Introductie: MV Agusta Brutale 675
De Budget oplossing
Tekst: Tor Sagen
Fotografie: Milagro
Hogere sferen
Ik slenter wat rond het fabrieksgebouw van MV Agusta in Schiranna in het noorden van Italië en bewonder de nieuwe Brutale 675 die ik niet meer in het echt had gezien sinds de lancering van de fiets op de EICMA in Milaan het afgelopen jaar. Het is alweer een paar maanden sinds ik de nieuwe F3 onder ijzige omstandigheden heb gereden op het Franse Paul Ricard en ik heb me door MV’s engineers laten vertellen dat sinds die tijd al enkele plooien in het motormanagement zijn gladgestreken.
De Brutale 675 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde extreem compact vormgegeven 108,5 pk sterke driecilinder die op zijn beurt in een erg licht rijwielgedeelte is gemonteerd. Met deze stijlvolle en luxueuze naakte streetfighter heeft MV Agusta zich gericht op het segment waar motoren als de Triumph Street Triple R, Honda CB600F, Kawasaki Z750, Suzuki GSR750, Yamaha FZ8 en Ducati Monster 796 momenteel de lakens uitdelen. En hoewel de Brutale 675 met zijn prijskaartje van € 9.990 zich wat prijs betreft in de hogere sferen ten opzichte van zijn concurrenten bevindt is het de goedkoopste manier om je rechtmatig eigenaar van een MV Agusta te kunnen noemen. De F3 en B3 zijn de eerste twee modellen van wat MV belooft een uitgebreide line-up van betaalbare triples te zullen gaan worden.
De Brutale 675 is voorzien van een 8-stappen traction control en vier rij-modussen, waarmee de fiets technisch gezien meteen een van de meest innovatieve middengewicht naakte sportfietsen op de markt is. Nu gebied de eerlijkheid te vertellen dat ik bij een motor met 108,5 pk die slechts 167 kilo droog weegt persoonlijk niet echt in zaken als traction control of ABS geïnteresseerd ben, t
Uitermate compact, het nieuwe triple motorblok. Het display is overgenomen van de andere MV's
Oogt best klein, die MV, maar zit desondanks best wel ruim
Details die we al kenden van de Brutale, maar dan bij deze 675 nét iets andersenzij er wordt besloten in de zeikende regen te gaan raggen. Met een temperatuur van 30 graden Celsius en mooi droge wegen in het verschiet zit dat er echter -gelukkig- niet in en dus beginnen we de rit met alle elektronische hulpmiddelen 'off'. Nu was het ABS ten tijde van deze introductie überhaubt nog niet beschikbaar voor deze Brutale 675, dus kwam dat sowieso nicht im frage.
Nadat ik de 675cc triple voor het eerst heb aangetrapt (oké, op de startknop heb gedrukt maar dat klinkt minder spannend) gromt de fiets onder mij om aan te geven dat ie tot leven is gekomen. Het geluid klinkt iets zwaarder dan een zeshonderd, wat alleen een voordeel kan zijn en bovendien weet ik van de F3 dat we verwend zullen gaan worden zodra we de kans krijgen de gaskraan open te draaien. Eenmaal plaatsgenomen op de B3 valt meteen op dat het waarschijnlijk niet de fiets met de laatste zithoogte is in zijn klasse,maar wel de meest compacte en daarmee het meest vriendelijk voor beginners. Met gemak is de ietwat zware koppeling te bedienen en het geheel in beweging te krijgen. In langzaam tempo het bedrijfsterrein van MV Agusta verlatend voelt de motor perfect in balans. Het geeft mij de eerste indruk dat we met deze motor op het korte werk veel lol gaan beleven.
Bij het wegrijden bij de fabriek nestel ik me meteen achter de voorrijder van MV Agusta en sta vanaf het eerste moment te trappelen om de fiets de sporen te geven, wat aangeeft dat je erg snel aan de Brutale 675 bent gewend. Mijn Japanse collega Toshi beaamt dat ook hij perfect op de B3 zit en hij is niet bepaald groot te noemen. Terwijl ikzelf met mijn 1.83 mtr wat zithouding betreft ook geen enkele reden tot klagen heb, ondanks z’n compacte bouw. MV Agusta heeft er bij de Brutale 675 voor gekozen om de fiets van Pirelli Angel ST banden in de afmeting
'Gewone' Brembo radiale remmelarij, da's nog altijd goed voor het betere ankerwerk
De drie pijpjes boven elkaar staan garant voor de betere sound in hogere regionen120/70 ZR17 en 180/55 ZR17 te voorzien, wat betekent dat je vanaf de eerste meters over superbe grip beschikt en alleen daarom al dankzij de erg krachtige radiale Brembo remmelarij met koude banden heerlijke stoppies kunt maken, maar het werd ditmaal –dankzij onze voorrijder- de eerste kilometers van onze test een sprintrace van rotonde tot rotonde. Met slechts 167 kilo droog (pak ‘m beet 190 kilo rijklaar) voelen de Brembo’s sowieso krachtiger dan bij zwaardere machines.
De 43mm Marzocchi voorvork voelt bij sportief gebruik goed aan, maar was voor onze gevarieerde trip ietwat aan de harde kant. Perfect als je ervan houdt om hard en laat te remmen, maar het ontbreekt de vork een beetje aan gevoel als je niet keihard de hoek om aan het gaan bent. De Sachs achtershock absorbeert alles wat ik ‘m voor z’n kiezen kan geven en voldoet voor op straat meer dan genoeg. De Brutale 675 houdt ervan om harder en harder te worden bereden en voelt zich dan steeds beter in z’n element. Het meest indrukwekkende aan de fiets is echter het rijwielgedeelte en z’n vermogen bovenin. Deze versie van de 675cc driecilinder reageert al aardig vanaf zo’n 4.600 toeren per minuut, ondanks dat z’n maximale koppel van 65 Nm pas bij 12.000 toeren wordt vrijgegeven. De Brutale is zeker geen koppelmonster, verre van dat, maar kan in het lage- en middengebied wel erg comfortabel worden gereden, zoals een economische en ontspannen rit naar je werk.
Gouden plak
De echte lol begint echter pas zodra de toerenteller het vijfcijferige gebied heeft bereikt. De triple brult het dan uit via de drie pijpjes aan de zijkant van de achterbrug, klimt in toeren met een snelheid waarmee Ranomi Kromowidjojo haar gouden medaille heeft gewonnen en heeft dan nog altijd flink wat toeren te gaan. En dat kan zondermeer als een bonus worden gezien. De benzine-injectie en de ride-by-wire gasrespons zijn sterk verbeterd ten opzichte van de F3 en dat, gecombineerd met de soepele versnellingsbak, maakt het een feest om te schakelen. De koppeling voelt wel wat zwaar aan, wat je op den duur – en zeker in de file of in de stad – op zal kunnen breken.
Het gecombineerde trellis buizenframe met aluminium gietstukken omarmt het super compacte motorblok en maakt het geheel tot een erg lichte en handelbare machine. Van richting veranderen gaat nog gemakkelijker dan op de F3, waarmee de Brutale 675 een behoorlijke snelle fiets is als het erom gaat de bocht door te komen. Verbonden aan het frame is MV Agusta’s handelskenmerk, de enkelzijdige achterbrug die dankzij het korte motorblok lang kon worden uitgevoerd en daarmee de fiets van meer van voldoende stabiliteit voorziet. Geheel in lijn met zijn grotere (F4) broeders voelt de ook deze Brutale 675 aan als het soort fiets dat direct gehoor geeft aan elke input die je als rijder geeft. Graag hadden we de fiets dan ook op een circuit willen rijden, maar dat zullen we dan in een later stadium maar moeten doen. Hoewel er flink werd doorgereden lag nu op straat het tempo simpelweg niet hoog genoeg om serieus iets van het instelbare traction control te zeggen. Wij konden dan ook geen verschil merken, nadat het traction control was aangezet.
Een echte rijdersfiets dus, deze MV Agusta Brutale 675, en daarmee veel meer dan alleen een motor om dagelijks naar je werk te rijden. Bovendien zullen de Italianen binnen afzienbare tijd de fiets van een optionele EAS quickshifter kunnen voorzien, voor het -voor MV begrippen- schamele bedrag van slechts € 400. Nu waren onze testfietsen al van deze optie voorzien, wat erop zou kunnen duiden dat MV Agusta’s EAS toeleverancier voor de productieserie vertraging heeft opgelopen. Daarbij wordt 2013 door de Italianen ook genoemd als het jaar dat ABS zal worden aangeboden, voor diegenen die graag dat extra beetje veiligheid willen hebben.
Hoewel de Brutale 675 ongeveer 18 pk minder ter beschikking heeft dan de F3 supersport, is dat op straat geen enkel gemis en heb je die extra paarden niet nodig om zoveel lol te kunnen hebben als op deze B3. De fiets is –los van z’n zware koppeling- perfect voor in de stad met een zithouding die niet vermoeiend voor je armen is, terwijl wel een zekere sportieve zit behouden is gebleven. Meer dan die andere 675cc triple in het sportieve naked segment. Ten opzichte van grotere 4-cilinder broeders ziet de 675 er een stuk moderner uit, mede dankzij z’n ‘Porsche’ koplamp die nu is gerestyled om LED verlichting in onder te brengen. Vergeleken met de B4 lijkt het echter alsof er de B3 aan de voorkant bij de uitlaatbochten wat mist, waar bij de B4 de bochten perfect naast elkaar lopen is er veel ruimte tussen de drie pijpen bij de B3.
Tijdens de persconferentie vertelde Massimo Bordi, algemeen directeur van MV Agusta, me dat de Brutale 675 het laatste model is dat in z’n geheel door wijlen Claudio Castiglione is afgetekend. Wat betekent dat het het laatste MV Agusta model is dat zijn goedkeuring heeft gekregen nadat hij het volledig geschaalde model onder ogen kreeg. Bordi beloofde dat in de toekomst van MV Agusta meer spannende modellen zullen gaan volgen, waarvan het eerste model dit jaar op de EICMA in Milaan al zal worden gepresenteerd.
Conclusie
We hebben er met z’n allen best lang moeten wachten op de nieuwe Brutale 675, maar het wachten is de moeite waard geweest. De Brutale 675 is een fantastische fiets die haast gelijkwaardig zowel hard als langzaam kan worden gereden, met de nadruk op het snellere werk natuurlijk. Het middengebied is getuned voor praktisch gebruik op straat, terwijl het topend vermogen is gebleven. Het supercompacte motorblok en rijwielgedeelte past de Brutale perfect, waarmee overduidelijk zichtbaar is dat de fiets tegelijk met de F3 was ingepland.
Puristen zullen ongetwijfeld de voorkeur blijven geven aan de oude Brutale met veel krachtigere – en daarmee extremere- 4-cilinder blok, maar als je in de running bent voor een vermakelijke triple dan is de Brutale 675 de oplossing. De fiets is ietwat meer hardcore dan de anderen in zijn segment, maar dan op een goede manier.
- rijwielgedeelte en handling zijn tegelijkertijd licht en stabiel, vermakelijk motorblok met vermogen op de juiste plaats, technische innovatie maakt het de Ferrari van de middengewichten, krachtige remmen
- zware koppeling, elektronische snufjes als EAS en ABS zijn nog niet beschikbaar
Technische gegevens
Merk/Model | MV Agusta Brutale 675 |
Motor | |
Type | drie-in-lijn |
Koelsysteem | Vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 675 cc |
Boring x slag | 79 x 45,9 mm |
Compr. verh. | 12,3:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Eldor EM2.0 ECU, 8-standen traction control, 4 mappings |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | enkele injector, Mikuni ride-by-wire |
Smering | Wet sump' |
Vermogen | 108,5 pk @ 12.500 tpm |
Koppel | 65 Nm @ 12.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, constant mesh, cassettetype |
Primaire reductie | Tandwielen |
Finale reductie | o-ring ketting |
Koppeling | Nat, meervoudig platen, hydraulisch bediend |
Chassis | |
Frame | AIS stalen trellis buizenframe |
Wielbasis | 1.380 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | 95 mm |
Vering voor | Marzocchi Upside-Down ø 43mm, volledig instelbaar |
Vering achter | progressieve Sachs Mono shock, volledig instelbaar |
Veerweg voor | 125 mm |
Veerweg achter | 119 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 320mm, Brembo 4-zuiger radiale remklauw |
Achterrem | Enkele schijf 220mm , Brembo 2-zuiger remklauw |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 180/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.085 mm |
Breedte | 725 mm |
Hoogte | n.b. |
Zadelhoogte | 810 mm |
Gewicht | 167 kg droog |
Tankinhoud | 16,6 liter |
Reserve | 5 liter |
gegevens | |
Klein rijbewijs | helaas pindakaas |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.990,00 |
Adviesprijs BE | € 8.990,00 |
Meerkosten EAS | € 400,00 |
Importeur Benelux | Moto Mondo |
Tel: 030-2040655 | |
www.mvagusta.nl |