Introductie: BMW K1600GT-GTL
Over alles is nagedacht
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: BMW K1600GT-GTL |
Zescilinders |
Bochten in Franschhoek |
Conclusie |
Technische gegevens |
KAAPSTAD – Zescilinders en motorfietsen. Er zijn er niet bijster veel van geweest. En terugkijkend, is dat maar goed ook. De Benelli Sei, de Honda CBX en Kawasaki Z 1300 bleven vroeger buitenbeentjes. Begrijpelijk. BMW zwoer ooit bij de tweecilinder boxers, maar kwam een paar jaar geleden met een verrassende studie van een zescilinder-in-lijn. En die is nu zowaar tot leven groepen in de K1600 GT/GTL. We reden er in Zuid-Afrika een omstandig blokje mee om. Op de voortreffelijke wegen rond Kaapstad, waar het nu hartje zomer is en waar je alleen goed uit moet kijken om geen bobbejaan (baviaan) van de sokken te rijden. Overal staan borden dat je de beesten niet mag voeren. Nergens staat dat je er niet overheen mag rijden. Motorrijders moeten helemaal drommels uitkijken, als na alweer een scherpe bocht in de bergachtige heuvels rond Franschhoek een roedel apen doodgemoedereerd midden op de weg zit te picknicken. Automobilisten sluiten schielijk hun open dak, wanneer zo’n loerende baboon op de weg zit te wachten. Want de beesten stelen alles wat los en vast zit. We hebben er gelukkig geen meegemaakt die aanstalten maakte achterop onze BMW te springen.
Tekst: Rien van der Steen
Fotografie: BMW