Zoeken

Introductie: Dunlop Sportsmart 2

Overtuigend

3 oktober 2013
Er is een nieuw kindje in de stad. En hij wil alle knikkers. We hebben het over de nieuwe Dunlop Sportsmart 2 band, waarmee de fabrikant wil gaan domineren op straat en als het even kan ook op het circuit. Motorfreaks toog naar la douce France voor een uitgebreide introductietest.

Dunlop SportSmart 2

Tekst: Karim Mostafi
Fotografie: Dunlop

Doorgaans denken we als motorrijder niet al te veel na over onze banden. Eens in de zoveel tijd laten we bij de dealer wat nieuw rubber monteren (“Doe maar wat je in de aanbieding hebt!”) wanneer de band meer vierkant dan rond is, en ook over de correcte bandenspanning maken we ons in de regel niet erg druk. LDunlop SportSmart 2aat staan dat we dit voor elke rit controleren. Het is de praktijk voor veel motorrijders (een steekproef in mijn vrienden- en kennissenkring bevestigt dit beeld) terwijl deze nonchalance eigenlijk niet te rechtvaardigen is. Een fris setje banden kan het motorplezier namelijk exponentieel doen toenemen en, belangrijker nog, veiliger maken.

Wellicht daarom dat Dunlop zijn nieuwe sportieve straatband tot de macht 2 (Sportsmart squared in het Engels) verheft, als symbool van importantie. De claims van de fabrikant zijn niet mis: meer grip op zowel droog als nat wegdek, betere stuureigenschappen, meer stabiliteit op hoge snelheid en meer comfort. Om het vertrouwen in het nieuwe product te demonstreren krijgt het journaille de kans om de nieuwe band met de oude te vergelijken op drie terreinen: een droge circuittest op het exclusieve testcircuit van Dunlop, een natte test op hun speciale natte testbaan en een flinke rit door het Franse landschap.

Circuit

Dunlop SportSmart 2

De eerste dag start met de droge circuittest. De testbaan is een heerlijke combinatie van lange doordraaiers en krappe bochten, een chicane en een flink recht eind. Ik test eerst de oude band op een Yamaha R1, om meteen daarna de nieuwe band op dezelfde motor te testen. Dit herhaalt zich daarna met een Honda CBR600RR. DDunlop SportSmart 2oor nieuwe productietechnieken (zie kader) kun je met de Sportsmart 2 op dezelfde bandenspanning rijden als op straat. Dus geen geklooi meer als je eens een circuitdag mee wilt pikken: je rijdt rechtstreeks van de straat de baan op, en gas erop!

Het eerste wat me in de eerste sessie met de oude Sportsmart op de R1 opvalt is dat hij traag instuurt en dat ik echt moeite moet doen om de motor snel om te gooien. Het circuit is nieuw voor me en dat speelt vast ook een rol. De snelheid is nog niet om over naar huis te schrijven en wellicht dat de motor wat lichter gaat aanvoelen in de volgende ronden. Maar nee, ik word er geen vrienden mee. Het sturen voelt aan alsof ik met banden rij met enkele tienden te weinig druk. Grip genoeg, maar een vaag gevoel in het stuur en vooral: langzaam sturen.

Dan stap ik over op de R1 met de Sportsmart 2. Het verschil is opmerkelijk. Sturen gaat een stuk preciezer en ik gooi de motor met flink meer gemak de bocht in. De snelheid gaat automatisch omhoog. IDunlop SportSmart 2k vraag me af of deze enorme verbetering op het conto komt van de band, of dat ik het circuit zelf beter begin te begrijpen en dat daarom de puzzelstukjes op hun plaats beginnen te vallen. Helaas is het niet mogelijk om aan het eind van de sessies nogmaals met de R1 met de oude Sportsmart het circuit op te gaan om dit te verifiëren.

Wat me namelijk in de latere sessies bij de CBR600RR opvalt, is dat het verschil tussen de nieuwe en oude band helemaal niet zo opvallend aanwezig is. De CBR voelt met de Sportsmart 2 wat stabieler aan, met name bij het inremmen van bochten, en iets sneller bij het insturen, maar meer verschillen ontdek ik niet. De grip van beide banden uitstekend. Natte boel

Waterpret

De volgende ochtend begint met twee sessies op de natte baan. Een parcours van 1,7 kilometer wordt continu besproeid, waardoor er een consistente waterlaag van zo’n zes millimeter op het asfalt staat. Ik vermoed dat er onder jullie weinig fans zullen zijn van rijden over blank staande wegen, en ik ben daar zeker geen uitzondering op. IDunlop SportSmart 2k zie een Zweedse journalist (een ex-EK racer) bijna een kneedown doen met de nieuwe band, wat aantoont dat de Dunlop zeker een zeer goede grip biedt op nat wegdek. Maar ik houd voor mijn eigen veiligheid toch maar (een stuk) minder hellingshoek aan.

Rijdend op een Suzuki GSR750 met de Sportsmart valt me op dat de grip groter is dan verwacht. Ik probeer eerst de limiet te vinden door hard met de achterrem te remmen, en daarna hard met de voorrem. Het duurt echt vrij lang voordat de band begint uit te breken. Ik houd vloeiende lijnen aan en laat de motor lichtjes op het gas door de bocht rollen en zie gestaag per ronde de snelheid oplopen. Toch blijft het in mijn hoofd niet echt ontspannen aanvoelen. De motor voelt wat wiebelig aan doordat het lijkt alsof de banden telkens een beetje schuiven bij het veranderen van richting. Misschien doen ze dat ook wel, maar dat is onmogelijk te zeggen zonder datarecorder.

Ik verander van motor en doe de natte test nog eens met de Sportsmart 2. En verdomd, het wiebelige gevoel is weg. Strak stuurt de Soes en bij het insturen geven de banden geen krimp. Ik kan perfect mijn lijn vasthouden en eventueel corrigeren en zelfs zachtjes remmend een bocht ingaan durf ik nu ineens aan. Een boost voor mijn vertrouwen en ik zie dat mijn gemiddelde snelheid in een lange rechterdoordraaier is gestegen van gemiddeld 67 km/uur met de Sportsmart naar gemiddeld 73 km/uur met de Sportsmart 2. Ook in andere bochten ben ik continu wat sneller.

Het belangrijkste is wat mij betreft niet de snelheidswinst, maar het gevoel van vertrouwen dat de band geeft. Ik rijd meer ontspannen en ik begin het zelfs een beetje leuk te vinden, dat rijden in een zwembad. Dat is het grootste compliment wat ik Dunlop kan geven. Het bedrijf afficheert zichzelf namelijk met de slogan ‘Ride with confidence’. Plus één van mijn kant bij deze!

Gorges du Tarn

Dunlop SportSmart 2

Na de waterpret is het tijd om de GSR750 het Franse landschap in te sturen. Na een stuk snelweg (stabiliteit op hoge snelheid: uitstekend) gaan we de Gorges du Tarn in, een sTechnieken in de Sportsmart 2
Dunlop SportSmart 2
1) JLB – Jointless Belt: een stalen draad wordt gewikkeld om het karkas. Door deze ééndradige winding wordt overlap van de draad (en dus disbalans) voorkomen. De band wordt hierdoor ook iets lichter (minder onafgeveerd gewicht). De voorband is ongeveer zeven procent lichter, de achterband tot acht procent.
2) JLT – Jointless Tread: verschillende compounds worden van links naar rechts over het karkas gewonden in één lange draad. Dit leidt onder meer tot een meer homogene bandstructuur en consistentere gripeigenschappen.
3) Multitread Compound Technology: de voorband heeft een nieuwe compound én een andere vorm van de schouder en wang van de band, wat de grip, handelbaarheid en stuurkarakter verbetert. Dunlop claimt 23 % snellere responstijd (dit is van het moment dat je stuurt, tot het moment dat de band reageert. Het gaat hier om fracties van een seconde). Computersimulaties hebben daarnaast aangetoond dat de nieuwe vorm meer grip levert, door een 14 procent groter contactoppervlak van de band met de weg. De achterband heeft twee compounds: een hardere centrumcompound voor rechtuitstabiliteit en hoog kilometrage, en een zachtere op de schouders van de band, voor grip op (grote) hellingshoeken.
4) Een omgedraaid bandprofiel. Ja echt. Dunlop draait in de Sportsmart 2 het bandprofiel om. Dit zorgt voor een meer grip op nat wegdek. Het water wordt effectiever weggeleid vanonder de band. Maar als dat zo is, waarom zijn ze daar dan niet veel eerder op gekomen? Het is namelijk nogal een drastische stap. Voortschrijding der techniek, zo legt het hoofd van de R&D-afdeling me uit. Voorheen zou het omdraaien van het profiel tot oneven slijtage van de band hebben geleid en daarvoor hadden ze nog geen oplossing. Met nieuwe software/rekenmodellen is het Dunlop nu wél gelukt om te zorgen voor een gelijkmatig slijtagepatroon.
chitterend natuurgebied met even zo heerlijke stuurwegen. Dit is het gebied waar de Sportsmart 2 het best tot zijn recht moet komen. Want ondanks dat de band het zeer goed doet op het circuit, zijn de ingenieurs hoofdzakelijk bezig geweest om de prestaties op straat te verbeteren.

Dunlop SportSmart 2

Onderzoek onder huidige klanten van de Sportsmart wees uit dat rijders graag een wat comfortabelere band wilden hebben. Ze vonden het karkas van de voorganger wat te stijf. Tijdens de 285 kilometer die ik afwisselend met de oude en nieuwe band rijd, merk ik echter niets van een verschil in comfort. Sterker nog, ik merk sowieso niet veel verschil in prestaties. De Sportsmart 2 voelt over het algemeen wat stabieler aan, met name over bobbelig wegdek, en voor mijn gevoel stuurt de motor wat flitsender met de nieuwe band. Grip van beide banden is uitstekend. Zelfs met hier en daar wat grind op de weg, is er geen moment dat de banden grip dreigen te verliezen.

Dunlop SportSmart 2

Het stuurkarakter is neutraal; de motor stuurt overtuigend in op de gekozen lijn en er is nooit sprake van in de bocht vallen of juist dat ik extra kracht moet zetten om de motor de bocht in te drukken. Het gaat allemaal als vanzelfsprekend. Het tempo gaat omhoog: ook dan blijft de motor heel precies in te sturen en ook lijncorrecties zijn makkelijk te doen. Maar bovenal is daar continu het geruststellende gevoel dat er nog genoeg marge zit in de band om nóg harder te gaan.

Conclusie

Dunlop SportSmart 2

De nieuwe Sportsmart 2 is geen revolutie, wel een goede evolutie. Het gebruik van nieuwe productietechnieken (zie kader) heeft geleid tot een band die volgens Dunlop op vier punten significant beter is dan zijn voorganger: meer grip in droog en nat, betere wendbaarheid, meer comfort en meer stabiliteit op hoge snelheid.

In mijn 1-op-1-vergelijking heb ik gevonden dat de grip vergelijkbaar is, evenals het comfort. De verschillen waren voor mij in ieder geval te klein om te voelen. Het échte voelbare verschil tDunlop SportSmart 2ussen de twee banden is voor mij de snelheid en stabiliteit bij insturen, en het betere gevoel bij rijden op nat wegdek. Het belangrijkste resultaat hiervan is dat mijn vertrouwen in wat de band aankan, is gegroeid, waardoor zowel mijn snelheid als mijn rijplezier zijn verhoogd. En dat is uiteindelijk waar het allemaal om te doen is. Deze band is wat mij betreft een aanrader voor sportieve straatrijders die ook (regelmatig) willen vlammen op het circuit.

De oude band wordt vanaf deze week vervangen door de Sportsmart 2, voor dezelfde bruto verkoopprijs. Mocht je nog ergens een aanbieding vinden voor de oude Sportsmart, dan is dat ook het overwegen waard. Dat is namelijk ook nog steeds een overtuigende band.

  • geeft vertrouwen, goede grip in droog en nat, stuurt neutraal
  • ze liggen (nog) niet onder m'n eigen fiets

Fabrieksbezoek

Dunlop Factory Preparing Compounds

In hartje Frankrijk ligt het plaatsje Montluçon. Daar staat de fabriek waar Dunlop zijn motorbanden (en banden voor lichte vrachtwagens) maakt. Motorfreaks mocht een kijkje nemen in de fabriek, waar bepaalde onderdelen van het productieproces angstvallig worden afgeschermd van pottenkijkers. De machines die bijvoorbeeld de JLT-draden op het karkas plaatsen zijn absoluut off-limits, zelfs voor Dunlop-personeel. ADunlop Factory Compound Mixing Dunlop Factory Tread Excluder
Dunlop Factory Jointless Belt Tech Dunlop Factory Building the tyre belt
Dunlop Factory preparing the bead Dunlop Factory Building process
lleen de mensen die de machine bedienen mogen er in de buurt komen. Deze machines vertegenwoordigen het intellectuele eigendom van de JLT-technologie en zijn extreem concurrentiegevoelig. Er worden miljoenen euro’s gepompt in R&D en geen enkele fabrikant wil zijn nieuwe technieken terugzien in de volgende band van de concurrent.

In de fabriek staan dampende, stampende machines het proces van rauw materiaal naar glad bandje af te werken. Blokken natuurrubber worden in lange stroken gegoten, in kleinere stukken geknipt, en samen met synthetisch rubber, silica, roet, olie en andere (geheime) additieven samengesmolten tot verschillende compounds. Op andere machines worden deze compounds in peperdure mallen versmolten (gevulkaniseerd) met de op andere machines vervaardigde karkassen. Staaldraden, die verwerkt zijn in de wang van de band en in de JLB, worden aaneen gesponnen en ‘gecoat’ met een laagje rubbercompound, wat uiteindelijk aan de toplaag wordt vast gesmolten.

Dunlop Factory Final Inspection

Het is een ingewikkeld proces en het maakt dat je met andere ogen gaat kijken naar iets wat op het eerste oog zo simpel lijkt: een ronde rubberen hoepel.