Zoeken

Introdutie: Ducati Multistrada 1200 S Touring

The Suspension rises

9 oktober 2012
Ducati Skyhook Suspension; wat een naam! Het klinkt als een onderdeel van Luke Skywalkers Landspeeder. Net als een Jedi maakt het Skyhook systeem gebruik van ‘the force’ of een denkbeeldig figuur X om te berekenen wat het moet doen. Skyhook is daadwerkelijk hightech en het resultaat van ‘outside the box’ denkwerk. Dat Skyhook een fantastische feature is kwamen we al snel achter tijdens de introductie van de 2013 Ducati Multistrada 1200 S Touring in de omgeving van het Noord-Spaanse Bilbao.

Ducati Multistrada 1200 S Touring

Tekst: Tor Sagen
Fotografie: Milagro

Outside the box

Ducati Multistrada 1200 S TouringIk neem plaats op het 850 mm hoge zadel. De 2013 Multistrada 1200 S Touring staat een straat verwijderd van het Guggenheim Museum in Bilbao en dus zullen ons we tijdens spitsuur eerst een weg uit de hoofstad van het Baskenland moeten banen. Voordat de motor op contact is gezet staat de Ducati Skyhook Suspension in zijn hardste veer-stand, wat vergelijkbaar is met de Sport-modus, als veiligheidsmaatregel mochten om wat voor reden dan ook alle systemen uitvallen. Om deze reden zal de fiets in de showroom niet als de meest comfortabele Multistrada worden ervaren, maar dat veranderd snel zodra de motor wordt gestart en de vering zich naar de vooringestelde rij-modus aanpast en daarmee - al naar gelang - een stuk zachter wordt.

Plaatsgenomen op het zadel van de 2013 Multistrada wordt duidelijk dat Ducati veel aandacht aan ergonomie heeft besteed. Aan de zithouding, waar bij de ontwikkeling van de eerste Multistrada 1200 een intensieve studie met zowel CAD ontwerpen als herhaaldelijk testen van prototypes was vooraf gegaan, heeft Ducati geen veranderingen doorgevoerd. De motor zit nog steeds erg ruim en comfortabel en de Adventure-stijl handkappen weten de wind goed uit mijn handen te houden. Bovendien is de Multistrada standaard voorzien van handvat verwarming, maar op deze prettige ochtend hoeven we daar geen gebruik van te maken. Ducati Multistrada 1200 S TouringOké, het ziet er misschien als een Duitse legerhelm uit, maar...We draaien de snelweg op en zetten koers richting de kust, wat mij de gelegenheid geeft het nieuwe ‘druk-en-glij’ verstelbare windscherm eens uit te proberen. Hoewel de kuipruit slechts twee standen kent, omhoog en omlaag, is het een innovatieve mechanische oplossing die een stuk gemakkelijk in gebruik is vergeleken met het oude model. De ruit is bovendien hoger en breder, waardoor we op de snelweg nog  beter uit de wind worden gehouden. Daarnaast heeft Ducati ook de vergrootte opbergruimte in de kuip verbeterd, door deze van een handschoenvriendelijk ‘druk-druk’ klepje te voorzien. Onder het zadel is drie liter opbergruimte voorzien, en bovendien is aan beide zijden van het zadel een 12-volt aansluiting aangebracht. Tot slot is de nieuwe Multistrada van een nieuwe koplamp terug te vinden, die nu deels met LED-verlichting is uitgevoerd; het grote licht is hetzelfde gebleven, maar bij klein licht is – net als bij de Panigale – nu LED-verlichting toegepast.

Ducati Multistrada 1200 S Touring

Net als het eerste model heeft ook het 2013 vier verschillende basisinstellingen; Sport, Tour, Urban en Enduro. De Urban modus is een optie die je als voorzichtige motorrijder in de stad zou kunnen kiezen, maar voor mij voelt het meer als een regen-modus dankzij een té veel ingrijpend traction control en het beperkte vermogen van 100 pk. We beginnen de dag dan ook in de Sport-modus. Opmerkelijk is hoe weinig de motor in z’n vering duikt zodra het anker flink wordt uitgegooid, of hoe weinig de motor lift als er flink wordt opgetrokken. HDucati Multistrada 1200 S TouringDucati Multistrada 1200 S Touring
Na het ultramoderne kleurendisplay van de Panigale hadden we bij de 2013 Multistrada 1200 wel iets moderners verwacht. Het in samenspraak met Sachs ontwikkelde Skyhook systeem is zondermeer subliem
Ducati Multistrada 1200 S Touring
Is dat knallen of is dat knallen...
Ducati Multistrada 1200 S TouringDucati Multistrada 1200 S Touring
Meer koppel en minder verbruik, het tweede generatie Testastretta 11º DS motorblok is flink verbeterd. Het ABS is nu in 3 standen instelbaar en kan daarnaast worden uitgezet
et doet nog haast het meest denken aan BMW’s Para- en Telelever systeem, maar dan comfortabeler en gerealiseerd met een conventionele voorvork en achtershock. Nu hoor ik je al denken dat de Sachs vering allesbehalve conventioneel is, en dat is helemaal correct daar de 48 mm Sachs upside down en achtershock worden geregeld door het Ducati Skyhook Suspension systeem, wat een semi-actief veersysteem is dat door middel van elektronica en ingewikkelde algoritmen wordt aangestuurd.

Nu zouden we alleen al een apart hoofdstuk aan deze techniek kunnen wijden, maar niet in de laatste plaats omdat het ook onze pet te boven gaat hebben we het in een notendop voor je samengevat. Het Skyhook veersysteem heeft als doel je als rijder continue op dezelfde positie te houden en je als het ware door de lucht te laten zweven, en maakt daarvoor gebruik van sensoren op het afgeveerde en onafgeveerde deel van de fiets en een denkbeeldig punt boven de fiets. Door continue de afstand van het punt tot de sensoren te berekenen is het systeem in staat daar daadwerkelijk in te slagen. Sachs heeft met het Skyhook systeem  goed werk afgeleverd, wat vooral blijkt als bijvoorbeeld een verkeersdrempel wordt genomen of over slecht wegdek wordt gereden. Waar in het verleden je op een hevige veerbeweging en een doorslaande voorvork zou worden getrakteerd, maar daar is ditmaal geen sprake van. Bovendien is de vering via het DSS nog aan te passen, met plus of min twee stappen om de vering harder of zachter dan de standaard setting in te stellen. Wanneer je rijdt met volle bagage en duopassagier, dan kun je eenvoudig de instelling in het LCD scherm kiezen en Skyhook zal de rest voor je doen.

Ducati Multistrada 1200 S Touring

Elektronica rules

Ducati Multistrada 1200 S Touring

Vooral de 48 mm Sachs upside down voorvork voelt erg solide en geeft ontzettend veel vertrouwen tijdens het sportieve deel van de rit. In sport modus ademt de vernieuwde 11 graden L-Twin vrijelijk en het grijpt het DTC pas in wanneer het écht nodig is. En dat was pas nadat we de Multistrada flink aan het pushen waren. Ducati Multistrada 1200 S TouringAls op een zwevend tapijt, de Fakirs zouden er trots op zijn geweestVolgas en met de voetsteun over het asfalt schrapend wisten we 190/55 ZR17 Pirelli Scorpion Trail zover te provoceren dat we werden getrakteerd op vette slides voordat het DTC het genoeg vond en besloot in te grijpen. We toonden het volle vertrouwen in de elektronica en de Multistrada beloonde dat door ons er niet af te werpen. Ook bij het hard insturen van de bocht gaf de Skyhook vering veel vertrouwen, bij hard aanremmen is er amper sprake van duik aan de voorkant, de fiets laat zich erg precies sturen en is razendsnel van richting te veranderen, wat best opmerkelijk is voor een fiets van deze afmetingen. Het nieuwe ABS remsysteem kan nu op drie niveaus worden afgesteld, daarbij kan het - net als z'n voorganger - ook worden uitgezet. Het systeem onthoudt daarbij in welke stand het ABS staat, ook de uit-stand als de motor wordt uitgezet. En dat is best wel handig, zeker wanneer je besluit over onverharde paden te rijden hoef je niet telkens door een menu te scrollen om het ABS uit te zetten, elke keer wanneer je een stop hebt gemaakt.

De drie ABS standen zijn gekoppeld aan de Sport, Enduro en Touring/Urban modus. De Sport modus is vergelijkbaar met die van de Panigale, bij Touring en Urban grijpt het ABS telkens vroeger in terwijl de Enduro setting speciaal voor offroad rijden is ontwikkeld. Nu hebben we dat laatste niet kunnen testen, maar op straat deden de remmen het zondermeer goed. En dat is ook wel nodig, met 150 pk die onder je zitten te trappelen om losgelaten te worden. Het Testastretta II Dual Spark motorblok heeft de nodige updates gekregen, waaronder de – de naam zegt het al – toepassing van twee bougies per cilinder voor een snellere en meer efficiënte verbranding. Ducati Multistrada 1200 S TouringDe injectoren zijn nu op de achterkant van het inlaattraject gericht waar het warmer is, waardoor de verneveling efficiënter is en er minder kans is dat er onverbrande benzine in het uitlaattraject komt. Net als de 1199 Panigale is ook de nieuwe Multistrada voorzien van een secundair luchtsysteem, wat voor een betere motorloop moet zorgdragen en een betere gasrespons.

Resultaat van alle vernieuwingen in de 1198 cc L-Twin is een krachtiger motorblok dat vooral in het middengebied is verbeterd, met een toename van het maximum koppel van 6 Nm bij 7.500 toeren per minuut. De Testastretta II DS is zondermeer een fijnere L-Twin geworden en erg gemakkelijk op het gas te controleren, vergeleken bij iDucati Multistrada 1200 S Touring
Op het oog zijn de verschillen nihil, maar dat is onderhuids wel anders
Ducati Multistrada 1200 S Touring
Koffers standaard op deze 1200 S Touring. En mochten ze te klein zijn, dan is er nog altijd de Granturismo die over nóg meer kofferruimte beschikt
ets als de 1199 Panigale. Alleen al om zelf uit te vinden hoe sterk het motorblok is verbeterd is het vernieuwde motorblok een goed excuus om op je vrije dag een proefrit op de fiets te maken. Ducati heeft van de Multistrada de perfecte tourgenoot gemaakt, die natuurlijk nog steeds over een erg krachtig motorblok beschikt voor wat vermogen betreft en er geen enkel probleem mee heeft als er met extra kilo’s over een vermakende bergpas wordt gereden, ongeacht het tempo wat er op nageslagen wordt. Bovendien claimt Ducati dat het motorblok bij een constante snelheid van 90 km/u 10% zuiniger is geworden, wat een leuke bonus is. Met een tankinhoud van 20 liter kan dit een aardige actieradius opleveren, als je voorzichtig met het gas omgaat.

Na de lunch besloten we de rest van de rit in Tour modus te rijden. De Sport modus biedt weinig comfort, maar we moeten daarbij aantekenen dat op geen enkel moment deze té sportief was voor ons. Het verschil tussen de twee modussen is niet groot, maar het Skyhook systeem is nu zacht genoeg voor een comfortabele rit waarbij het niet nodig is naar Sport te switchen wanneer het tempo wordt opgevoerd. De 2013 Multistrada 1200 S Touring stuurt beter dan voorheen, dankzij het Skyhook systeem dat precies dat doet wat het moet doen, of je nu aan het cruisen bent of hard aan het scheuren. Bovendien beschikt de fiets over hetzelfde Ducati trellis buizenframe met enkelzijdige achterwiel ophanging waar bij z’n voorganger al weinig op aan te merken was.

Ducati Multistrada 1200 S Touring
Maar of die zo'n knaloranje helm hadden willen dragen...

Het door ons gereden Touring model is uitgerust met een 58 liter koffersysteem, dat in totaal 10 kilo extra op de weegschaal brengt ten opzichte van de standaard uitvoering. Mocht dat niet genoeg zijn voor je, dan heeft Ducati ook nog een Granturismo versie in het gamma, met 73 liter zijkoffers en een 48 liter topkoffer. Bovendien is deze upgewaardeerde Touring-versie voorzien van een hogere ruit, een comfortabeler zadel, extra verlichting, beschermbeugels rond het motorblok en Pirelli Angel GT banden die een langere levensduur moeten hebben. We waren niet in de gelegenheid deze versie in Bilbao te testen, maar hij brengt nog eens 11 kilo extra op de schaal, dus zal je wel zeker van je zaak moeten zijn mocht je ‘m willen overwegen. Tot slot heeft Ducati ook nog de Pikes Peak versie in het gamma, welke 23 kilo lichter weegt.

Ducati Multistrada 1200 S Touring

Conclusie

Ducati Multistrada 1200 S Touring

De 2013 Ducati Multistrada 1200 S Touring is zo’n beetje het meest opwindende wat er op tourgebied op de markt is en is opmerkelijk goed geschikt voor het sportieve deel van touren. De nieuwe en spraakmakende Skyhook vering die in samenwerking metSachs is ontwikkeld is een van de beste features die iemand aan een tourfiets toe heeft kunnen voegen en kan probleemloos het gevecht met BDucati Multistrada 1200 S TouringMW’s ESA II systeem aan. De motor voelde alles behalve onconventioneel, vooral op hoge snelheid over hobbelige of slechte wegen blonk het systeem uit.

Skyhook doet z’n werk dus goed, ook op de snelweg of op een bochtige bergweg, ondanks dat je onder deze omstandigheden niet merkt dat het aanwezig is. We zijn echter wel van mening dat Ducati beter z’n best zou mogen doen voor wat betreft de bediening van het menu, ‘tiptronic’ van rij-modus veranderen zou een welkome aanvulling zijn. De Testastretta II DS L-Twin is krachtiger dan ooit, ademt vrijer en is volgens Ducati bovendien zuiniger geworden. Met DTC, ABS en DSS is het enige wat de Multistrada nog nodig heeft om de groottoerist nog meer te verwennen een automatische transmissie en een moderner LCD voor het instrumentarium. Maar daar zal Audi zeker wel een oplossing voor hebben.

  • Skyhook vering, verbeterd Testastretta II DS, stuureigenschappen en remmen
  • selectie rij-modus, instrumentarium

Technische gegevens

Ducati Multistrada 1200 S Touring

Merk/Model Ducati Multistrada 1200 S Touring
Motor
Type 90° V2 11°
Koelsysteem Vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 1198,4 cc
Boring x slag 106 x 67.9 mm
Compressieverhouding 11.5:1
Klepaandrijving DOHC 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Digitaal
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer Mitsubishi Injectie, Mikuni ovale inlaatkelken
Smering Wet sump
Vermogen (opgave) 150 pk @ 9.250 tpm
Koppel (opgave) 124,5 Nm @ 7.500 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6
Primaire reductie Tandwielen
Finale reductie Ketting
Koppeling Nat, meervoudig platen, hydraulisch bediend, antihop
Chassis
Frame ALS 450 staal Trellis frame
Wielbasis 1.530 mm
Balhoofdhoek 25º
Naloop 110 mm
Vering voor 48 mm Sachs Upside Down, veervoorspanning en uitgaande demping elektronisch instelbaar met Ducati Skyhook Suspension
Vering achter Sachs monoshock, volledig instelbaar met Ducati Skyhook Suspension
Veerweg voor 170 mm
Veerweg achter 170 mm
Voorrem Dubbele 320 mm schijf, Brembo 4-zuiger radiale remklauw, instelbaar ABS
Achterrem Enkele 245 mm schijf, Brembo 2-zuiger remklauw, instelbaar ABS
Voorband 120/70 17"
Achterband 180/55 17"
Afmetingen
Lengte 2.200 mm
Breedte 985 mm
Hoogte 1.420-1480 mm
Zadelhoogte 850 mm
Gewicht 234 kg rijklaar
Tankinhoud 20 liter
Reserve n.b.
Algemene gegevens
Klein rijbewijs Dacht het niet
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL n.n.b.
Adviesprijs BE n.n.b.
Importeur  NL Ducati north Europe
tel:  070-3017399
http://www.ducati.nl/