius te geven. Na dik 150 kilometer stond de tankmeter nog dik boven de helft
awasaki design heeft gekregen, ligt prima in de hand hoewel handvatverwarming in deze barkoude en zeiknatte Algarve een welkome aanvulling zou zijn geweest. Nu moet hiervoor een beroep op het accessoirepakket worden gedaan. Het windscherm heeft weliswaar een sportieve snit en zal in de zomer ongetwijfeld heerlijk rijden zijn, maar nu hadden we dat graag een maatje groter gehad. Ook hier heeft Kawasaki aan gedacht door een forse ruit in het accessoirepakket op te nemen die misschien onooglijk mag zijn, maar je wel goed uit de wind zal houden.

Dat de Kawasaki als sportieve maxiscooter moet worden gezien blijkt ook uit de opbergruimte in het beenschild en onder het zadel, die volgens Kawasaki ten opzichte van de Downtown is vergroot. In het beenschild is een enkel afsluitbaar opbergvakje voorzien dat gelijk is aan z’n Taiwanese voorganger en nu een 12V en USB aansluiting heeft. Wel zo gemakkelijk als je telefoon moet worden opgeladen, maar meer dan die telefoon en wat prullaria past er dan niet in.  Onder het zadel moet volgens Kawasaki ruimte zijn voor een A4 aktentas en een integraalhelm, maar dan zit 'ie ook meteen vol. Pas na veel gedraai paste mijn helm erin, maar de Arai in combinatie met een allweatherbroek bleek teveel van het goede. De allweatherbroek met een jethelm paste nét. In de ‘kofferbak’ is verder een handig LED-lampje voorzien dat automatisch aangaat wanneer het zadel wordt opengeklapt. Net als Suzuki’s Burgman familie is ook bij deze J300 het contactslot van een afdekplaatje voorzien dat eenvoudig met de achterkant van de contactsleutel kan worden geopend.

Kawasaki J300 2014

Om het sportieve rijkarakter van de J300 te onderstrepen had Kawasaki een route door het heuvelachtige gebied rond Portimao uitgezet, wat onder normale omstandigheden een geweldige trip zou zijn geweest, maar nu even niet. In Lagos zelf is het weliswaar droog maar zijn de wegen nog kletsnat, terwijl Pluvius richting Portimao de hemelsluizen langzaam maar zeker wagenwijd openzet en het op het bochtige traject door het heuvelachtige gebied alleen maar natter, kouder en mistiger wordt waardoor de beperkingen van de J300 enorm worden uitvergroot. Nu zKawasaki J300 2014 Kawasaki J300 2014
Blikveld vanuit rijderspositie. En nee, die zwarte knop in het midden met Kawa logo is niet de claxon. Met de achterkant van de contactsleutel kan een afdekplaatje voor het slot worden gedraaid
Kawasaki J300 2014
Nou niet beginnen over mijn zithouding he..
Kawasaki J300 2014 Kawasaki J300 2014
De 28 pk 299cc ééncilinder gaat best vlot van z'n plek. Ondanks de forse uitlaat klinkt de J300 nog geeneens onaardig
ou je ons gezeur over het windscherm en de handvatverwarming nog als muggenzifterijk kunnen zien - per slot van rekening hadden we bij mooi weer hier niets te klagen gehad, een écht punt van kritiek was echter de grip die het Maxxis Pro rubber bood. Of beter gezegd: niet bood. Bij een stoplichtsprint brak de achterkant van de scooter volledig uit, wat op een haar na in een prachtige schuiver had geresulteerd. Vol op het gas bij kinderkoppen resulteerde in een spinnend achterwiel, terwijl in de bergen – voornamelijk als over natte plekken moest worden gestuurd – zowel het voor- als achterwiel regelmatig een stap opzij zette. Nu zochten we op dat spontane wegbreken na wel de grens op, maar zeker bij het niveau van deze banden was tractiecontrole een welkome aanvulling geweest. Per slot van rekening word je in nagenoeg elke metropool wel met gladde tramrails of putdeksels geconfronteerd.

Behoudens het gebrek een grip is er maar weinig op de stuureigenschappen en het rijcomfort van de J300 aan te merken. De scooter is het perfecte compromis tussen een lichtvoetige 125cc en een voor lange afstanden of snelwegen comfortabele 600cc: lichtvoetig genoeg om zich als een paling in mosterd-dillesaus door het verkeer te slingeren en sterk genoeg om ook buiten de stad en op de snelweg met het verkeer mee te komen. De 299 cc ééncilinder, die zijn cilinderinhoud heeft gekregen uit een boring x slag van 72,7 x 72 mm, wordt door KKawasaki J300 2014Dan doen we wel gewoon alsóf de zon schijntawasaki opgegeven voor een vermogen van 28 pk bij 7.750 toeren en een koppel van 28,7 Nm bij 6.250 toeren per minuut, maar de J300 voelt zonder meer sterker aan. Het motorblok klimt in toeren snel naar het maximale koppel en houdt dat toerental gedurende de verdere acceleratie vast. Snelheden tot 100 kilometer per uur zijn kinderspel en 130 km/u op de teller haalt de J300 ook best vlot. Heuvelaf haalden we een topsnelheid van 150 km/u wat een meer dan uitstekende waarde zou zijn geweest, ware het niet dat het volgens de GPS van de gemonteerde Garmin dik tien kilometer langzamer was.

Zo sterk als het motorblok aanvoelt, zo strak is ook het rijwielgedeelte waar ook op topsnelheid niet de kleinste instabiliteit in is te bespeuren. De vering is strak genoeg om sportief over een bochtige weg te jagen terwijl de veerwegen van 110 mm voor en 100 mm achter voldoende zijn om de ergste oneffenheden glad te strijken. Pas op wegdek van gatenkaas niveau werden de klappen direct doorgegeven, alles daarboven werd door de vering netjes geabsorbeerd. Ook de (in de Benelux standaard van ABS voorziene) remmen zijn goed op hun taken berust, in Kawasaki traditie is ook deze J300 van wavedisks voorzien en zelfs de remleidingen zijn staalomvlochten. Jammer is wel dat een handrem ontbreekt, waardoor de scooter altijd ‘bergop’ moet worden geparkeerd. In de vloerplaten zijn trouwens mooi uitsparingen voorzien waardoor je niet als John Wayne op de scooter zit zodra je voor het verkeerslicht staat. Of net als wij door een eigenzinnige Garmin over modderige rivierbeddingen en golfbanen wordt gestuurd.

Kawasaki J300 2014

Conclusie

Kawasaki J300 2014

Als antwoord op de stijgende behoefte aan oplossingen voor het steeds verder dichtslibbende verkeer in ’s werelds metropolen heeft Kawasaki op de Europese markt haar eerste motorscooter gelanceerd. DKawasaki J300 2014Jajaja, nou weten we het wel. Volgende keer alléén die integraal.e J300 is het resultaat van een samenwerking die Kawasaki met het Taiwanese Kymco is aangegaan en heeft voor beide partijen een win-win resultaat. Win voor Kawasaki, omdat het zich aandeel zal weten te verschaffen in de steeds interessanter wordende motorscootermarkt, en win voor Kymco omdat het via Kawasaki in Europa meer omzet zal gaan genereren.

Voor de J300 nam Kawasaki de Kymco Downtown 300i als uitgangspunt, die op alle fronten naar een hoger niveau is getild. De scooter ziet er beduidend beter uit en is kwalitatief van een hoger niveau, terwijl ook de stuureigenschappen nét dat beetje sportiever zijn.

Voor het prijskaartje van € 5.490 gaat de J300 in Nederland over de toonbank - voor het door ons gereden SE model moet € 150 meer worden neergelegd - en daarmee is deze Kawa best scherp geprijsd. Het is weliswaar meer dan Kymco voor de Downtown 300i ABS vraagt, maar dankzij de betere kwaliteit, het betere dealernetwerk én het hogere vertrouwen dat de Europese consument in de merknaam Kawasaki heeft zullen er ongetwijfeld ten opzichte van de Downtown een veelvoud aan J300's over de toonbank gaan. 

Een handrem, banden met goede grip en meer ruimte onder het zadel en het was helemaal perfect geweest.

  • Kawa look en feel, pittig motorblok, sportief en comfortabel
  • geen handrem, opbergruimte houdt niet over, bedroevende grip Maxxis Pro banden in de regen

Kawasaki J300 2014
Uiteraard zijn voor de J300 flink wat accessoires leverbaar

Technische gegevens

Kawasaki J300 2014

Model Kawasaki J300
Motor    
Type   Eencilinder
Koelsysteem   vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   299 cc
Boring x slag   72,7 x 72,0 mm
Compr. verh.   10,8:1
Klepaandrijving   SOHC, 4 kleppen
Ontsteking   Transistorontsteking, ECU gestuurd
Starter   Elektrisch
Benzinetoevoer   benzine-injectie, 34 mm inlaatkelk
Smering   wet sump
Vermogen   28 pk @ 7.750 tpm
Koppel   28,7 Nm @ 6.250 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   CVT transmissie
Eindoverbrenging riem
Koppeling   centrifugaalkoppeling
Chassis  
Frame   diamantframe van stalen buzien
Wielbasis   1.555 mm
Balhoofdhoek   28°
Naloop   113 mm
Vering voor   37 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter   stereovering, veervoorspanning in vijf standen instelbaar
Veerweg voor   110 mm
Veerweg achter   100 mm
Voorrem   Enkele 260 mm wavedisk, tweezuiger remklauw, ABS
Achterrem   Enkele 240 mm wavedisk, tweezuiger remklauw, ABS
Voorband   120/80 R 14" M/C
Achterband   150/70 R 13" M/C
Afmetingen  
Lengte   2.235 mm
Breedte   75 mm
Hoogte   1.260 mm
Zadelhoogte   775 mm
Gewicht   191 kg rijklaar
Tankinhoud   13 liter
Reserve   n.b.
Gegevens  
Rijbewijsklasse A2
Garantie   2 jaar
Adviesprijs NL   € 5.490 (€ 5.640 voor het SE model)
Adviesprijs BE   n.b.
Importeur NL   Kawasaki Benelux 
www.kawasaki.nl