Vergelijk Husqvarna Nuda 900 R en BMW F700 GS
The devil’s touch
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk Husqvarna Nuda 900 R en BMW F700 GS |
Aardje naar z'n Vaartje |
Nuttig |
Conclusie |
Technische Gegevens |
Natuurlijk is het vaker gedaan; meerdere modellen baseren op dezelfde basis. Maar als je aan de uiteinden van het spectrum enerzijds de instapper van BMW en anderzijds de topper van Husqvarna zet zit daar héél veel tussen. Valt dit überhaupt nog een beetje te vergelijken?
Toegegeven, geen ziel op aarde zal voor de keus staan óf een F700GS, óf een Nuda R te kopen, maar dan nóg. We willen het gewoon weten. Hoe ver kun je gaan met dezelfde basis en hoeveel kun je ergens met een beetje moeite uit peuren? We zullen het zien...
Natuurlijk valt Husqvarna inmiddels volledig onder de vleugels van BMW, wat sowieso de ontwikeling van de Nuda mogelijk maakt. Hoewel BMW het laatste decennium echt goed bezig is en zich al een tijd lang heeft ontdaan van het geitewollensokkenimago van de jaren tachtig, negentig en nul en nu met S1000RR en C600sport zowel de superbike- als de scooterklasse volledig op z’n kop heeft gezet is het kennelijk in de filosofie van het statige merk toch nog nodig een achterdeurtje te hebben voor de échte idioterie. Een rol die Husqvarna met verve vervult, de 900 is zo ongeveer het meest brave project dat uit de fabrieksdeuren rolt.. het kan dus met gemak nog veel gekker. Overigens is de Nuda tegelijkertijd de zwaarste Husqvarna ooit, evenals de eerste tweecilinder, meest gebruiksvriendelijke en meest straatgerichte. Tenminste, op papier. Hoe erg het echt is zullen we snel achter komen.
Tekst: Vincent Burger
Foto's: Bart Aansorgh