Test: Honda Varadero Iseran
Tussen Cuba en Frankrijk
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda Varadero Iseran |
Ruimtelijk |
Geflickte Strassen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Vlak voordat ik me opmaak voor een kleine toer door Duitsland, krijg ik van de hoofdredacteur bericht dat ik dat met een Honda Varadero kan gaan doen. Het blijkt om een speciale uitvoering te gaan, met alles erop en eraan. De Varadero staat bekend als een comfortabele motor, dus als toerrijder zeg je dan geen nee. Een dag later haal ik de Varadero dan ook op bij de importeur voor mijn allereerste échte motortest voor motorfreaks.nl.
Dit jaar biedt Honda de Varadero aan met een speciaal optiepakket en geeft dat met de toevoeging “l’Iseran” aan. Je krijgt dan een Varadero met zijkoffers met beschermkappen en topkoffer, handvatverwarming en middenbok. Dat alles bij elkaar geeft de Varadero een prijskaartje van 14.490,00. Op de Honda website lees ik: “De Col de l'Iseran is met 2.770 meter de hoogste verharde bergpas van Europa. Om in de vakantiesfeer te komen, heeft de Varadero de naam L’Iseran gekregen.” Alsof de Cubaanse badplaats die de Varadero in eerste plaats zijn naam heeft gegeven, niet al voldoende vakantiesentiment laat opkomen. Voor Cuba hebben we geen tijd en op de col de l’Iseran ligt nu nog sneeuw, dus we zullen maar niets veranderen aan onze oorspronkelijke reisplannen door Teutoburgerland, Sauerland en Eifel.
In de “l’Iseran” uitvoering moet de Varadero de komende dagen zijn mannetje staan, want hij zal dienen als vervoermiddel voor twee personen die vlot en comfortabel onderweg willen zijn en die een paar lange dagen zullen maken op de motor. Een ideale test voor de Varadero, we zullen niet alleen kilometers maken op de Duitse Autobahnen, maar ook onderweg zijn op naamloze kruip-door, sluip-door weggetjes.
Tekst: Ruud van der Meule
Fotografie: Ed Smits