Introductie: Suzuki 2013 RM-Z250 en RM-Z450
Voor amateur en topcoureur
Tekst: Rob Lauwers
Fotografie: Target Press, Suzuki
Met dank aan Haes Racing voor het beschikbaar stellen van de Pro-Grip outfit
De nieuwe lat
Voor de ontwikkeling van de 2013 RM-Z crossers had Suzuki drie doelstellingen voor ogen. Naast dat beide crossers aan de strengere geluidsnorm van de FIM moesten voldoen, zonder daarbij aan vermogen in te boeten, moest vooral het middengebied worden versterkt en de handelbaarheid worden vergroot om de crossers voor een breder publiek beschikbaar te maken. Om dat te realiseren is door Suzuki veel aandacht aan het motorblok besteed, waarvan middels een fraaie driedimensionale doorsnede alle vernieuwingen worden geïllustreerd. Te beginnen bij de zuiger, die vooral bij de RM-Z450 een flink stuk lichter is gemaakt, zonder daarbij aan sterkte te hebben ingeboet. Suzuki claimt bij de vierenhalf een reductie van maar liefst 13%, bij de tweeënhalf is dat een stuk minder maar nog altijd 3%. Ook de drijfstang en de pistonpennen zijn vernieuwd; de drijfstang heeft een nieuwe vorm en is lichter terwijl de pistonpennen niet alleen korter maar ook slijtvaster moeten zijn. Om de weerstandsverliezen te beperken is bovendien een DLC (Diamond-Like Coating) aangebracht, een soortgelijke coating die door Suzuki ook bij de vering van de Hayabusa is toegepast. Volgens Suzuki is hiermee de wrijvingsweerstand verlaagd en tevens de levensduur vergroot. Samen met het kortere en lichtere ontwerp van de pistonpen, de vernieuwde drijfstang en de lichtere zuiger moet hiermee de gasrespons zijn verbeterd.
De waslijst aan vernieuwingen in het motorblok gaat nog een flink stuk verder. Zo is bij de kleppentrein het profiel van de inlaat-nokkenas aangepast, hebben is bij beide blokken de kettinggeleider van de nokkenasketting vernieuwd, heeft de RM-Z250 een compleet nieuw ontworpen versnellingsbak en is deze bij de RM-Z450 verbeterd, is bij beide modellen de vorm van de schakelassen gewijzigd, is de membraanklep in het carter voor de oliedoorvoer dikker uitgevoerd en is het oliezeef van een zwaardere magneet voorzien. Om thermisch de zaak goed onder controle te houden is bij de RM-Z250 de vorm van de radiateurkap licht gewijzigd en is een andere routing voor de koelslangen voorzien, waarmee de koeling moet zijn verbeterd en onderhoud aan de radiateur gemakkelijker en sneller moet kunnen worden uitgevoerd. Tot slot is ook het in- en uitlaattraject onderhanden genomen. Bij de vierenhalf is de vorm van de airbox aangepast en is het volume van de doorlaat bij beide modellen vergroot (450: 60 ml; 250: 160 ml) waarmee bij de vierenhalf het middengebied moet zijn versterkt en bij de tweeënhalf de gasrespons moet zijn verbeterd. Voor wat betreft het uitlaattraject is bij beide modellen de einddemper langer gemaakt (450: +50mm; 250: +40mm) om aan de nieuwe FIM geluidsnorm te voldoen en het middengebied van de vermogensafgifte te versterken.
Naast het nieuwe motorblok is ook het rijwielgedeelte van de 2013 crossers onderhanden genomen, om de wendbaarheid en de rijdbaarheid van de machines te vergroten. Naast kleine aanpassingen aan het frame, dat volgens Suzuki 1% lichter is geworden, is vooral veel aandacht aan de vering besteed. In tegenstelling tot Honda en Kawasaki, die voor 2013 op luchtvering zijn overgestapt, is men bij Suzuki het Showa SFF systeem met gescheiden demping en vering trouw gebleven. De tweede generatie SFF voorvork heeft een iets grotere vorkdiameter (48 ipv 47mm), waardoor de diameter van de zuigers in de dempingspoot konden worden vergroot wat op zijn beurt de demping weer ten goede moet zijn gekomen. Aan de achterkant is bij de Showa monoshock de vering en demping aangepast aan het nieuwe motorkarakter van de nieuwe voorvork.
Ligt een stukje hoger
Mooie woorden van Suzuki, maar belangrijker is de vraag hoe zich dat naar de keiharde praktijk vertaalt. Voor de presentatie van de nieuwe modellen had Suzuki voor de indoorbaan in Roozendaal gekozen, wat wel zo aangenaam is voor de tijd van het jaar. Geen zwaar verregende en daarmee blubberachtige baan dus, maar een van stevig zwart zand voorziene prachtige indoorbaan, die voor de presentatie nog even strak was geschoven. Vooral dat laatste was zeker in het begin geen voordeel, zonder sporen geen grip en bovendien bleek de baan veel beter voor de tweeënhalf dan voor de vierenhalf geschikt. Op de krappe baan met veel bochten, korte rechte stukken en een paar leuke springbulten kon amper het vermogen van de vierenhalf worden benut. Voor de introductie had Suzuki drie tweeënhalfs en één vierenhalf aangerukt, wat voor uw redacteur betekende dat hij de eerste sessie op de RM-Z450 de baan op werd gestuurd. En dat bleek niet eenvoudig; de combinatie van een krappe, nog onbekende baan en het voor deze baan minder geschikte karakter van de zware crosser maakte dat aan het eind van die sessie nog geen zinnig woord over de crosser kon worden gezegd, behalve dat ie best sterk was van onderuit.
De tweede sessie kunnen we met de RM-Z250 van start, wat vanaf de eerste ronde een flink stuk beter gaat. Ook de twee daaropvolgende sessies worden met de RM-Z250 afgelegd, waar de crosser zich ontpopt tot een echte allemansvriend die deze baan op het lijf geschreven staat. De houding op de machine is gewoon goed én comfortabel, net als bij de RM-Z450, nadat de hendels en het stuur op mijn voorkeur waren afgesteld was het alsof we nog nooit op een andere machine had gereden, zo vertrouwd als we met de crossers waren geraakt. Wat grotendeels wordt veroorzaakt door de zithouding, méér dan bij andere crossers is de zit meer in dan op de motor. De RMZ-250 reageert erg goed op het gas en is zeker van onderuit behoorlijk sterk, waardoor ook bij een versnelling te hoog de ééncilinder goed oppakt en je geen vermogen mist. Even de koppeling erbij om de bocht door te komen is in dat geval overbodig. De souplesse van het motorblok in combinatie met de vertrouwde houding maakt de RMZ-250 tot een crosser waarmee iedereen uit de voeten zal kunnen, van amateur tot wedstrijdcrosser die voor de (inter)nationale titel gaat. Voor deze indoorbaan was de vering zondermeer goed, de crosser was stabiel, stuurde erg gemakkelijk en draaide lekker af. Ook de banden boden goede grip, zeker naarmate er meer sporen werden gelegd en de baan beduidend sneller werd en op de remmen hadden we weinig aan te merken.
Na drie sessies op de RM-Z250 gaan we weer met de RM-Z450 op de baan, die zoals gezegd op deze baan een flink stuk moeilijker te berijden was. Een baan als Lommel was voor deze crosser een betere keus geweest, met langere rechte stukken om het surplus aan vermogen optimaal te kunnen benutten. Het blok voelt erg sterk aan en de crosser is erg fijn op het gas te rijden, maar is niet agressief bruut wat voor amateurs zeker aangenaam zal zijn. Ten opzichte van de RM-Z250 is de vering voelbaar stugger, vooral aan de voorkant lijkt de vering aan de harde kant, zelfs bij een té korte sprong sloeg deze niet door. Nu is dat op zich natuurlijk wel een pluspunt, het laatste wat je wilt is dat de motor bij een ongeplande landing de voorvork doorslaat, maar het had op deze krappe baan wel als nadelig effect dat de crosser wat moeilijker de bocht door te sturen was. Iets wat deels ook aan de voorband kan hebben gelegen, bij de RMZ-450 is een ander merk/type voorband toegepast die minder grip had dan de RMZ-250. Voor wat de vering betreft moeten we wel de aantekening maken dat Suzuki met splinternieuwe crossers was uitgerukt, wat het stugge karakter deels veroorzaakte. Net als dat een motorblok moet worden losgereden geldt dat ook voor wat de vering betreft. Naarmate er meer draaiuren op de crossers werden gezet begon het motorblok fijner te lopen en voelde de vering beter aan.
Conclusie
Voor 2013 heeft Suzuki haar RMZ-250 en RMZ-450 crossers stevig onderhanden genomen wat vooral de rijdbaarheid van de crossers ten goede is gekomen. Voor de vierenhalf was de indoorbaan in Roozendaal eigenlijk niet geschikt, om die crosser écht serieus aan de tand te voelen zouden we dit verhaal op een langere wedstrijdbaan moeten overdoen, maar de tweeënhalf ontpopte zich al snel tot een allemansvriend waarmee iedereen uit de voeten kan. Comfortabel en soepel genoeg voor de amateur en strak en snel genoeg voor de wedstrijdrijder die voor de overwinning gaat.
Technische gegevens
Merk/Model | Suzuki RM-Z250 | Suzuki RM-Z250 |
Motor | ||
Type | Ééncilinder | Ééncilinder |
Koelsysteem | Vloeistofgekoeld | Vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 249 cc | 449 cc |
Boring x slag | 77,0 x 53,6 mm | 96,0 x 62,1 mm |
Compressieverhouding | n.b. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal | Digitaal |
Starter | Kickstart | Kickstart |
Benzinetoevoer | Elektronische benzine-injectie | Elektronische benzine-injectie |
Smering | Wet sump | Wet sump |
Vermogen (opgave) | n.o. | n.o. |
Koppel (opgave) | n.o. | n.o. |
Transmissie | ||
Aantal versnellingen | 5, constant mesh | 5, constant mesh |
Primaire reductie | Tandwielen | Tandwielen |
Finale reductie | Ketting | Ketting |
Koppeling | Nat, meervoudig platen | Nat, meervoudig platen |
Chassis | ||
Frame | Aluminium Twin-Spar | Aluminium Twin-Spar |
Wielbasis | 1.475 mm | 1.495 mm |
Balhoofdhoek | n.b. | n.b. |
Naloop | n.b. | n.b. |
Vering voor | Showa SFF upside-down volledig instelbaar | Showa SFF upside-down volledig instelbaar |
Veerweg voor | 310 mm | 310 mm |
Vering achter | Showa Link-type, volledig instelbaar | Showa Link-type, volledig instelbaar |
Veerweg achter | 310 mm | 310 mm |
Voorrem | Enkele 250 mm schijf | Enkele 250 mm schijf |
Achterrem | Enkele 240 mm schijf | Enkele 240 mm schijf |
Voorband | 80/100 21" | 80/100 21" |
Achterband | 100/90 19" | 110/90 19" |
Afmetingen | ||
Lengte | 2.170 mm | 2.190 mm |
Breedte | 830 mm | 830 mm |
Hoogte | 1.270 mm | 1.270 mm |
Zadelhoogte | 955 mm | 955 mm |
Gewicht | 106 kg rijklaar | 113 kg rijklaar |
Tankinhoud | 6,5 liter | 6,2 liter |
Reserve | n.v.t. | n.v.t. |
Algemene gegevens | ||
Klein rijbewijs | n.v.t. | n.v.t. |
Garantie | nope | nope |
Adviesprijs NL | € 7.999,00 | € 8.399,00 |
Adviesprijs BE | n.b. | n.b. |
Importeur NL | B.V. Nimag | B.V. Nimag |
telefoon | 0347-349749 | 0347-349749 |
www.suzuki.nl | www.suzuki.nl |