Lang verwacht: Bridgestone BT-023
Daar is 'ie dan!
Dat laatste is het 'm nou net, volgens de pientere mannen bij Bridgestone hebben meer mensen dan ooit baat bij deze nieuwe sport-toer band. Dát zijn nog eens uitspraken! De band vervangt zoals te verwachten de inmiddels niet meer zo nieuwe BT-021 en doet daar uiteraard een schepje bovenop. Mag ook wel, aangezien de concurrentie ook niet stilstaat.
Hoe moet je dit zien? Simpel. De band is gericht op het toer-sport segment en dat is zo ongeveer het breedste wat er is. Natuurlijk zijn BT-016 en BT-003 nog stukken beter (lees: meer grip) voor als je écht hard wilt scheuren, maar die zijn tegelijkertijd ook een stuk toegespitster op hun taak en niet voor iedereen praktisch. Maak je de meeste kilometers op de openbare weg, dan maak je -voor de band gezien dan- kortgezegd gewoon veel kilometers. Meer kilometers dan dat je hard gaat in elk geval en dus heb je veel meer baat bij een beetje levensduur en natte grip dan wanneer je puur je lokale klaverblad of privécircuit onveilig maakt. Kortgezegd: we hebben het hier over een allroundband.
Maar een upgrade zou geen upgrade zijn als er niets verbeterd zou worden, dus is de 023 nóg allrounder dan de 021 was. Tijd voor een plaatje:
Zoals je ziet ligt de lat bijzonder hoog. De 023 is zowel sportiever dan zijn voorganger als ook meer geschikt voor toeren..vertaal dat als evensduur en een constant gevoel onder uiteenlopende omstandigheden. En niet alleen dat, dit alles moet ook werken op motoren van 600 cc en meer totaan de allerzwaarste toerbuffels. En dat scheelt nogal. Hebben ze wat op gevonden, maar daarover straks meer. De eisen liegen er niet om. De lijst met speerpunten voor de ontwikkeling van deze nieuwe band zijn als volgt:
-
betrouwbaarheid onder natte onstandigheden
-
lange levensduur
-
toer en sportprestaties
-
zeker en comfortabel toeren
-
geschikt voor lichte en zware motoren
Je ziet; bliksemsnel insturen en eindeloze grip staan er niet bij. Daarentegen moet er wel sportief mee gereden worden, maar dat komt vanzelf wel goed als je ziet wat er allemaal in het nieuwe kleinood gepropt zit. Overigens, mocht het hele verhaal sterk lijken op dat van een Franse concurrent, dan klopt dat uiteraard. Maar die voert de laatste tijd dan ook de lijst aan in dit segment en is minstens zo breed inzetbaar, weten we uit eigen ervaring.
We slaan even een paar stappen over en zien dat de band stiekem in meerdere uitvoeringen is ontwikkeld; de standaardverzie en de 'GT'-uitvoering. Deze laatste is speciaal voor de allerdikste motoren ontwikkeld, maar staat evengoed zo dicht bij de gewone uitvoering dat ze beide nog steeds dezelfde naam voeren.
Technisch bekeken steunt de onwtikkeling van de nieuweling op vier pilaren: Levensduur, stabiliteit, comfort en grip. Nou is er moeilijk nog meer uit een band te halen, maar goed, deze vier zijn serieus onder handen genomen. Elk met zijn eigen insteek uiteraard. Zo zijn om de levensduur te garanderen het profiel geoptimaliseerd, tekent uiteraard de drielaagsconstructie van de achterband en is gebruik gemaakt van de nieuwe RC Polymer compound. Voor de stabiliteit staan garant: de monospiral belt en het profiel. Deze twee zijn ook verantwoordelijk voor het comfort en hebben al deze eigenschappen en ingredienten en een extra scheut Silica samen een zeer goed effect op de aanwezige grip. Dat profiel doet nogal wat! Grip, stabiliteit, levensduur.. en het klinkt allemaal best aannemelijk. Snij je je profiel verkeerd, dan kan dat wel eens knap verkeerd slijten. Een noppenband op asfalt is niet alleen bijzonder instabiel, het maakt ook herrie, hobbelt en slijt als de neten. Als voorbeeld van hoe het niet moet.
Het eest bijzondere geheime ingrediënt is het RC Polymer, een goedje waardoor de fabrikant kan schermen met de kreet 'nanotechnologie'; dit polymeer maakt het de silicadeeltjes mogelijk nóg beter hun werk te doen en zorgt ervoor dat -belangrijk genoeg voor een toerband- de eh, variaties in eigenschappen van de compound bij verschillende temperaturen gelijker blijven. Kortom: de band is minder gevoelig voor tempertuursverandering. Lekker!
Denk je dat je dan klaar bent als engineer, dan heb je het mis. Het belastingsniveau van -noem eens wat- een XJ600 is heel anders dan bijvoorbeeld een BMW K1300 GT. Denk aan gewicht, vermogen en zelfs de aanwezigheid van een kuip. Dat is nogal wat, vandaar dat 'Chef 023', een zekere heer Aoki die naar het schijnt ook ooit eens iets leuks gedaan heeft in de MotoGP, besloot om een band uit te voeren met een iets andere constructie en bijvoorbeeld een extra koordlaag voor de achterzijde. Dat geeft stukken meer stijfheid en dus kan je ineens wél meer kilo's aan. Dit wordt aangeduid met de letters 'GT' op de zijkant en tegelijk is de voorband voorzien van een aangepast profiel om het makkelijk te houden.
Bridgestone, France
Helemaal te gek natuurlijk. Maar tot nu toe is er nog geen reden waarom we dit verhaal niet in eigen land hadden kunnen typen. Dát verandert als je er ook een praktijkles aan wilt koppelen; iedereen wil nou eenaal weten 'moet ik die band kopen, of niet'? En om dáár achter te komen staat een leuke verzameling motoren van verschillende merken voorzien van BT-023's op een rij te wachten om even flink aangepakt te worden. In Zuid-Frankrijk. Moeten we dus tóch maar weer die kant op.
Op het plan staan ongeveer tweehonderd kilometer Provence, inclusief liefst de meest uiteenlopende wegbedekkingen; als de weg midden in een bocht van paradijselijk geasfalteerd verandert in een geitenpad weet je dat je goed zit, als banden-uitprobeer-routemaker. En wij daarbij als professioneel banden-uitprobeerder. Hoe lieflijk vangt de route echter aan, als we eerst enig stadsgewoel zullen moeten doorkruisen om de bebouwde kom achter ons te kunnen laten.
Voor aanvang is gekozen voor een FZ6, niet te zwaar maar wel bekend. Vooral handig om even te wennen en gelijk toch een klein beetje te proberen een vergelijk te trekken met de concurrent, alhoewel niet aanwezig en inmiddels al enige tijd geleden voor het laatste gereden. Meest opvallend is het gebrek aan opvallende zaken, wat in dit geval niet eens slecht is. Wat te verwachten viel is de band voornamelijk erg neutraal, ook bij het omleggen of van het ene op het andere uiterste doordraaien. Aangezien het nog wat vroeg is, valt er nog weinig te zeggen over de beschikbare grip; dat zal moeten wachten tot we na de lunch een paar serieuze passen te verwerken krijgen. De vroegte zorgt wel voor nog koude en vochtige stukken asfalt, gelegen in de schaduw van een berg. En ook al is dit het enige stuk weg wat in de omtrek ook maar enigzins lijkt op hetzij onderkoelde, hetzij natte omstandigheden is het in de verte niet genoeg om de 023 onder de indruk te krijgen.
Tijd voor wat grover geweld. Maar hoe we ook proberen met de FZ1 waar we op overstappen, ook hier valt geen greintje eh, narigheid te ontdekken. Ook niet als het gas wat verder opengedraaid wordt en de route inmiddels te omschrijven valt als 'dik hout' en kaliber 'datbedoeliknou'. Wat er ook gebeurt, de band blijft superneutraal en schept meer dan genoeg vertrouwen. Het is dan ook de rijder die het eerst aangeeft dat het wel genoeg is als de verzamelde journalisten proberen de voorrijder koste wat kost in het vizier te houden. Hier en daar wordt een stuivertje gewisseld en de meerijdende BMW R1200 RT moet uiteindelijk toch de iets lichtvoetiger machines voor zich laten. Maar voor je de Beier dat kwalijk neemt, zou je eerst eens zelf mogen proberen of een boxer even flitsend rijdt als een CB1000R, Hornet, FZ6, eigenlijk wilekeurig wat.
Tijdens een volgende fotosessie wordt nog maar eens geruild en vinden we onzelf terug op een Suzuki Bandit 650. Wéér een ander type motor, wéér wennen dus, maar 'aan de banden kan het niet liggen' wordt met blind vertrouwen de eerste bocht richting fotograaf ingestuurd en warempel: ook weer uitgeaccelereerd. Wat nou wennen? Ja, aan de zithouding en het anders aanziende dashboard. En als dát nou zaken zijn die je het meest opvallen... ontzettend triviaal maar wel tekenend voor hoe weinig aandacht de banden voor zich opeisen. Dat hebben zelfs de sportievere modellen niet.
Na voor het laatste stukje nog maar eens overgestapt te zijn op een XJ6 kunnen de meeste vooraf opgestelde doelen afgevinkt worden. Grip: check, bettrouwebaar sturen; check, comfortabel: check. Lastiger wordt het om iets zinnigs te kunnen zeggen over prestaties bij nat weer en levensduur, maar dat zal niet echt vreemd zijn. Bij gebrek aan nattigheid (godzijdank, eigenlijk) of een lap asfalt van vele tigduizenden kilometers blijft het vooralsnog gissen hiernaar. Echter, dat zal over niet al te lange tijd wel goedkomen, verwachten we. Belangrijkste bij banden blijft nog altijd het oordeel van de consument en of deze goed 'ligt' bij de doelgroep. Wat ons betreft kan de nieuwe BT-023 de stijd in elk geval aan. De langeduur-praktijk zal het slotoordeel vellen.
Tot slot nog enkele huishoudelijke mededelingen: De adviesprijs bedraagt €190,- voor een 120/70-17 voorband en €253,- voor 180/55-17 achter. Weliswaar een adviesprijs, maar deze is exact gelijk aan de adviesprijs van de BT-021.
De band is beschikbaar in de volgende maten: