Zoeken

Introductie: Peugeot Metropolis 400i

Driewieler Franse stijl

30 juli 2013
Van Fransen wordt niet voor niets gezegd dat ze chauvinistisch zijn – wie ooit heeft meegemaakt met welk een enthousiasme door groot en klein de Nationale feestdag wordt gevierd, zal dat ongetwijfeld kunnen bevestigen. Alleen daarom al moet de Italiaanse doorn in het oog van de Franse scooterfabrikant Peugeot bijzonder veel pijn hebben gedaan. Sinds 2006 heeft het Piaggio concern alleen in Frankrijk al ruim 60.000 units van de MP3 driewielscooter verkocht, terwijl Peugeot daar lange tijd alleen maar een niet rijklaar prototype tegenover kon stellen.

Peugeot Metropolis 400

De tijd van hulpeloos toeschouwen is nu echter verleden tijd, en met de lancering van de in eigen huis ontwikkelde Metropolis 400 slaat het Franse imperium keihard terug. Zo hard dat de Fransen zelfs een beetje verrast zijn over de impact van de terugslag en dientengevolge vraag naar de driewieler op de eigen markt. Sinds mei van dit jaar zijn al 1.100 bestellingen gedaan, terwijl per week maar 150 scooters van de productieband rollen. In het buitenland – en dus ook in Nederland – kan momenteel alleen nog maar een voorbestelling worden gedaan en loopt het wat aanvragen betreft al storm, waarna in September de Metropolis 400 bij de dealer te aanschouwen zal zijn.

Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Peugeot

Automotive technologie in scooterconcept

Peugeot Metropolis 400

Een wezenlijke reden voor het Franse enthousiasme ligt ongetwijfeld in haar vlekkeloze quasi rasechte afkomst: Peugeot heeft het rijwielgedeelte, de motor en de optiek van de Metropolis geheel in eigen huis ontwikkeld, terwijl de scooter in de moederfabriek in Mandeur in de regio Franche-Comté wordt geproduceerd. Deze afkomst kan en wil de Metropolis niet verbergen – bij het design heeft ogenschijnlijk de autoafdeling de hand aan het ontwerp gelegd, Peugeot Metropolis 400Heb ik weer... Franse scooter en meteen Franse deuntjes in m'n kop...de invloed van het concern is niet allen de moderne lijnen evenals de LED-diode met dagrijverlichting af te lezen, ook de markante grill had zo uit een Peugeot auto afkomstig kunnen zijn.

Geheel in lijn met de technische Touch presenteert zich de moderne startprocedure: met een transponder in de maximaal anderhalve meter verwijderde jaszak – in het vakjargon als Smart Key bestempeld – activeert de rijder de ontsteking door de startknop te verdraaien en kan met een druk op die knop de motor tot leven worden geroepen. Kloppend hart van de Metropolis is een watergekoelde eencilinder viertakt motor met een inhoud van 399 cc, die goed 37 pk en 38 Nm aan koppel aan de straat weet te brengen. Een korte draai aan het gas is voldoende om de met 256 kilo niet bepaald lichte Metropolis nadrukkelijk in beweging te zetten, maar beschikt niet over uitzonderlijke sprintkwaliteiten. Voor de winst bij de stoplichtsprint is het echter meer dan voldoende. Het vermogen wordt dPeugeot Metropolis 400 Peugeot Metropolis 400
Het sleutelloze 'draai en druk' contactslot van de Metropolis. Het windscherm kan eenvoudig tot 130 mm in hoogte worden versteld
Peugeot Metropolis 400
Comment ça va? Comme ci comme ci comme ca. Ahhh, neee, niet de Shorts...
Peugeot Metropolis 400 Peugeot Metropolis 400
Over de plaats van de voetrem is goed nagedacht. De handrem wordt - net als bij Peugeot auto's elektrisch bediend via het paneel op het stuur
oor de vierklepper harmonisch, gelijkmatig en zonder vervelende dippen in de acceleratie afgegeven, tot een snelheid van 110 km/u in het display is af te lezen. Voor de beloofde topsnelheid van 135 km/u heeft de driewieler vervolgens wel wat tijd nodig. Maatregelen om de interne wrijving in het motorblok te verminderen moeten de vlotheid waarmee de motor in de toeren klimt hebben bevorderd en tegelijkertijd de slijtage en ook het verbruik hebben gereduceerd. Per liter benzine die door de injectoren in de cilinder worden ingespoten kom je volgens de Fransen gemiddeld ruim 22 kilometer ver. Voor de rijder zijn haar tekenen van leven maar amper te merken, trillingen zijn niet voelbaar en het geluid van de uitlaat streelt het oor. Door het sterke geluid zal de Metropolis direct de aandacht van passanten weten te trekken.

Haast perfect neemt de Française haar berijder in zich op: met 780 millimeter zithoogte zit je als rijder rechtop en ontspannen, de knieën zitten ruim en de voeten hebben op de vlakke treeplank verregaande bewegingsvrijheid. De rijbewijsrichtlijn conforme voetrem in de rechter voorbouw stoort je daarbij praktisch niet, daar heeft Peugeot goed over nagedacht. Duopassagiers kunnen zich verheugen over grote, uitklapbare treeplanken evenals een stabiele handgrepen en een kleine lendesteun, die er trouwens ook voor de rijder zelf is. In het midden van het stuur zit de knop voor de alarmlichten dat in een van Peugeots leeuw voorziene kunststof paneel is geplaatst, waarmee de mechanische handrem wordt bediend. Inderdaad, precies zoals PPeugeot Metropolis 400 Peugeot Metropolis 400
De constructie van de voorwielophanging is totaal anders als de Piaggio MP3, en moet daardoor directer, wendbaarder en lichter zijn. Met 37 pk heeft de 400 slechts drie paarden minder ter beschikking dan de MP3 500
Peugeot Metropolis 400
Ca plane pour moi. Kijk, dat begint er tenminste op te lijken met Plastic Bertrand. Ca plane pour moi moi moi moi moi, ca plane pour moi
Peugeot Metropolis 400 Peugeot Metropolis 400
Opbergruimte onder het zadel in in de kofferbak, die te klein is voor een integraalhelm. De bediening is in de console verwerkt
eugeot dat al bij haar auto’s doet. De daarvoor benodigde tweede remklauw in het achterwiel wordt echter wel als vanouds mechanisch via een remkabel bediend. De genereuze cockpit heeft naast twee grote ronde klokken voor snelheid en toerental een tussenliggend digitaal LCD display, waaruit de meest uiteenlopende informatie als bandendruk van de afzonderlijke wielen tot aan de actuele en gemiddelde verbruikswaarde en de resterende reikwijdte toe kan worden afgelezen. Helaas spiegelt de afdekplaat het zonlicht zodanig dat je als rijder zelfs kunt worden verblind.

Voor het tourcomfort inzake windbescherming is naast de ver naar achteren getrokken voorbouw het handmatig instelbare windscherm verantwoordelijk. Het windscherm is echter alleen vanuit stilstand te verstellen, door beide in de geleiderails geplaatste en fraai weggewerkte knopjes in te drukken kan het scherm tot 130 mm hoger worden geplaatst, waarmee de winddruk op de rijder helemaal wordt weggenomen. Reislustige liefhebbers zullen echter niet opgewonden raken van de opbergruimte die onder de zitbank is aangebracht. De verlichte kofferbak onder het zadel is weliswaar eenvoudig door middel van een druk op de knop in de voorpartij te openen, en ook de achterklep wordt elektronisch bediend, waarmee de bak langs achteren of via het zadel kan worden gevuld. Echter, veel ruimte heeft de achterbak niet. Pogingen een grote integraalhelm op te bergen waren tevergeefs. Naast de kofferbak zijn twee opbergvakken in de voorpartij aangebracht, een breed – niet afsluitbaar – handschoenenvak en een klein zijvakje, waar een USB en een 12 volt aansluiting in is aangebracht om je telefoon tijdens het rijden op te laden.

Peugeot Metropolis 400

Anti-MP3

Peugeot Metropolis 400In tegenstelling tot de MP3 heeft Peugeot bij de Metropolis 400 een de tweewielige voorwielophanging met uit de autotechniek bekende wishbones en een enkele demper toegepast, die met een parallellogram met elkaar zijn verbonden, door Peugeot tot DTW (Dual Tilting Wheels) gedoopt. Het systeem is zoals gezegd compleet anders dan de MP3, dat elk wiel afzonderlijk heeft afgeveerd, en moet volgens de Fransen een lichter, stijver en meer controleerbaar stuurgedrag hebben dan de MP3.

Dankzij de spoorbreedte van 465 mm is de Metropolis 400 ook voor het autorijbewijs geschikt, zolang dit maar voor 18 januari 2013 – de datum dat de nieuwe rijbewijsrichtlijn van kracht is gegaan – is behaald. Voor mensen die na 18 januari hun rijbewijs hebben gehaald is het motorrijbewijs verplicht om de Metropolis te mogen rijden.

Om oneffenheden in het wegdek te absorberen kunnen de twee wishbone voorwielophangingen onafhankelijk van elkaar bewegen en worden via een horizontale schokbreker gedempt. Via het stuur is het systeem door middel van een schakelaar vast te zetten, zodat je als rijder je voeten op de treeplanken kunt houden zonder om te vallen. Dat werkt bij stilstand en bij stapvoets snelheid, geef je daarna gas en komt de motor boven het uitschakel-toerental uit, dan wordt het systeem automatisch ontgrendeld – net als bij de Piaggio MP3 het geval is.

Peugeot Metropolis 400
Best handig zo'n USB aansluiting in het opbergvakje. Kan ik mooi m'n Frans weer ophalen. Albert tombe, il pleure. Marie donne une pomme à Albert...

Wat lichtvoetigheid van sturen betreft heeft de driewieler niet het niveau van een gebruikelijke (tweewiel)scooter, maar dat is niet vreemd en ook bij een MP3 niet het geval. Om in te sturen en de lijn in de bocht te houden verlangt de Peugeot naar het hele lichaam van de rijder, mPeugeot Metropolis 400 Peugeot Metropolis 400
Overzichtelijk en modern vormgegeven cockpit, alleen jammer dat de afdekplaat te veel reflecteert. De duo-treeplanken zijn fraai in het ontwerp verwerkt
Peugeot Metropolis 400
Hebben wij weer, hebben ze een mooie kleur bedacht, komt 'ie alleen in zwart en wit naar Nederland
Peugeot Metropolis 400 Peugeot Metropolis 400
Het SBC remsysteem is goed op z'n taken berust. Hadden we trouwens al gezegd dat de Metropolis best een mooi geluid heeft?
aar dat weet de Française weer goed te maken met goede stabiliteit, een vertrouwd rijgedrag en een oprecht goede comfort. De voorwielophanging reageert gevoelig op oneffenheden en weet deze prima te absorberen. Pas bij grove bulten of diep verzonken putdeksels wordt de op zich goede rijcomfort op de proef gesteld.

In plaats van een conventioneel ABS is de Metropolis met het eveneens van de autotak overgenomen Synchro Braking Concept (SBC) gecombineerd remsysteem uitgerust, die middels de linker remhendel de remkracht over alle drie de remschijven in 200 mm formaat voor en 240 mm formaat achter gelijkmatig verdeeld. Het belangrijkste remwerk wordt dus door de linkse remhendel aangestuurd, de voor motorrijders belangrijke rechter remhendel heeft alleen een assisterende functie en wordt bij het bedienen van de linker rem ietwat uit zijn ruststand naar voren gedrukt. In tegenstelling tot andere scooters kan de achterrem dus niet separaat worden bediend, en misschien is dat maar beter zo. Dat bij het SBC ook met een voetpedaal de rem kan worden bediend heeft de driewieler de wetgever te danken, die van mening was dat een voetrem noodzakelijk is om een driewieler met het autorijbewijs te mogen rijden. Voor de werking van de remmen is praktisch geen verschil te merken tussen de voetrem en de linker remhendel, maar voor wat dosering en gevoel betreft kan de voetrem niet aan de remhendel tippen.

Peugeot Metropolis 400

Conclusie

Peugeot Metropolis 400

Zeven jaar nadat door Piaggio de MP3 op de markt is gezet heeft het Franse Peugeot met de lancering van de Metropolis 400i eindelijk haar antwoord gepresenteerd. De Franse scooter, die in Nederland alleen in de kleuren zwart en wit leverbaar zal zijn, ziet er niet alleen verrassend verfrissend uit, maar is bovendien volhangen met innovatieve technologie waarbij de ontwerpers een beroep op hun auto-collega’s hebben gedaan. Naast de standaardversie is de Metropolis 400 ook in een sportieve RS variant leverbaar, Peugeot Metropolis 400die onderhuids identiek is aan de basisversie maar zich door haar looks en uitrusting onderscheidt: de exclusieve Titan Grey kleurstelling, de oranjegekleurde sierstrepen op de velgen en op de grill, het sportief smoke-getinte windscherm en de aluminium voetsteunen maken van deze variant een individuele en sportieve verschijning.

Dat de Metropolis 400 hier pas vanaf september leverbaar is en met een prijs van € 10.199 (€ 10.299 voor het RS model) niet bepaald als kiloknaller van de maand kan worden gezien, zal de verkoop van de scooter misschien ietwat temperen, maar ook hier is de interesse in de driewielige scooter nu al erg groot. Als geïnteresseerden hun geduld willen betrachten, om uiteindelijk te willen genieten van haar Franse afkomst, haar goede comfort en praktijk-attributen evenals haar innovatieve uitrusting, dan heb je als Fransen toch echt wel wat goeds gedaan.

  • moderne aandrijving, goede windbescherming, ruim zadel en aangename ergonomie, goede remmen
  • niet bepaald goedkoop, opbergruimte niet al te ruim, spiegeling in instrumentarium

Technische gegevens

Peugeot Metropolis 400

Merk/Model     Metropolis 400i
Motor    
Type   ééncilinder
Koelsysteem   Vloeistofkoeling 
Cilinderinhoud   399 cc
Boring x slag   84 x 72 mm
Compr. verh.   n.b.
Klepaandrijving   SOHC, 4 kleppen per cilinder 
Ontsteking   Digitaal
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer   benzine-injectie
Smering   wet sump 
Vermogen   37,2 pk @ 7.250 tpm
Koppel   38,1 Nm @ 5.500 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   traploze CVT automaat
Finale reductie   CVT
Koppeling   vliegwielkoppeling
Chassis  
Frama Stalen buisframe met dubbele wishbone voorwielophanging
Wielbasis   1.500 mm, spoorbreedte 465 mm
Balhoofdhoek   n.v.t.
Naloop   n.v.t.
Vering voor   Enkele schokbreker, niet instelbaar
Vering achter   Dubbele schokbreker, veervoorspanning in 4 standen instelbaar
Veerweg voor   120 mm
Veerweg achter   91 mm
Voorrem   twee remschijven 200 mm, eenzuiger remklauw, SBC
Achterrem   een remschijf 240 mm, eenzuiger remklauw, SBC, extra remklauw voor handrem
Voorband   2x 120/70 12"
Achterband   140/70 14"
Afmetingen  
Lengte   2.152 mm 
Breedte   775 mm 
Hoogte   1.450 mm 
Zadelhoogte   780 mm
Gewicht   256 kg droog
Tankinhoud   13,5 liter
Reserve   n.b.
Gegevens  
Rijbewijs B (tot 18-01-2013, anders A2)
Garantie   2 jaar
Adviesprijs NL   € 10.199,00 (€ 10.299 voor de RS)
Adviesprijs BE   n.b.
Meerkosten ABS   n.v.t.
Importeur NL   Vanderhulst Nederland BV
0318 519132
www.peugeotscooters.nl