Introductie: Suzuki GSR750
Ruwe bolster, blanke pit
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki GSR750 |
Agressieve looks |
Uitgesmeerd vermogen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Soms gaan zaken niet zoals je ze verwacht. Nadat Suzuki in 2005 haar intrede had gedaan in het Naked Sport segment met de introductie van de GSR600, Suzuki’s eerste in Italië ontworpen motorfiets die het credo ‘When modern art meets technology’ had meegekregen, was nagenoeg elke motorrijder en zichzelf respecterende motorjournalist ervan overtuigd dat deze fiets binnen afzienbare tijd zou worden gevolgd door een zevenenhalf uitvoering. Per slot van rekening was de GSR600 een afgeleide van de sportieve GSX-R600, die op zijn beurt qua ontwikkeling als twee druppels water met de GSX-R750 was geworden. Ander motorblok erin en klaar zou Kees, em… Suzuki zijn geweest.
Hoewel het Internet bestookt bleef worden met geruchten omtrent de komst van de GSR750 bleef de lancering van de fiets uit, terwijl in Europa de vraag naar dit soort motorfietsen alleen maar toe bleef nemen. Tot september vorig jaar, toen Suzuki vijf jaar na dato eindelijk de motor presenteerde op de Intermot in Keulen. Géén grotere broer van, maar de vervanger van de GSR600, die zondermeer aan de bakermat van dit populaire segment heeft gestaan. Géén ‘Modern Art meets Techology’, maar een motor met de looks van een extreem ogende Naked Sport, die daarentegen wél erg gemakkelijk te rijden zou moeten zijn.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Eric Malherbe, Lionel Beylot