Vergelijk: Yamaha R1 en....... Yamaha R1!
Dag en nacht
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk: Yamaha R1 en....... Yamaha R1! |
2: Er was eens |
3: Sapperdeflap! |
4: Gas, gas, Gas! |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Het is weer eens zover, er wordt een nieuw model op de markt gezet. Is het niet merk A, dan is het wel merk B en is het geen 1000 cc dan is het wel een 600. Zoals altijd is de supersport/superbikemarkt sneller dan snel wat updates en upgrades betreft. Elke nieuwe heeft dan weer zijn innovaties, verbeteringen en toevoegingen. Ook de nieuwe R1. Maar in tegenstelling tot het volgens de geldende mode verplaatsen van de uitlaat naar boven en later weer naar omlaag of het toepassen van radiale remmen of een slipperclutch heeft Yamaha het dit keer over een andere boeg gegooid. En de reacties zijn er ook naar. Yamaha heeft geput uit haar eigen MotoGP-technologie en dit toegepast op haar vlaggenschip. En dát heeft nogal wat veroorzaakt. We hebben inmiddels alle verhalen wel gelezen over de techniek, sinds de introductie zijn de superlatieven ontelbaar en is duidelijk: de nieuwe R1 is effe heel iets anders. Hóe anders moest echter nog maar blijken, niemand had ‘toevallig’ nog een oude R1 in zijn binnenzak. Behalve…..Yamaha zelf. Juist omdat de nieuwe zoveel anders moet zijn durft Yamaha het aan om dat genadeloos aan te tonen door de machine de degens te laten kruisen met hun eigen machine. Krijgen we hier R1 versus R1 of is de nieuwe zodanig anders dat appels en peren, dag en nacht meer gelijkenis hebben?
Tekst en fotografie: Vincent Burger