Introductie: Honda SH300i en SW-T600
Het nieuwe cool
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Honda SH300i en SW-T600 |
SW-T 600 |
SH300i |
Conclusie |
Technische gegevens |
|
‘Motoren zijn zó passé, heb je de krant niet gelezen? Wie vandaag de dag nog met een motorfiets ten tonele verschijnt is oftewel zó hopeloos a-modieus, oftewel ongetwijfeld ‘van buiten’. Meid, dat kan écht niet meer hoor.’ *
*vertaald uit het Italiaans, bij voorkeur met Romeinse tongval
Bovenstaande tekst zou in elk willekeurig tentje, kroegje, voetbalstadion, supermarkt of Avant Garde établissement binnen de grootstedelijke sociale zone op zijn plaats zijn. Ongeacht achtergrond, afkomst, dikte van je portemonnee of status van ‘bekende Romein’, iedereen rijdt scooter. Geen mitsen, geen maren, geen uitzonderingen, gewoon feit.
Nou hebben we bij Motorfreaks al eerder een lans gebroken voor scootergebruik, diep in ons hart zijn en blijven we toch vooral motorrijders. Aard van het beestje, kwestie van voorkeur, dat soort halfzachte excuses. En dat moet ook vooral ieder voor zich weten. Maar voor alles een tijd en een plaats. En Rome is nou eenmaal de plaats voor scooters. Meer nog dan Parijs dat was, al ben je ook daar bijzonder hip als je voor eens wél met de massa mee gaat. Overigens vinden scooters, vooral in onze hoofdstad en in bepaalde kringen toch nog best aftrek. Nergens zoveel als in de metropool van de Laars echter.
Geen plaats ter aard dan ook zo geschikt voor de introductie van de nieuwe SH300i. En als we er dan toch zijn, ook gelijk maar de vernieuwde SW-T 600. En laten we daar nou toch al zijn, stomtoevallig! Met alle gekheid op twee kleine wielen staan hier twee geheel nieuwe modellen, ieder met zijn eigen doelgroep. Binnen de scooterwereld kan het contrast haast niet groter; waar de één het met ‘slechts’ een 300 cc éénpittertje voornamelijk in de stad moet doen, pakt de ander een 600cc twin en richt zich op het forensen van flinke afstanden of zelfs groottoerisme. Noem ze David en Goliath, noem ze slagschip en surfplank, het moge duidelijk zijn. En behalve de precieze halvering van cilinderinhoud en –aantal als ook de bagagecapaciteit en het gewicht scheelt ook de aanschafprijs een factortje twee. Niks om samen mee op stap te gaan dus? Laat nou een goede eigenschap van een motorscooter zijn veelzijdigheid zijn. Een eigenschap die we zelf nota bene diepgaand hebben onderzocht. Problemen? Wij zien ze niet.
Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Honda