Zoeken

Test: Suzuki Burgman 400 AZ Limited

Herfstbladeren

4 januari 2010
Mocht je het nog steeds niet in de gaten hebben: wij van Motorfreaks hebben iets met motorscooters. Sinds onze eerste kennismaking met deze tak van gemotoriseerde tweewielers alweer ruim vijf jaar geleden hebben de nodige motorscooters hun weg richting onze redactie gevonden, waarbij we telkens weer versteld waren van de capaciteiten, mogelijkheden en funfactor die motorscooters te bieden hadden.

Suzuki Burgman400 AZ

 

Suzuki Burgman 400 AZToen we bij toeval in de werkplaats van Suzuki importeur B.V. Nimag in Vianen een eenzame Brugman 400 AZ Limited ontdekten was dan ook meteen vraag 1) is dit het 2010 model en 2) kunnen wij die testen. Met een ‘dat zoeken we meteen voor je uit’ namen we afscheid om bij aankomst op de redactie al een e-mail van Suzuki te hebben ontvangen. “Ja, dit is het 2010 model en ja, hij is beschikbaar om te testen. Wanneer we ‘m willen ophalen?”

Erm… dinsdag goed?

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ed Smits, Vincent Burger

Rendez Vous

Suzuki Burgman 400 AZHet is alweer tien jaar geleden dat Suzuki de Burgman 400 op de markt zette en daarmee verantwoordelijk was voor de introductie van een compleet nieuw type motorscooter: de maxi-scooter. Was tot die tijd de motorscooter vooral voorbehouden tot de Italiaanse fabrikanten, die deze vooral in lichte uitvoeringen (tot 250cc) op de markt zetten voor vervoer in en rondom het grote stadse verkeer, na de introductie van de – toen 385cc grote - Burgman  400 ontstond er een compleet nieuwe markt voor motorscooters. Niet vreemd dat deze Burgman 400 ook bij onze redactie voor de nodige ophef wist te zorgen. Vóór de kennismaking waren wij – net als het overgrote deel van motorrijdend Nederland – nogal sceptisch als het op motorscooters aankwam, maar die visie moesten we geheel herzien nádat we, in het voorjaar van 2004, met de Burgman 400 kennismaakten. De Burgman 400 was namelijk niet alleen qua afmetingen (zeker wat betreft bagagemogelijkheden) een grote motorscooter, ook qua prestaties mocht de scooter met 32 Pk er zondermeer wezen. Niet vreemd dat door velen de Suzuki Burgman wordt gezien als trendzetter in scooterland.

Suzuki Burgman 400 AZ

In 2007 onderging de Burgman 400 een flinke metamorfose waarbij niet alleen het uiterlijk een flinke botox-kuur onderging maar de scooter ook motorisch stevig onderhanden werd genomen. Zo kreeg de éénpitter vanaf dat moment brandstofinjectie en dubbele bovenliggende nokkenassen, waarmee het vermogen groeide naar nu 34 Pk, Suzuki Burgman 400 AZ De Motorfreaks behandeling bleek afdoende om de topsnelheid naar acceptabele waarden op te krikken exact gelijk aan de andere ééncilinder 400 motorscooters (Majesty 400 en Atlantic 400 Sprint). Nu lijkt een toename van 2 Pk niet echt bijzonder, maar binnen dit kaliber is elk paard dat je extra ter beschikking hebt er één natuurlijk, en procentueel gezien hebben we het nog altijd over een toename van ruim 6%, wat op zich al weer heel anders klinkt.

Toch is onze eerste indruk, nadat we de fiets in Vianen bij de importeur hebben opgehaald, voor wat betreft dat vermogen niet écht positief. Zeker vergeleken met de Majesty 400 en Atlantic 400, die beiden over hetzelfde vermogen moeten beschikken en ook een ééncilinder krachtbron als aandrijving hebben, voelt de Burgman behoorlijk tam aan. Té tam. Een kort uitstapje op de snelweg brengt de teller weliswaar nog redelijkerwijs richting 120 km/u, maar daarna gaat het beduidend moeizamer richting 140 km/u wat op dat moment de hoogst haalbare snelheid is. Dat zou zondermeer beter kunnen en moeten. Gelukkig voor de Burgman wist de scooter dit gebrek aan (acceleratie)vermogen ruimschoots te compenseren met een zondermeer strakke wegligging. Suzuki Burgman 400 AZ Wel zo geruststellend dat je onopvallend zeven angsten uit kunt staan, dankzij het bruin gekleurde - overigens erg comfortabele - zadel. De gang erin houden is dan ook het credo, en de Suzuki wordt warm noch koud van de op tempo genomen snelle bochten. Niet alleen blinkt de scooter uit in stabiliteit in snelle bochten, nog opvallender is het gemak waarmee de scooter zich van het ene op het andere oor laat omleggen.

Naarmate de kilometers onder de Burgman 400 AZ doorvlogen begon de scooter steeds beter te lopen, en ook de topsnelheid ging er zienderogen op vooruit. De 140 km/u bij aanvang van de test liep al snel op naar 160 km/u, verder lieten de weersomstandigheden en verkeersdrukte helaas niet toe, maar voor ons gevoel zou een topsnelheid van 170 km/u zelfs haalbaar moeten zijn. Waarmee de Burgman weer in de pas loopt met zijn concurrenten. De enige verklaring die we hiervoor konden bedenken was de relatief maagdelijke kilometerstand van 2000 km bij aanvang van de test en dientengevolge nog niet volledig losgereden motorblok.

Suzuki Burgman 400 AZ

You sexy Thing

Suzuki Burgman 400 AZ

Ondanks dat de Burgman 400 alweer twee seizoenen geleden zijn metamorfose onderging was het nu pas voor het eerst dat we kennismaakten met deze laatste generatie Burgman. Net als bij de Yamaha Majesty en Honda Silverwing werd met de ontwikkeling van de nieuwe Burgman veel aandacht besteed aan design en detail. De wulps vormgegeven stroomlijn geeft de scooter een sexy uitstraling die je tien jaar geleden niet bij een scooter zou verwachten en laat goed zien hoezeer de maxi-scooter in die periode volwassen is geworden. Daarbij moest volgens Suzuki het lijnenspel de stabiliteit en windgevoeligheid ten goede komen, maar daar konden we gedurende deze tests niet écht iets van merken. Enerzijds omdat het alweer vijf jaar geleden was dat we de Burgman 400 in het testpark hadden gehad, anderzijds omdat op de scooter toch enige windgevoeligheid te bespeuren was. Suzuki Burgman 400 AZ Kersenhouten look bij de afwerking van het multifunctionele dashboard, het moet niet gekker worden Sterker, vooral op snelwegen bij het inhalen van vrachtauto’s had de scooter bij de bij tijd en wijle hevige herfstwind de neiging om uit het spoor te geraken. In hoeverre de Burgman daar echter méér mee te kampen heeft dan andere scooters zal een rechtstreeks vergelijk moeten uitwijzen, tot die tijd nemen we het voor kennis aan.

Naast een fraaier vormgegeven kuipwerk (zeker in deze parelmoer witte uitvoering) werd ook het dashboard onderhanden genomen, hoewel je dat in eerste oogopslag amper zult ontdekken. Een nadere blik leerde ons echter dat er wel degelijk wijzigingen zijn doorgevoerd ten opzichte van vorige modellen. Zo is het digitale display nu uitgebreid met meer functionaliteit, waaronder een omgevingstemperatuurmeter, gemiddeld verbruiksmeter en twee tripmeters. Daarnaast is het dashboard van deze Limited uitvoering met – jawel – kersenhout afgewerkt, wat de scooter zondermeer een meer elegante uitstraling geeft. Wederom een voorbeeld van hoe de motorscooter steeds meer van forenzenfiets tot een trendy designproduct aan het verworden is.

Suzuki Burgman 400 AZSuzuki Burgman 400 AZ
Handkappen, handvatverwarming.. Kom maar op met die Elfstedentocht...

De overdaad aan comfort waarmee deze Burgman 400 AZ is uitgerust zou je het idee geven dat Suzuki broedermoord heeft gedaan ten opzichte van Burgman 650, ware het niet voor de bagageruimte die (zeker voor Burgman begrippen) aan de magere kant lijkt te zijn. Natuurlijk, de drie in kuip geplaatste opbergvakken (waarvan een grote, afsluitbare) en de 62 liter ‘kofferruimte’ onder het Suzuki Burgman 400 AZ Ziet er zondermeer goed uit, die Burgman dan... Alleen dat wit is niet altijd handig deze tijd van 't jaar. zadel (goed voor twee integraal helmen) geven de scooter op papier meer dan voldoende opbergruimte, maar toch leek met name die laatste opbergruimte toch kleiner dan bij zijn concurrenten. Ten eerste omdat de twee in kuip geplaatste – en van onhandige sluitmechanisme voorziene - opbergvakken niet meer dan een paar kleine dingen kunnen bergen, ten tweede omdat de ‘kofferruimte’ niet helemaal onder het zadel doorloopt en is voorzien van een bolle bodem, dit om voldoende ruimte voor het achterwiel te creëren.

Andere accessoires deze Burgman 400 AZ Limited onderscheiden van het standaard exemplaar zijn de elektronisch geregeld driestanden handvatverwarming en in kleur gespoten handkappen, mocht de handvatverwarming niet afdoende blijken zijn. Ondanks het gure herfstachtige weer in de periode dat de Burgman bij onze redactie stond was het echter niet koud genoeg om daar een serieus oordeel over te vellen, daarvoor zouden we de scooter graag hartje winter nog eens even terug willen hebben. Laatste aanpassingen die in deze 400 AZ zijn terug te vinden zijn het bruin gekleurde zadel en de ruggesteun die het leven van de duo-passagier een stuk aangenamer moeten maken. Niet dat de passagier ergens over te klagen had, we hebben het per slot van rekening wel over een Burgman natuurlijk, maar met deze uitvoering laat Suzuki zien dat het nóg luxer kan.

Suzuki Burgman 400 AZSuzuki Burgman 400 AZ
Aan opbergruimtes geen gebrek bij deze Burgman 400, maar andere modellen uit eigen huis laten zien dat het nog beter kan. Vooral de ruimte onder het zadel viel ons ietwat tegen.

Het moet gezegd worden, het echte herfstgevoel had niet beter tot uiting kunnen komen als met deze Burgman 400, die dankzij zijn bruin lederen zadel en kersenhouten dashboard ons snel weer naar grootmoeders erwtensoep deed verlangen. Alsof de scooter wil zeggen: hoe kouder, hoe liever. Niet alleen vanwege de heerlijke bescherming die een maxi-scooter zijn rijder biedt, maar ook dankzij de standaard handkappen en handvatverwarming die maakt dat je zelfs bij –10 onder nul je nog lachend met de Burgman tussen het dagelijkse fileverkeer zult laveren. Suzuki Burgman 400 AZ Geen angstige momenten meer met remmen dankzij ABS, nu alleen nog iets op die verminderde grip in de kletsnatte bochten verzinnen. Slechts een extreme regenbui, in de avondspits rondom Amersfoort, slaagde er dit keer in om de spijkerbroek ietwat vochtig te maken, maar meer niet. Tel daarbij op dat ook ABS inmiddels zijn intrede heeft gedaan in de Burgman scooterfamilie en er is bijna geen reden meer te bedenken waarom je niet het hele jaar door van deze scooter gebruik zou kunnen maken. Bijna…

Punt blijft namelijk dat ondanks de handkappen, de elektrisch verwarmde handvatten en het ABS het herfstachtige weer maakt dat het Nederlandse wegennet van tijd tot tijd erg verraderlijk is. Natte wegen zijn onder koude omstandigheden nog steeds glad, zeker de verboden maar helaas nog steeds toegepaste zwarte lijmstroken waarvan de Burgman niet echt gediend was. En verminderde grip is nog steeds minder grip, hoe je het wend of keert. Om dát te ondervangen had het Suzuki gesierd als ze deze wintereditie op winterbanden hadden gezet, maar dat even terzijde. Hoewel de verminderde grip gedeeltelijk tussen de oren zit moesten we nog steeds harder dan gedacht het anker uitgooien voordat het ABS systeem het nodig vond om in te grijpen. En waardoor het – net als bij elke andere motorfiets of motorscooter – onder die omstandigheden oppassen geblazen was. En dan hebben we het nog niet aan de overvloed aan herfstbladeren, die niet alleen onze Nederlandse Spoorwegen in het verleden tot wanhoop hebben gedreven.

Conclusie

Suzuki Burgman 400 AZ

Met de Burgman 400 AZ Limited heeft Suzuki een behoorlijk alternatief voor de duurdere 650 Executive op de markt gezet. De motor beschikt over voldoende vermogen (en dus topsnelheid) om dagelijks lange (forens)afstanden op de snelweg te overbruggen, Suzuki Burgman 400 AZen is lichtvoetig genoeg om vliegensvlug tussen het file- of drukke stadsverkeer te laveren. En is daarmee een perfect compromis tussen een wendbare 200 en een comfortabele 650.

Tel daar het uitgebreide accessoirepakket met onder andere handkappen en handvatverwarming, de vele opbergvakken én zijn scherpe prijsstelling van € 8.299,- bij op en wij kunnen niet bedenken waarom het geen verkooptopper zou kunnen worden. Nu alleen nog een setje winterbanden zien te scoren...

  • handvatverwarming, afwerking, comfort
  • windruis, opbergruimte onder zadel, verbruik

Suzuki Burgman 400 AZVerbruik

Motorscooters staan bekend om hun gunstig brandstofverbruik. Hoewel ook deze Burgman 400 vele malen zuiniger was dan de gemiddelde motorfiets, viel het verbruik ons ditmaal toch behoorlijk tegen. Gemiddeld kwamen we 21,8 kilometer ver met 1 liter Euro loodvrij, en dat is toch stukken minder dan wat de andere kandidaten uit het 400cc scootersegment dit jaar wisten te realiseren.

Pluspunt was wel dat het verbruik zo constant was als een Zwitsers uurwerk, weer of geen weer.

Minimaal verbruik: 1:22
Maximaal verbruik: 1:21,5
Gemiddeld verbruik: 1:21,8

Technische gegevens

Suzuki Burgman 400 AZ

Merk/Model Suzuki Burgman 400 AZ
       
Motor     
Type eencilinder
Koelsysteem Vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 400 cc
Boring x slag 81,0 x 77,6 mm
Compr. verh. 11,2:1
Klepaandrijving SOHC
Ontsteking Digitaal
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer Injectie
Smering wet sump'
Vermogen 34 Pk @ 7.500 tpm
Koppel 36,3 Nm @ 5.800 tpm
       

Transmissie

   
Aantal versnellingen variomatic
Primaire reductie n.b.
Finale reductie V-riem
Koppeling droog, centrifugaal, automaat
       

Chassis

   
Frame n.b.
Wielbasis 1.585 mm
Balhoofdhoek n.b.
Naloop n.b.
Vering voor Telescopische voorvork, schroefveren, oliegevulde schokdempers
Vering achter Swingarm, schroefveren, gas/oliegevulde schokdempers, veervoorspanning 34-voudig instelbaar
Veerweg voor 100 mm
Veerweg achter 100 mm
Voorrem enkele schijf ø260mm, ABS
Achterrem enkele schijf ø210mm, gecombineerd remsysteem, ABS
Voorband 120/80 14"
Achterband 150/70 13"
     

Afmetingen

   
Lengte 2.270 mm
Breedte 760 mm
Hoogte 1.385 mm
Zadelhoogte 710 mm
Gewicht 227 kg rijklaar
Tankinhoud 13,5 liter
Reserve n.b.
     

Gegevens

   
Klein rijbewijs ja
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 8.299,00
Adviesprijs BE n.b.
Meerkosten ABS n.v.t.
Importeur NL B.V. Nimag
  0347-349749
  www.suzuki.nl