Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B
Baggeren of Buffellen?
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Vincent Burger
Vroeger was alles een stuk eenvoudiger. Motoren waren van het type ‘twee wielen, een stuur en een tank’ en het enige verschil tussen de modellen werd door het aantal cilinders en de cilinderinhoud gemaakt. En of ze voor off- of onroad gebruik waren bedoeld. In de jaren ’70 van de vorige eeuw kwamen
Een beetje vreemd, maar wel lekker. De F6B welteverstaan...
Ben ik echt afgevallen, of lijkt dat op deze GL1800 maar zo?daar termen als ‘Chopper’ en ‘Tour’ bij, een decennium later gevolgd door termen als toursport en supersport.
Hoe anders is het anno tweeduizend-nu, het aantal segmenten is ongekend gegroeid en alsof dat nog niet genoeg is zijn er binnen de verschillende segmenten weer aparte zijtakken ontstaan. Zo ook de Bagger, van oorsprong een Cruiser die van tourkuip en ten minste zadeltassen, maar het liefst een volledige kofferset was voorzien. Het afgelopen decennium ontwikkelde de Bagger zich tot een ‘Stripped-down’ Cruiser: een vette cruiser met een forse tophalf kuip, laaggesneden windscherm en lage zijkoffers.
Dat kunnen wij ook, moet men bij Honda hebben gedacht, maar met een vette cruiser ontbrekend in Honda’s al niet al te misselijke line-up werd als basis voor de fiets de keuze op de GL1800 Gold Wing gelegd. Van de tourbuffel werd het windscherm geminimaliseerd, ging de forse topkoffer naar het afvaldepot (evenals elektronische zaken als cruise control en de elektrische achteruit) en werd een laag uitgesneden zadel gemonteerd. Met als resultaat een totaal andere fiets, zo werd ons duidelijk tijdens een direct vergelijk met de GL1800 Gold Wing in de bochtige omgeving van het Duitse Weibersbrunn.
Rennstrecke Weibersbrunn
Terwijl de zon vroeg in de ochtend al hoog aan de hemel staat begin ik dit kort vergelijk op de Gold Wing F6B, terwijl Vincent de GL1800 Gold Wing voor z’n rekening neemt. We zijn in het Duitse plaatsje Weibersbrunn, waar Honda voor het tweede opeenvolgende jaar de Honda Motorcycle Testdays heeft georganiseerd en nagenoeg het hele scala aan modellen voor ons ter beschikking staat. In de prachtige omgeving van Unterfranken, zoals officieel dit deel van Beieren heet, heeft Honda een drietal circuits, excuus… testroutes voor ons uitgezet, waarvan de kortste weliswaar slechts 16 kilometer in lengte is maar dankzij z’n diversiteit aan bochten en asfaltkwaliteit een perfecte route om te testen is.
Met een druk op de knop worden beide zescilinder boxermotoren tot leven gebracht en waar uit Vincents speakers heel toepasselijk muziek van de Duitse popzender dreunt wordt ik op de F6B door klassieke muziek van Vivaldi verwend. Ondanks het niet al te misselijke rijklaargewicht van 385 kilo laat de F6B zich erg ontspannen rijden en heb ik geen enkel moment het idee met de overtreffende trap van een mastodont onderweg te zijn. Uit de dubbele uitlaten klinkt een bescheiden zescilinder boxer-zoem, die in de verste verte niet kan tippen aan het V6 geluid van de K1600GT, maar daar zal een potentiele klant niet rouwig om zijn. De zithouding van de F6B is heerlijk relaxed, ten opzichte van de GL1800 is de hoogte van het zadel met 15 mm verlaagd naar nu 725 mm. Bovendien ontbreekt de lendesteun, waardoor je meer over het zadel kunt schuiven en al naar gelang een meer actieve of juist meer ontspannen zithouding aan kunt nemen. De zit neigt behoorlijk naar een Cruiser-zit waarbij je het liefst je poten ver naar voren zou willen steken, maar daarvoor zitten de beide cilinderkoppen in de weg, waardoor we het met normale voetsteunen, die gelijk zijn aan de GL1800, moeten doen. En daar zit bij mij persoonlijk meteen de klink, de schakelpook zit in deze houding net aan de lage kant waardoor bij terugschakelen ik
Aan knopjes geen gebrek bij zowel de GL1800 als F6B
Hoewel die eerste duidelijk wel de boventoon voertmaar met moeite mijn stugge sportieve Gaerne motorlaars onder de schakelpook krijg gepositioneerd. Maar goed, een Bagger rijder zal waarschijnlijk ander schoeisel hebben en Vincent , die met beschermende schoenen aan het rijden is, ondervindt hiervan totaal geen hinder als later van fiets wordt gewisseld.
Met de route een dag eerder met Honda’s nieuwe CB500 modellen al flink verkend hobbel ik achter Burger aan, die het tempo er dorp-uit meteen goed in weet te zetten. Het eerste deel van de route is het wegdek nog slechter dan een vooroorlogs slingerpad, maar daar is op de F6B verdomd weinig van de merken. Alle oneffenheden in het wegdek, dat soms meer weg heeft van een lappendeken met gatenkaas, worden door de vering geslikt als een verse haring van de eerste vangst en zelfs in bochten opgeworpen steentjes brengen de Bagger niet van de wijs. De 1.832 zescilinder zoeft als een zwevend tapijt over de oneffenheden en stuurt weliswaar redelijk traag, maar is koersvaster dan een tramlijn 19 en volgt precies het gekozen pad. Ook als in de bocht moet worden gecorrigeerd volgt de F6B het commando op, tot de grondspeling een einde aan de interventie maakt. Van de voetsteunen klinkt al snel het bekende schrapende geluid, maar voor wie echt goed z’n best doet zal dat door de valbeugels worden gevolgd.
Of dat nog een beetje de hoek om te krijgen is? Wat denk je zelf...
Hoe totaal, maar dan ook totaal anders Honda de zithouding van deze Gold Wing F6B heeft gemaakt wordt meteen duidelijk als van de Bagger op de GL1800 wordt overgestapt. Alsof je van een luie bank op een Chesterfield bent gestapt. Wat grotendeels voor rekening van de lendesteun komt, die je opsluit als een Recaro kuipstoel in een Civic Type R rally replica. Hoewel de meer rechtop zithouding veel beter bij de motor past en ik nu geen enkel probleem heb de zescilinder terug te schakelen, is de zit minder actief waardoor je minder snel de neiging hebt het slagschip op wielen de sporen te geven. En dat is opmerkelijk, je zou verwachten dat de meer
Aan opbergruimte geen gebrek
Hoezo decadent?Cruiser gerichte zithouding van de F6B je juist passiever maakt, maar het tegenovergestelde blijkt in de praktijk de waarheid te zijn. En dat is niet het enige verschil, deze GL1800 ‘Airbag’ is maar liefst een heuse 36 kilo zwaarder dan z’n naakte metgezel, en ook dat is goed te merken. De GL1800 is weliswaar net zo koersvast en slikt alle oneffenheden met eenzelfde gemak, maar vraagt wel meer kracht om op een oor te worden gelegd. En dat is niet vreemd, het extra gewicht zit deels erg hoog in vorm van de topkoffer met onderhuidse montagesteun, wat het zwaartepunt ten opzichte van de F6B niet ten goede is gekomen.
Ook wenden en keren gaat de F6B net wat gemakkelijker af, hetgeen tijdens het fotomoment duidelijk wordt. Dankzij de lagere zit kunnen mijn voeten beter aan de grond en heb ik de Bagger sneller gekeerd dan de GL1800 die toch wat meer aandacht bij dit soort maneuvers vraagt. Daar staat tegenover dat wanneer het wegdek hellend is, de GL1800 in z’n elektrische achteruit kan worden gezet, waar bij de F6B achteruit omhoog flink moet worden gezweet. Het verschil in gewicht is ook tijdens acceleratie en bij het remmen te merken. Nu beschikt de zescilinder boxermotor sowieso niet over een angstaanjagende acceleratie à la de K1600GT, die daarvoor ook vijftig paarden meer ter beschikking heeft, maar waar de F6B in vijfde –overdrive- versnelling nog goed van z’n plek weet te gaan moet bij de GL1800 bij ‘gas-erop’
Geef nou zelf toe, dit ziet er toch een stuk sportiever uit?
Toch heeft zo'n cabrio op twee wielen ook wel wateerder een lagere versnelling worden geselecteerd. Hetzelfde geldt voor de remmen, bij het combined remsysteem is bij de Bagger alleen de voorrem meestal afdoende, waar bij de GL1800 eerder met de achterrem zal moeten worden bijgeremd. Ook hier geldt: verwacht geen superremmen à la supersport. Een anti-hop koppeling is zowel de GL1800 als de F6B trouwens vreemd, wat bij té enthousiast terugschakelen voor een bocht in een blokkerend achterwiel (met bijbehorende slipgeluiden) resulteert.
Zo tegenstrijdig als de verwachting en de realiteit van de zithouding zijn, zo tegenstrijdig is ook het gevoel dat het windscherm geeft. De GL1800 Gold Wing beschikt over een in hoogte instelbare forse ruit, waarin een luikje is aangebracht om verse rijwind richting helm te dirigeren en bovendien de onderdruk achter de ruit te elimineren, maar ondanks de goede bescherming ging onze voorkeur uit naar het laaggesneden ruitje van de F6B. Dankzij de riante kuip heb je op de Bagger nog steeds geen overmatige druk op je bovenlijf, maar je zit wel nu met je snufferd fris in de wind en dat was bij het voor 2013 voorjaarsbegrippen ongekend warme weer van bijna 25° een heerlijke verademing. Nadeel van de korte ruit is wel dat je maximale windruis hebt, die bij tempo 120 plus de klassieke deunen uit de speakers zal overstemmen.
GL1800 Gold Wing
Al 38 jaar is de Honda Gold Wing een unieke verschijning in motorland. De motor zag in 1975 het levenslicht als GL1000 Gold Wing het levenslicht, een naakte toerfiets die van een dwarsgeplaatste viercilinder boxermotor was voorzien. Voor de naakte Gold Wing werden al snel door verschillende leveranciers accessoires als toerruiten, kuipen en koffersets geleverd, waarmee de fiets tot zware toerbuffel kon worden omgebouwd. Pas in 1979 kon door Honda zelf bijpassende koffers worden geleverd, waarmee de Gold Wing Interstate vanaf 1980 standaard was uitgerust. Dat was ook het jaar dat de cilinderinhoud naar 1.085 cc werd vergroot en de Gold Wing onder de naam GL1100 op de markt werd gezet. In 1984 werd de cilinderinhoud tot 1.182 cc vergroot en werden kuip en koffers compleet in het design verwerkt, waarvoor bij de nu GL1200 voor het eerst niet leek alsof de koffers achteraf waren gemonteerd. De GL1200 kreeg in 1988 opvolging in de compleet nieuw ontwikkelde GL1500, die van een nieuwe zescilinder boxermotor was voorzien en het resultaat was van evaluatie van 15 verschillende motoren en 60 prototype stages. De motor werd door Honda dertien jaar uitgebracht, waarna in 2001 de laatste generatie GL1800 werd gelanceerd. Met de GL1800 Gold Wing werd de toerbuffel naar ongekend luxe hoogte gebracht. In 2006 was de GL1800 Gold Wing de eerste motor wereldwijd die met een airbag kon worden geleverd.
Het afgelopen jaar onderging de GL1800 Gold Wing een metamorfose, met een meer aerodynamische styling en verbeterde windbescherming. De aerodynamisch vormgegeven achterkant moest volgens Honda niet alleen een de negatieve winddruk achter de rijder verkleinen, maar bovendien de stabiliteit op hoge snelheid ten goede zijn gekomen. Bovendien kon in de grotere kofferset nu maar liefst 150 liter aan bagage worden meegenomen. Nieuw was ook het nieuwe audio systeem met iPod connectiviteit, evenals het navigatiesysteem dat standaard bij het Airbag model was voorzien. Als er één motor is die kan worden aangemerkt als Cabrio op twee wielen, dan is het ongetwijfeld deze GL1800 Gold Wing. De motor is uitgerust met een ongekende luxe die menig cabrio-rijder zal doen verbleken. Enkel airco en elektrische ramen ontbreken, maar dat is ook het enige wat niet op deze tourbuffel aanwezig is. De lijst is té lang om op te noemen, maar we zullen een kleine poging doen: giga uitgebreid 6 speaker audio systeem met iPod connectie, navigatie, airbag, elektrische achteruit, cruise control, elektrisch instelbare achtervering, vijf standen handvatverwarming en een in zes standen in hoogte instelbare ruit. Ook als duopassagier ben je omringd door luxe, met in de topkoffer verwerkte ruggensteun, speakers en aansluiting voor je communicatieset.
- ongekend comfort, stuurt best licht voor een slagschip op wielen, koersvast
- remmen, grondspeling, geen elektrische ruit
Gold Wing F6B
De Gold Wing F6B is niet de eerste Cruiser die Honda op basis van de Gold Wing heeft gemaakt. In 1997 werd door Honda de GL1500C gelanceerd, een Cruiser die in de Verenigde Staten onder de naam Valkyrie op de markt werd gezet. In de rest van de wereld stond de fiets als F6C (Flat Six Custom) bekend. De Valkyrie was het geesteskind van de Japanse ontwerper Makoto Kitagawa, die de fiets samen met de Amerikaan Joe Boyd had bedacht. De motor werd door Honda tot 2003 geproduceerd in verschillende uitvoeringen, het Standard basismodel, de van afsluitbare zadeltassen en een windscherm voorziene Tourer en de Interstate, het meest luxueuze model dat van een tophalf kuip en een complete kofferset was voorzien en in feite als voorganger van de 2013 F6B kan worden gezien.
Dat Honda uitgerekend de GL1800 als uitgangspunt heeft genomen voor deze Bagger fiets lijkt in eerste instantie heel erg vreemd, per slot van rekening is een Bagger van oorsprong aangeklede Custom, maar desondanks is Honda zeer zeker in haar missie geslaagd. Door het verwijderen van de topkoffer, het verlagen van de ruit en het monteren van een lager zadel is een échte Bagger-look ontstaan, maar dat is niet het enige wat Honda bij de F6B heeft aangepast. Verdwenen zijn ook de elektronische gadgets als de elektrische achteruit, de elektrisch instelbare achtervering en de cruise control, waardoor een meer ‘back to basic’ motorfiets is ontstaan. Hoewel dat ‘back to basic’ wel met een flinke korrel zout moet worden genomen, nog steeds beschikt de Bagger over flink wat elektronica, waaronder een complete audio-installatie.
- actieve zit, stoere uitstraling, neus in de wind
- grondspeling, windruis boven 120 km/u
Conclusie
Al bijna veertig jaar is Honda’s Gold Wing een opmerkelijke verschijning in motorland. Ooit begonnen als toeristische naked is de Gold Wing door de tijd geëvalueerd tot een ongekend luxe tourbuffel, waarmee probleemloos de hele wereld kan worden rondgereisd. Een motor die dankzij z’n hoge niveau weinig concurrentie te vrezen had, hoewel BMW met de R1200RT en K1600GTL wel een serieuze poging hebben gedaan.
Daar is nu echter verandering in gekomen met de komst van de Gold Wing F6B, een GL1800 die door middel van enkele subtiele aanpassingen tot een echte Bagger fiets is getransformeerd. De motor zit meer ontspannen, maar rijdt wel actiever en is een flink stuk lichter en daardoor net wat gemakkelijker de hoek om te krijgen. En heeft daardoor een beduidend hogere funfactor.
Met de lancering van de F6B heeft Honda een serieuze concurrent voor haar eigen GL1800 Gold Wing in huis. Als wij moesten kiezen, dan wisten we het wel. Niet alleen is de F6B Bagger voor een jonger publiek bedoeld, bovendien houdt je ten opzichte van deze Airbag uitvoering ruim negenduizend euro in je zak.
Technische gegevens
Model | GL1800 Gold Wing Airbag & Navigatie | Goldwing F6B |
Motor | ||
Type | zescilinder boxermotor | zescilinder boxermotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 1.832 cc | 1.832 cc |
Boring x slag | 74 x 71 mm | 74 x 71 mm |
Compr. verh. | n.b. | n.b. |
Klepaandrijving | SOHC, 2 kleppen per cilinder | SOHC, 2 kleppen per cilinder |
Ontsteking | digitale transistor met elektronische vervroeging | digitale transistor met elektronische vervroeging |
Starter | elektrisch | elektrisch |
Benzinetoevoer | PGM-F1 injectie met automatische choke, 40 mm gasklephuizen | PGM-F1 injectie met automatische choke, 40 mm gasklephuizen |
Smering | wet sump | wet sump |
Vermogen | 118 pk @ 5.500 tpm | 118 pk @ 5.500 tpm |
Koppel | 167 Nm @ 4.000 tpm | 167 Nm @ 4.000 tpm |
Transmissie | ||
Aantal versnellingen | 5, inclusief overdrive. Elektrische achteruit | 5 |
Eindoverbrenging | cardan | cardan |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, hydraulisch bediend | nat, meervoudige plaat, hydraulisch bediend |
Chassis | ||
Frame | Diamant, triple-box-section aluminium twin-spar | Diamant, triple-box-section aluminium twin-spar |
Wielbasis | 1.690 mm | 1.690 mm |
Balhoofdhoek | 29,3° | 29,3° |
Naloop | 109 mm | 109 mm |
Vering voor | 45 mm telescoop met anti-duik | 45 mm telescoop met anti-duik |
Vering achter | Pro-Link Pro-Arm met elektronisch instelbare veervoorspanning | Pro-Link Pro-Arm met elektronisch instelbare veervoorspanning |
Veerweg voor | 140 mm | 140 mm |
Veerweg achter | 105 mm | 105 mm |
Voorrem | dubbele schijf 296 mm, 3-zuiger remklauw, C-ABS | dubbele schijf 296 mm, 3-zuiger remklauw, C-ABS |
Achterrem | enkele schijf 316 mm, 3-zuiger remklauw, C-ABS | enkele schijf 316 mm, 3-zuiger remklauw, C-ABS |
Voorband | 130/70 R 18" | 130/70 R 18" |
Achterband | 180/60 R 18" | 180/60 R 18" |
Afmetingen | ||
Lengte | 2.630 mm | 2.605 mm |
Breedte | 945 mm | 945 mm |
Hoogte | 1.455 mm | 1.455 mm |
Zadelhoogte | 740 mm | 725 mm |
Gewicht | 421 kg rijklaar | 385 kg rijklaar |
Tankinhoud | 25 liter | 25 liter |
Reserve | 4,4 liter | 4,4 liter |
Gegevens | ||
Rijbewijsklasse | A | A |
Garantie | 2 jaar | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 36.599,00 | € 27.499,00 |
Adviesprijs BE | ||
Importeur NL | Honda Nederland | Honda Nederland |
www.honda.nl | www.honda.nl |