Zoeken

Lang verwacht: Bridgestone BT-023

Daar is 'ie dan!

23 maart 2010
Inhoudsopgave
Lang verwacht: Bridgestone BT-023
2: Bridgestone, France

FAB6176.jpg

We hebben er eventjes op mogen wachten, maar nu is dan eindelijk de nieuwe BT-023 beschikbaar. Ongeveer gelijk met de introductie zijn alle dealers voorzien van voorraad, dus voor het nieuwe seizoen houdt niets je meer tegen....mocht je in de markt zijn. Dat laatste is het 'm nou net, volgens de pientere mannen bij Bridgestone hebben meer mensen dan ooit baat bij deze nieuwe sport-toer band. Dát zijn nog eens uitspraken! De band vervangt zoals te verwachten de inmiddels niet meer zo nieuwe BT-021 en doet daar uiteraard een schepje bovenop. Mag ook wel, aangezien de concurrentie ook niet stilstaat.

Hoe moet je dit zien? Simpel. De band is gericht op het toer-sport segment en dat is zo ongeveer het breedste wat er is. Natuurlijk zijn BT-016 en BT-003 nog stukken beter (lees: meer grip) voor als je écht hard wilt scheuren, maar die zijn tegelijkertijd ook een stuk toegespitster op hun taak en niet voor iedereen praktisch. Maak je de meeste kilometers op de openbare weg, dan maak je -voor de band gezien dan- kortgezegd gewoon veel kilometers. Meer kilometers dan dat je hard gaat in elk geval en dus heb je veel meer baat bij een beetje levensduur en natte grip dan wanneer je puur je lokale klaverblad of privécircuit onveilig maakt. Kortgezegd: we hebben het hier over een allroundband.

Maar een upgrade zou geen upgrade zijn als er niets verbeterd zou worden, dus is de 023 nóg allrounder dan de 021 was. Tijd voor een plaatje:

Positionering.jpg

Zoals je ziet ligt de lat bijzonder hoog. De 023 is zowel sportiever dan zijn voorganger als ook meer geschikt voor toeren..vertaal dat als evensduur en een constant gevoel onder uiteenlopende omstandigheden. En niet alleen dat, dit alles moet ook werken op motoren van 600 cc en meer totaan de allerzwaarste toerbuffels. En dat scheelt nogal. Hebben ze wat op gevonden, maar daarover straks meer. De eisen liegen er niet om. De lijst met speerpunten voor de ontwikkeling van deze nieuwe band zijn als volgt:

  • betrouwbaarheid onder natte onstandigheden
  • lange levensduur
  • toer en sportprestaties
  • zeker en comfortabel toeren
  • geschikt voor lichte en zware motoren

Je ziet; bliksemsnel insturen en eindeloze grip staan er niet bij. Daarentegen moet er wel sportief mee gereden worden, maar dat komt vanzelf wel goed als je ziet wat er allemaal in het nieuwe kleinood gepropt zit. Overigens, mocht het hele verhaal sterk lijken op dat van een Franse concurrent, dan klopt dat uiteraard. Maar die voert de laatste tijd dan ook de lijst aan in dit segment en is minstens zo breed inzetbaar, weten we uit eigen ervaring.

BT 023 F GT rechts.jpgBT 023 F rechts.jpgBT 023 R rechts.jpg

We slaan even een paar stappen over en zien dat de band stiekem in meerdere uitvoeringen is ontwikkeld; de standaardverzie en de 'GT'-uitvoering. Deze laatste is speciaal voor de allerdikste motoren ontwikkeld, maar staat evengoed zo dicht bij de gewone uitvoering dat ze beide nog steeds dezelfde naam voeren.

Technisch bekeken steunt de onwtikkeling van de nieuweling op vier pilaren: Levensduur, stabiliteit, comfort en grip. Nou is er moeilijk nog meer uit een band te halen, maar goed, deze vier zijn serieus onder handen genomen. Elk met zijn eigen insteek uiteraard. Zo zijn om de levensduur te garanderen het profiel geoptimaliseerd, tekent uiteraard de drielaagsconstructie van de achterband en is gebruik gemaakt van de nieuwe RC Polymer compound. Voor de stabiliteit staan garant: de monospiral belt en het profiel. Deze twee zijn ook verantwoordelijk voor het comfort en hebben al deze eigenschappen en ingredienten en een extra scheut Silica samen een zeer goed effect op de aanwezige grip. Dat profiel doet nogal wat! Grip, stabiliteit, levensduur.. en het klinkt allemaal best aannemelijk. Snij je je profiel verkeerd, dan kan dat wel eens knap verkeerd slijten. Een noppenband op asfalt is niet alleen bijzonder instabiel, het maakt ook herrie, hobbelt en slijt als de neten. Als voorbeeld van hoe het niet moet.

Het eest bijzondere geheime ingrediënt is het RC Polymer, een goedje waardoor de fabrikant kan schermen met de kreet 'nanotechnologie'; dit polymeer maakt het de silicadeeltjes mogelijk nóg beter hun werk te doen en zorgt ervoor dat -belangrijk genoeg voor een toerband- de eh, variaties in eigenschappen van de compound bij verschillende temperaturen gelijker blijven. Kortom: de band is minder gevoelig voor tempertuursverandering. Lekker!

RC polymer-silica.jpg

Denk je dat je dan klaar bent als engineer, dan heb je het mis. Het belastingsniveau van -noem eens wat- een XJ600 is heel anders dan bijvoorbeeld een BMW K1300 GT. Denk aan gewicht, vermogen en zelfs de aanwezigheid van een kuip. Dat is nogal wat, vandaar dat 'Chef 023', een zekere heer Aoki die naar het schijnt ook ooit eens iets leuks gedaan heeft in de MotoGP, besloot om een band uit te voeren met een iets andere constructie en bijvoorbeeld een extra koordlaag voor de achterzijde. Dat geeft stukken meer stijfheid en dus kan je ineens wél meer kilo's aan. Dit wordt aangeduid met de letters 'GT' op de zijkant en tegelijk is de voorband voorzien van een aangepast profiel om het makkelijk te houden.