Zoeken

Test: BMW F800GT

Nieuwe GT of vernieuwde ST?

23 juni 2013
Op de EICMA in Milaan lanceerde BMW de nieuwe F800GT, een volgens BMW meer Tour-georiënteerde versie van de bestaande F800ST. Op het eerste oog lijken de verschillen tussen de ST en de GT minimaal, maar die slimme aanpassingen geven wel aan dat BMW verdomd goed over de nieuwe GT heeft nagedacht.

BMW F800GT

Tekst: Thomas Reedijk
Fotografie: Ed Smits

Het verschil zit in de details

BMW F800GT

Op papier is de BMW F800GT een nieuwe motor, maar iedereen die zich enigszins heeft verdiept in BMW's kleinste GT weet dat de Grand Tourer een directe nakomeling is van de F800ST. ST staat hier natuurlijk voor Sport Tourer, maar wordt tegenwoordig door BMW betiteld als Serious Tourer. Mocht u me nog volgen, deze opmerkelijke marketing strategie dient een doel, namelijk de ST en de GT uit elkaars vaarwater houden. BMW F800GTDe Beierse broers lijken op het eerste gezicht en onder de kuip namelijk nogal op elkaar. Om te beginnen wordt het achterwiel nog steeds aangedreven door een riem, die riem staat weer in contact met de identieke 6 versnellingsbak die weer wordt aangedreven door dezelfde 798cc grote staande twin. De motormapping is bij de GT echter aangepast om bij 8000 tpm 90 pk te genereren, 5 meer dan de ST.

Niet echt schokkend te noemen, maar wel een vingerwijzing naar hoe goed BMW erin is geslaagd de GT als geheel tot zijn recht te laten komen door middel van een flinke verzameling kleine wijzigingen. De voetsteuntjes zijn marginaal naar voren en naar onderen verplaatst, de achterbrug is overgenomen van de ST én iets verlengd voor meer stabiliteit. Het kuipwerk is meer dan een klein beetje aangepast en met een breder en voller ontwerp niet alleen aangenamer voor het oog, maar door de goede weerprotectie ook erg aangenaam voor het uit de wind en regen blijvende lichaam. De standaard uitlaat is, voorzien van beschermplaatjes voor de hakken van de passagier, overgenomen van F800R en de veerweg is iets meer dan een centimeter verlaagd om stabiliteit en handling te verbeteren. Daarnaast is onze testfiets volhangen met alle mogelijke en vooral optionele accessoires, waar alleen de zijkoffers nog ontbreken. Een handgreep uit de bak met extra's is het ten tijde van de test erg welkome handvatverwarming, ABS (weliswaar standaard, maar toch nog steeds een accessoire), middenbok, Akrapovic demper, ESA (elektronic suspension adjustment), ASC (tractiecontrole) en een bij de tractiecontrole horende bandendrukmeter die via het dashboard is af te lezen.

Elastisch

BMW F800GT

Bij de eerste kennismaking staat verrassend genoeg het thema gewenning centraal. Of het door de riemaandrijving komt of door de op comfort gerichte mapping van de injectie is met niet duidelijk geworden, maar gedurende de eerste paar kilometers laat ik de motor bij het optrekken meer dan één keer uitvallen - een bescheiden dot gas en de koppeling rustig op laten komen zijn onvoldoende om de BMW huiswaarts te sturen. De gasreactie is BMW F800GT BMW F800GT
BMW gaat nog steeds voor analoog voor wat betreft de snelheidsaanduiding. Het digitale display is daarentegen wel erg uitgebreid. Standaard een bagagerek, da's wel zo handig om je weekend-tas op vast te binden
BMW F800GT
Zomer 2013, en dan je gelukkig prijzen met iets als handvatverwarming. Het moet niet gekker worden
BMW F800GT BMW F800GT
De enkelzijdige achterbrug is haast Italiaans mooi vormgegeven. Opmerkelijk is de handverstelling van de veervoorspanning, die met ESA eigenlijk overbodig is
bij kennismaking nog het beste te omschrijven als elastisch. Als je dus iets meer gas geeft dan normaal en de zeer prettig opererende koppeling met beleid laat opkomen is er niks aan de hand en schiet de GT uit de startblokken. Zeer rustig wegrijden gaat alleen met een gecontroleerde linkerhand.

Daarnaast is de zithouding duidelijk meer op comfort gericht dan iets anders en heeft de marginale verplaatsing van de voetsteuntjes opvallend veel effect. Maar met de voeten naar voren en de rug recht omhoog blijft het idee eens even flink wat bochten aan te vallen buiten beeld. Een ervaring die, gedurende de test vordert, vooral niet blijft hangen. Als de kilometers vorderen is het niet moeilijk snel vrienden te worden met de GT. Op de snelweg doen de nieuw ontworpen kuip en windscherm hun werk. Het lichaam blijft heerlijk uit de wind en het windscherm doet daar een schepje bovenop door de wind net onder je helm door te geleiden waardoor je hoofd weliswaar in de wind zit, maar niet gehinderd wordt door vervelende turbulenties. De BMW biedt zo op hogere snelheid een comfortabele en actieve ervaring. Het boodschap die zit besloten in het nieuwe ontwerp van de motor, namelijk een relatief kleine maar capabele tourmotor te zijn wordt in de praktijk versterkt. Eenmaal plaatsgenomen op het riante en niet te zachte zadel is er na een uur snelweg nog geen vuiltje aan de lucht. De zithouding die aan het begin vreemd aandeed komt nu toch wel tot zijn recht, want op de snelweg ontspannen en comfortabel.

BMW F800GT

Optioneel

BMW F800GTDe GT is met € 11.751 niet eens opvallend duur. Zeker niet gezien de sprong voorwaarts van de tourcapaciteiten die dit model heeft gemaakt. Als je motor eenmaal op de jiffy of de optionele middenstand hebt gezet kan je gewoon niet ontkennen dat het tourmodel uit de F800 lijn er serieus en volwassen uitziet. Nu is het BMW eigen om de aspirant-koper te verleiden tot een grotere uitgave door een aantrekkelijke reeks accessoires aan te bieden. Zaken als de eerder genoemde middenstandaard, tractiecontrole, ESA, koffers en verwarmde handvaten zijn allemaal niet standaard. Verzameld in het comfort en veiligheidspakket moeten deze en andere opties in totaal € 1.345 kosten. Op het eerste gezicht jammer, aan de andere kant lovenswaardig. Door deze strategie kunnen, wanneer het budget kleiner is, de kosten relatief laag gehouden zonder dat de basismotor er op achteruit gaat. Wil je toch wat meer en kan je je portemonnee nog een keer trekken, voilà. Daarbij komt dat misschien nog wel de belangrijkste accessoire, het ABS, standaard wordt gemonteerd. Een enkele van de gemonteerde extra's bleken tijdens de test meer dan alleen een toevoeging. Met een temperatuur tussen de 10 en 15 graden gedurende de test waren we maar wat blij met de handvatverwarming. Een middenbok is, zeker voor een tourmotor met koffers, ook een erg welkome aanvulling.

De andere opties zijn uiteraard een persoonlijke keus, maar ook twijfelachtig. Tractiecontrole op een motor met 90 pk bleek tijdens onze test een overbodige luxe. Ook wanneer we het systeem bewust probeerden z’n werk te laten doen door extra lomp en midden in een bocht het gas er vol op te zetten bleef het systeem in standby-stand staan. Simpelweg niet nodig. Een leuk bijkomstig extraatje is de bandenspanningsmeter die via het dashboard af te lezen is. Erg handig! Daarnaast het Elektronic Suspension Adjustment wat werd ervaren als extreem leuk speelgoed, BMW F800GT BMW F800GT
Eenvoudig maar wel doordacht, daar kan menig merk nog wat van leren
BMW F800GT
Ziet er behoorlijk groen uit hier. Is zeker veel regen gevallen de laatste tijd
maar onder de streep niet veel toevoegde. Door een druk op de knop wordt de demping van de achterveer (voorvork blijft gewoon manueel en via ESA dus onveranderd) naar smaak aangepast volgens drie menu's: Comfort, Normaal en Sport. In Sport wordt de demping ingesteld op de hoogste stand wat ook direct merkbaar is. Erg leuk om te voelen hoe de dempings-eigenschappen van de motor al rijdend veranderen en wat dat betreft ook best leerzaam. De vraag wat een 'hardere' schokbreker met de stuureigenschappen van de motor doet is zo direct te beantwoorden.

Ditzelfde geldt voor de stand Comfort. De achterkant wordt duidelijk zachter en inderdaad comfortabeler. Zoals geschreven erg leuk, maar in de praktijk blijkt – in ieder geval op 's Neerlands wegen – dat de stand Normaal de beste keuze is. De motor blijft actief en handelbaar te bereiden terwijl er meer dan voldoende comfort is. In de sport modus werd de motor zelfs iets te 'hard' waardoor het geheel aan handelbaarheid juist inboette. Bochten moesten met meer ,of zelfs te veel, overtuiging in worden gestuurd, terwijl kuilen en andere onregelmatigheden een stuk duidelijker worden doorgegeven aan de derriere. Nadat de nieuwigheid eraf is blijkt de modus Normaal dus de beste keus te zijn en laat deze modus nou net al zijn inbegrepen in de standaardversie zonder ESA. Wat we helaas niet hebben kunnen testen is de stand voor duo passagiers. Het ESA systeem kan met een druk op de knop de vering aanpassen voor duo gebruik. Voor mensen die dus van plan zijn vaak met een duo te rijden zal het kleine knopje dus wellicht wel een interessante toevoeging zijn.

BMW F800GT

Bochtenridder

BMW F800GT

Waar de F800GT in de eerste instantie nou niet echt overkwam als bochtenheld blijkt de praktijk iets anders uit te wijzen. Buiten de eerder benoemde sportstand van het ESA heeft de BMW maar een halve gedachte nodig om de bocht te worden ingestuurd. Wat gaat dat heerlijk. De GT laat zich zo gemakkelijk van oor op oor leggen, waarbij het tegelijkertijd opmerkelijk is dat de motor BMW F800GT
Wat een oase van rust. Zou dat door het koude weer komen?
BMW F800GT BMW F800GT
Eindelijk standaard met ABS, hoewel het officieel nog wel alsa accessoire te boek staat. Het achterwiel doet een beetje aan een oude VFR denken
BMW F800GT
Had ik die twee zojuist niet ingehaald?
nooit een onstabiel karaktertrekje of de neiging tot de bocht in vallen vertoont. Ook aan de rand van de band blijft de GT simpelweg veel vertrouwen bieden.Echt een genot en het bewijs dat, hoewel BMW zich dit keer meer op het comfort aspect heeft gericht, de sportieve genen van de F800ST niet uit het oog zijn verloren.

Het bekende en nu op iets meer vermogen getunede tweecilinderblok sluit hier erg goed op aan. De op papier niet erg indrukwekkende cijfers blijken in de praktijk meer dan voldoende. Het blok pakt vanaf onderin mooi op en is soepel en speels tegelijkertijd. Met de GT richt BMW zich gedeeltelijk op de startende en heropstartende rijder en, het zal geen verrassing zijn, het A2 rijbewijs. De F800 is af fabriek zelfs leverbaar als 35 kW versie. Ook niet echt opvallend dus dat de GT, ondanks het erg fijne motorblok, niet te beschrijven is als koppelmonster. Er is genoeg vermogen om de motor op snelweg probleemloos naar de 200 km/h te laten schieten, maar je hoeft niet bang te zijn dat je onbedoeld met een spinnend achterwiel de bocht verlaat.

De optionele tractiecontrole is daarom ook slechts voorbehouden voor degenen die vaak met slechte wegomstandigheden van doen hebben. Het standaard aanwezige ABS heeft aan de andere kant een meer dan duidelijk meerwaarde en complimenteert de prima functionerende remmen. Het initiële aangrijppunt is er één met veel feedback en bij doorremmen geven de remmen eveneens voldoende gevoel en remvermogen. Om het geheel af te maken zit tussen remhendel, -pedaal en remblok een met staal omvlochten remleiding.

BMW F800GT

Conclusie

BMW F800GT

De BMW F800GT is een opvallende motor. Een GT ontwerpen die gericht is op de opstappende rijder is tevens een opvallende missie, en deze samenvatting doet eerlijk gezegd geen recht aan de F800GT. De 'kleine' GT is met recht een Grand Tourer te noemen. Het design is geslaagd en het hele uiterlijk van de motor is, BMW F800GTwaarschijnlijk zeker voor de beginner, best imposant te noemen. Ook op de weg ontpopt de GT zich als een geslaagde tourmotor. De windbescherming is opvallend goed en ook de zitpositie draagt bij aan een gevoel van comfort. Het elementaire, maar overzichtelijke dashboard werkt naar behoren en de motor ademt, geheel in BMW traditie, een gevoel van kwaliteit en duurzaamheid uit.

Ook zonder de optionele accessoires is de motor meer dan geslaagd en op de basisversie is het naar alle waarschijnlijkheid bepaald niet afzien. Een aantal van de opties zijn zeker te zien als kers op de taart, maar het gaat uiteindelijk toch om de taart. Hoewel een enkeling zal vallen over het gemis van een cardan biedt de riem eveneens een onderhoudsvriendelijke aandrijving van het achterwiel. De motor lijkt hierdoor net iets minder direct, wat vooral opvalt bij wegrijden uit stilstand. Bij hogere snelheden is er geen verschil te merken. Bijkomend voordeel is dat je niet snel last zult hebben van een cardanreactie.

De BMW is erg comfortabel en ondanks zijn beperkte vermogen daadkrachtig op en buiten de snelweg. Voor degenen die gewend zijn een bult koppel tot hun beschikking te zijn zal de GT even wennen zijn, maar zeer zeker niet minder leuk. Het rijklaar gewicht van 213 kilo laat zich niet gelden op de bochtige stukken. Sterker, de GT laat zich erg makkelijk van oor op oor leggen en is een motor die, na een korte kennismaking, erg veel vertrouwen biedt. Een ander voordeel van het relatief kleine motorblok is het brandstofverbruik wat met een gemiddelde van 1 op 21 erg netjes te noemen is.

BMW F800GT

BMW biedt met de F800GT een relatief betaalbare GT die je in comfort en met gemak naar de mooiste wegen in Europa rijdt waar je je vol vertrouwen en zonder jezelf in al te lastige omstandigheden te brengen puur kunt genieten van één van de meest briljante dingen ooit uitgevonden door de mens: motorrijden. Wel is het jammer dat voor dat Europese genot je extra in je buidel moet tasten om de F800GT van Grand Tourer kenmerkende koffers te voorzien.

  • ervaring van een echte GT, handling, vormgeving, windbescherming, verbruik
  • ESA en ASC vooral een gadget, middenbok optioneel tegen meerprijs, zithouding is wennen, koffers niet standaard

Technische gegevens

BMW F800GT

Model BMW F 800 GT
Motor    
Type   paralleltwin
Koelsysteem   vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   798 cc
Boring x slag   82 x 75,6 mm
Compr. verh.   12,0:1
Klepaandrijving   DOHC, 4 kleppen per cilinder 
Ontsteking   Digitaal, BMW BMS-K+ motormanagement
Starter   Elektrisch
Benzinetoevoer   Injectie
Smering   dry sump
Vermogen   90 pk @ 8.000 tpm
Koppel   86 Nm @ 5.800 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   6, constant mesh
Eindoverbrenging tandriem
Koppeling   nat, meervoudige plaat, kabelbediend 
Chassis  
Frame   Aluminium buizenframe, meedragende motor
Wielbasis   1.514 mm
Balhoofdhoek   25,8°
Naloop   94,6 mm
Vering voor   43 mm telescopische vork, niet instelbaar
Vering achter   Monoshock, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar, ESA optioneel
Veerweg voor   125 mm
Veerweg achter   125 mm
Voorrem   Dubbele schijf 320 mm, vierzuiger remklauw, ABS
Achterrem   Enkele schijf 265 mm, eenzuiger remklauw, ABS
Voorband   120/70 ZR 17"
Achterband   180/55 ZR 17"
Afmetingen  
Lengte   2.156 mm
Breedte   902 mm
Hoogte   1.248 mm
Zadelhoogte   800 mm (+20 mm / -35 mm)
Gewicht   213 kg rijklaar
Tankinhoud   15 liter
Reserve   3 liter
Gegevens  
Rijbewijsklasse A
Garantie   2 jaar 
Adviesprijs NL   € 11.750,00
Adviesprijs BE   € n.b.
Importeur NL   BMW Motorrad Nederland