Zoeken

Test: Honda NSS300 Forza

Stijlvol bochtenmonster

7 oktober 2013
Je zou het niet zeggen als je haar zo ziet staan. Met haar brede, stijlvolle front en voluptueze kont ziet ze ziet ze er wel aantrekkelijk uit, maar maakt ze geen sportieve indruk. Dat schijn bedriegt merk je als je de nieuwe Honda NSS300 de sporen geeft...

Honda NSS300 Forza 2013

Tekst: Peter Aansorgh
Foto's: Bart Aansorgh

Schijn bedriegt

Honda NSS300 Forza 2013

Dat sportieve gedrag zit hem niet zo zeer in de acceleratie, maar in de enorme wendbaarheid van deze stadsscooter. Want laten we wel wezen, met 26 pk zal deze 194 kg wegende scooter je oogbollen niet achterin de kassen pletten. Maar toch kun je behoorlijk vegen met deze vernieuwde Forza en dat komt omdat deze scooter enorm gemakkelijk stuurt. Het gewicht - overigens 10 kg minder dan bij de oude NSS250 Forza - voel je nauwelijks, het zwaartepunt lijkt laag te liggen en de geometrie is duidelijk gericht op het snel en vakkundig doorkruisen van heftig stadsverkeer. Hij draait heel kort af en ligt snel op de gewenste hellingshoek, zonder dat het nerveus aanvoelt. DHonda NSS300 Forza 2013at maakt hem ook zeer geschikt voor buitenwegen en dijken, omdat je lekker laat kunt ankeren en vroeg weer op het gas kunt. En ook in lange doorlopende bochten kun je lekker vlot doorrijden, omdat de scooter stevig aanvoelt. Zolang er geen lengterichels in het asfalt zitten, want dan merk je de keerzijde van deze wendbaarheid. De Forza voelt dan wat wiebelig aan. Maar alleen dan, want normaal voelt ze als een rots in de branding. Dat komt door het geavanceerde underbone frame. Det heeft een deel met "gecalculeerde flex" wat het weggedrag in bochten moet verbeteren. Terwijl het draaipunt van het motorblok - dat immers als swingarm fungeert - is verlaagd. Het frame is trouwens ook 10% lichter dan dat van de oude 250.

Progresieve vering

Het wendbare stuurgedrag van de nieuwe Forza wordt aangevuld door een zeer stabiel veergedrag. Aan de achterzijde heeft de NSS300 net als de 250 stereovering, aan de voorzijde is de diameter van de vorkpoten met 2 mm gegroeid tot 35mm. Tijdens het rijden maakt de vering een comfortabele indruk. De veerwegen lijken ietwat kort, maar in het begin van de veerweg is de vering soepel, waardoor de kleinere oneffenheden toch goed worden opgevangen. Daardoor kun je zelfs vrij comfortabel over klinkerwegen rijden. Alleen grote hobbels voel je wel vrij stevig, maar over het algemeen laat de vering een behoorlijk sportieve rijstijl toe. Gelukkig heeft de Forza een remsysteem dat daar mee om weet te gaan. Ondanks de aanwezigheid van ABS heeft Honda er ook voor gekozen het systeem te "combineren". Dat betekent dat deze NSS300 aan de voorzijde een driezuigerremklauw heeft, achter een enkelzuiger. Als je de rechter rem bedient, bedien je de buitenste twee zuigers van de voorrem. BHonda NSS300 Forza 2013 Honda NSS300 Forza 2013
Klassiek maar wel verdomd mooi dashboard. Onder het zadel is ruimte voor twee helmen in op te bergen
Honda NSS300 Forza 2013
Nee écht, ik zweer het je, die strepen heb ik niet gedaan...
Honda NSS300 Forza 2013 Honda NSS300 Forza 2013
Het op het oog normale opbergvakje is groot genoeg om een half stokbrood in mee te nemen. En ja, je kunt er ook je telefoon in opladen dankzij de 12V stekker
edien je de linker rem, dan bedien je middelste zuiger van de voorrem en de achterrem. En dat werkt goed. De remmen grijpen lekker fel aan en geven een bult remkracht als je doorknijpt. Je hoeft niet heel hard te knijpen om enorm hard te ankeren en dat is prettig. Prettig is ook dat de scooter nauwelijks duikt als je remt, waardoor je optimale controle over de scooter houdt.

Nieuw motorblok

Het rijwielgedeelte van de Forza is dus behoorlijk vernieuwd Datzelfde geldt voor het motorblok. Nou ja, in zekere zin, want het is afkomstig uit de SH300i. Het is dus geen opgeboorde versie van de 250. Zou knap zijn, want de boring is zelfs 0,7 mm kleiner. Nee, Honda heeft het tweekleps carburateurblok van de 250 met pensioen gestuurd. In plaats daarvan is ze uitgegaan van het veel efficientere SH-blok, dat 279cc meet en dus eigenlijk maar 30cc groter is dan de 250. Maar het SH-blok is veel geavanceerder. Het heeft vier kleppen per cilinder, PGM-Fi-injectie en allerlei brandstofbesparende constructies. Zo is de cilinder 5 mm verschoven ten opzichte van het hart van de krukas, zodat de zuiger tijdens de verbrandingsslag minder hard tegen de cilinderwand drukt. Dat beperkt de wrijvingsverliezen. Datzelfde doet de gelagerde rol op het eind van de tuimelaars. Die lopen daardoor lichter over de nokkenas. Verder is het SH-blok voor toepassing in de NSS300 Forza nog licht aangepast: het heeft een andere verbrandingskamer en een aangepaste kleptiming voor nog meer efficiency. Allemaal zaken die zich uiten in een lager brandstofverbruik en dus in een lagere CO2-uitstoot. En om de uitstoot van andere kwalijke zaken te vermijden heeft het blok een dual-core katalysator en een secundair luchtsysteem, dat de lucht volgens de persmap via de lambda-sensor toevoegt. Nog nooit gezien, maar zo kan het blijkbaar ook...

Honda NSS300 Forza 2013

Trendy Look

Honda NSS300 Forza 2013

Als je een scooter technisch vernieuwt, wil je dat natuurlijk wel duidelijk laten zien. En dus hoort daar een nieuw design bij. Je laat je nieuwe vriendin immers ook niet met een oude jurk van je moeder lopen, nietwaar? Je wilt indruk maken en dat doet Honda met een bijzonder fraai gestyld bodywork, dat niet alleen familieovereenkomsten met de oude Forza heeft, maar ook met de huidige Honda- familie. Van de Forza heeft het de brede en lage bouw, die een wat breed gevormde bovenzijde heeft, die heel ver naar de rijder toeneigt. Van de Honda-styl heeft het de V-vorm in het front, ditmaal veroorzaakt door twee amandelvormige koplampen waarvan de ooghoeken naar boven wijzen en uitmonden in de knipperlichten, die tevens als stadslicht fungeren. VHonda NSS300 Forza 2013erder valt op dat er geen rare aanhangsels zijn, maar dat alles wat erop zit ook in het design past: de passagiersvoetstenen klappen op en passen dan netjes in de vormgeving. De passagiershandgrepen zijn mooie lange beugels die zijn geïntegreerd in de bagagedrager. Die biedt trouwens weinig aanknopingspunten voor een spin. Maar er is een passende topkoffer leverbaar. Voor als je nog niet genoeg bagegeruimte hebt. Want de ruimte onder het zadel is gigantisch. Je zou er bekant een vierjarige kleuter in kunnen vervoeren. Maar dat mag niet. Twee helmen mogen wel. En dat past. De bak is lang en hoewel deze er niet heel diep uitziet, kun je er toch met gemak twee integraalhelmen in kwijt. Dat komt ook omdat er uitsparingen in het zadel zijn gemaakt waar de bovenkant van de helm in valt.

Weerstand

Nu heeft een zadel twee kanten en de belangrijkste is toch de kant waar je op zit. Gelukkig is ook die goed vormgegeven. Hij is lekker breed en de polstering is niet te zacht, zodat je hem ook als intercity kunt gebruiken zonder dat je achterste meteen gaat protesteren. De zithouding is wel een beetje krap. Je zit heel rechtop, met de voeten op de horizontale treeplanken. De schuine treeplanken staan voor mijn 1.83 net te dichtbij om ze als highway-steps te gebruiken. Het stuur zit lekker dichtbij, zodat je bij het keren op de weg nog goed bij het verste handvat komt. Op de snelweg is het wat lastiger. Dan heb je door de lage ruit vrij weinig windbescherming en omdat je ellebogen ergens naast je ribbenkast hangen, heb je weinig natuurlijke weerstand. Je hebt dan gauw de neiging om iets achterover te gaan hangen. Gelukkig zit daar een competente ruggensteun, zodat het toch goed vol te houden is. Een groot pluspunt is het zicht in de spiegels. Ze geven een goed blikveld en trillen nooit, waardoor je altijd scherp zicht hebt.

Honda NSS300 Forza 2013 Honda NSS300 Forza 2013

Panorama

Het mooiste zicht is echter het panorama dat zich midden voor je bevindt: het dashboard. Dit bevat de bovenste helft van een enorm paneel, dat doorloopt tot je knieën. In het midden zit het stuur, waarvan de stuurkolom wordt afgedekt met een ronde plaat, waar de kabels en slangen ook doorheen gaan. Dat ziet er erg netjes uit. Het dashboard zelf heeft vier klokken: De grootste twee, in het midden, zijn de snelheidsmeter en de toerenteller. Links en rechts daarvan zijn een kleinere benzinemeter en een koelwatertemperatuurmeter geplaatst. Tussen de meters zitten diverse controlelampjes, daarboven bevindt zich een rond, digitaal display, dat het gemiddelde verbruik, de kilometer- of tripstand en de tijd aangeeft. HHonda NSS300 Forza 2013
Het gecombineerde remsysteem is goed op z'n taken berust
Honda NSS300 Forza 2013
Klinkt niet echt spannend, maar daar zal je uitlatenboer vast een oplossing voor hebben
Honda NSS300 Forza 2013
Oplossingen mailen naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
eel handig is dat het contactslot zich nu horizontaal bevindt in een bedieningspaneel waarin ook de knoppen voor het openen van het zadel, de benzineklep en het linker dasboardkastje zijn ondergebracht. Die knoppen werken alleen als de contactsleutel in de accessoirestand staat, zodat onverlaten niets uit je geparkeerde Forza kunnen halen. Verder heeft de Honda twee handschoenenkastjes. Het rechterkastje is vrij ondiep en is niet afsluitbaar. Het linker kastje wel. Dit kastje is enorm diep, als past er net geen gewone paraplu in. Dat valt dan toch weer tegen... Er zit wel een 12V stopcontact in, voor het geval je je GSM wilt opladen of een navi wilt aansluiten.

Efficient

Met de contactsleutel in de laatste stand springt alle elektronica aan en kun je de NSS300 starten, mits je daarvoor de zijstandaard inklapt en de remmen inknijpt. Dan begint de eencilinderkrachtbron zachtjes te brommen uit de gigantische uitlaatdemper, die rechts naast het blok hangt. Die doet zijn werk uitstekend, want eenmaal op snelheid hoor je het motorblok eigenlijk nauwelijks meer. Het loopt zijdezacht en bijzonder soepel. Hij reageert uiterst gemoedelijk op het gas en zelfs als je het gas ineens helemaal open draait bouwt hij de trekkracht heel soepel op, zoals je een kind op de schommel zou aanduwen. Voorzichtig opvangen en dan geleidelijk kracht opbouwen. Het is trouwens leuk om te zien hoe de automatische transmissie op het gas reageert. Als je bij 80 km/uur het gas open draait schiet de toerenteller naar 6000 toeren, waarna de Forza er vlot vandoor tuft. Natuurlijk trekt hij met 26 pk geen kiezels uit het asfalt, je doet er toch wel een dikke 10 seconden over voor je de 100 km bereikt bij een stoplichtsprintje. Als je dat doet zie je de toerenteller trouwens ook interessante bewegingen maken. Eerst schiet deze naar 5000 tpm. Bij 30 km/h slaat de naald dan eens naar 5.700 tpm, een toerental dat hij dankzij de continue variabele overbrenging vast weet te houden totdat hij bijna 100 km/h rijdt. Dan zie je de toerenteller doorlopen, al gaat dat maar langzaam. Tot 100 km per uur is de Forza redelijk vlot, daarboven niet meer. Hij haalt de 120 nog vrij gemakkelijk, loopt dan langzaam door naar 130 km/uur, nog 5 meer als je probeert achter het ruitje weg te duiken. Toch is dat net genoeg. De oude Forza liep maximaal 125 en je mag tegenwoordig 130. Dus waar de Forza 250 kostbare seconden verspeelt, doet de 300 dat niet. Dat is efficient! Dat kenmerkt de Forza, vooral als je moet tanken. Als de wijzer van de benzinemeter aangeeft dat de tank leeg is, is er 8 van de 11,6 liter brandstof verbruikt en heb je 233 km gereden. Een snelle rekensom leert dat je dan gemiddeld 29,1 km op een liter hebt gereden!

Honda NSS300 Forza 2013

Conclusie

Honda NSS300 Forza 2013

De nieuwe Honda NSS300 is voorzien van de nieuwste technieken om hem efficient, zuinig en praktisch te maken. En dat is hij. De Forza is enorm zuinig, heeft een lekker wendbaar weggedrag en veel bagageruimte. Het comfort is goed, al zullen mensen die veel snelweg rijden graag de hoge ruit uit het accessoirepakket monteren. Voor op de snelweg is het vermogen net toerijkend, daar zal de SilverWing T600 beter bevallen. Maar die kost 2200 euro meer. De NSS300 Forza kost 5.799 Euro. Wat dat betreft zal deze zware concurrentie ondervinden van de Yamaha X-Max 400, die € 6.499,- kost en die met een top van 170 gemakkelijker meekan op de snelweg.

  • Wendbaar, goede wegligging, veel bagageruimte, uitstekende remmen, superzuinig
  • Rijwind op snelweg, krappe zithouding, benzinemeter onnauwkeurig

Technische gegevens

Honda NSS300 Forza 2013

Model NSS300 Forza
Motor    
Type   eencilinder
Koelsysteem   vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   279 cc
Boring x slag   72 x 68,5 mm
Compr. verh.   10,5:1
Klepaandrijving   OHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking   digitale transistor
Starter   elektrisch
Benzinetoevoer   PGM-F1 injectie
Smering   wet sump
Vermogen   26 pk @ 7.250 tpm
Koppel   26 Nm @ 5.000 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   CVT automaat
Eindoverbrenging V-snaar
Koppeling   automaat
Chassis  
Frame   stalen underbone
Wielbasis   1.546 mm
Balhoofdhoek   27°
Naloop   89 mm
Vering voor   35 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter   dubbele schokdempers, niet instelbaar
Veerweg voor   n.b.
Veerweg achter   n.b.
Voorrem   enkele schijf 256 mm, C-ABS
Achterrem   enkele schijf 240 mm, C-ABS
Voorband   120/70 R 14"
Achterband   140/70 R 13"
Afmetingen  
Lengte   2.166 mm
Breedte   753 mm
Hoogte   1.189 mm
Zadelhoogte   716 mm
Gewicht   194 kg rijklaar
Tankinhoud   11,6 liter
Reserve   n.b.
Gegevens  
Rijbewijsklasse A2
Garantie   2 jaar
Adviesprijs NL   € 5.799,00
Adviesprijs BE  
Importeur NL   Honda Nederland
www.honda.nl