Test: BMW K1600GT
Wurst und bier
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW K1600GT |
Deutsche Grundlichkeit |
Westerwald |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het is een open deur om te stellen dat bij BMW’s motorenfabriek in Berlijn een frisse wind is gaan waaien. Het merk, dat in 1913 haar fabrieksdeuren opende als vliegtuigmotorfabriek, geniet bijna honderd jaar na dato een enorme bekendheid en staat niet voor niets op de 16e plaats in de Top 40 Brands op internet, de lijst van bekende merken die op het wereldwijde web het meest geraadpleegd zijn. Niet in de laatste plaats vanwege de automobiel afdeling, terwijl het toch motoren waren waarmee BMW haar eerste successen behaalde. De eerste BMW motorfiets was een R32 uit 1923, een boxer waarmee Frans Bieber al meteen het jaar daarop Duits kampioen werd.
Maar toch, vraag een gemiddelde voorbijganger naar Duitsland en grote kans dat je eerder ‘Wurst und Bier’ te horen zult krijgen dan BMW, laat staan BMW motorfietsen. Muziekliefhebbers zullen daarbij schermen met de welbekende Schlagerfestivals en de Beierse Bierfeesten, terwijl auto- en motorsportliefhebbers het over ‘Der Schumi’ (of tegenwoordig Sebastian Vettel), Stefan Bradl, de Porsche 911 of de roemruchte Nordschleife van de Nürburgring zullen hebben. Het zou ons echter niets verbazen als over tien jaar aan dat lustere rijtje BMW’s laatste tourbuffel, de K1600GT, aan toe kan worden gevoegd. In het Duitse Westerwald ontpopte de nieuwe zescilinder zich tot méér dan een comfortabele tourfiets. Veel meer…
Tekst: Ron Meinema
Fotografie: Vincent Burger