Zoeken

Introductie: Suzuki Burgman 650 Executive

De ongekroonde koning?

23 april 2013
 
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Burgman 650 Executive
Een nieuwe jas
De eerste stapjes…
Gas erop
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki kondigde hem al begin oktober 2012 aan op de Intermot motorshow in Duitsland, maar nu is hij er dan echt: de langverwachte Burgman 650 Executive. Wij togen reikhalzend naar Die Heimat, om te kijken of het wachten op de zwaargewicht motorscooter de tijd waard is geweest.

Suzuki Burgman AN650 Executive

De Burgman 650 is ook buiten het selecte groepje scooterrijders geen onbekende. Het ding is namelijk al ruim tien jaar te zien op des heeren wegen (vóór 2003 was de Burgman wisselend leverbaar in de 125, 200/250 en 400 cc klassen, beide vanaf 1999). 85.000 zijn er tot dusver in Europa verkocht. In Nederland is de Burgman 650 normaal goed voor tussen de 100 en 150 stuks per jaar. Sinds 2009 echter gingen de verkopen flink omlaag, richting de 80.

Tot voor kort was de Burgman de onbetwiste koning onder de maxiscooters. De Yamaha T-Max kon het de Burgman nog moeilijk maken, maar afgezien daarvan was de Suzuki alleenheerser in het segment van de motorscooter ‘limousines’. Nu zijn er echter luxe concurrenten als de Honda SW-T600 Silverwing, BMW C650GT, of wat te denken van de monsterlijk agressieve Aprilia SRV850? Toegegeven, die boort een wat andere, sportievere doelgroep aan, maar het geeft toch te denken. Er is nu veel meer keus in het zware segment dan pakweg tien jaar geleden. De koning zal zich opnieuw moeten bewijzen. Is de Burgman 650 zijn kroon nog waard?

Tekst: Karim Mostafi
Fotografie: Suzuki