Zoeken

Test: Yamaha XJ6 ABS

Terug van weggeweest

20 april 2009
Inhoudsopgave
Test: Yamaha XJ6 ABS
2: Hergebruik
3: Oorsprong
4: Nattigheid
5: Conclusie
6: Technische gegevens


Yamaha XJ6 ABSEen naam – of typeaanduiding – is soms onmiskenbaar verbonden met een motormerk. Je hoeft het maar te zeggen en zowat iedereen weet precies over welke motor of soort motor je het hebt. Het zijn vaak de ‘evergreens’ van een motormerk, maar deze hebben niet altijd het eeuwige leven. Er komen nieuwe modellen en soms verdwijnt daarmee de naam of typeaanduiding, terwijl de naam nog jaren erna bij veel mensen een belletje doet rinkelen.

Als je dan als fabrikant weer een soortgelijk model ontwerpt, kan je natuurlijk weer een nieuwe naam verzinnen… of je doet aan recycling. Voor die laatste optie koos men bij Yamaha, en waarom ook niet. Op die manier hoeven ze geen nieuwe namen te verzinnen en als het gaat om iconen dan kan je mogelijk ook nog eens gebruik maken van de bekendheid die de naam al heeft. Zo heeft Yamaha vorig jaar de Ténéré nieuw leven ingeblazen. Wat betreft diezelfde Ténéré hebben we vorig jaar zelf ondervonden dat zo'n reïncarnatie meer dan geslaagd kan zijn.

Dit jaar was het de beurt om een ander icoon van Yamaha nieuw leven in te blazen: de XJ of zoals vele hem beter kennen, de Diversion. Zowel in een naakte versie als een halfkuip versie was deze (budget)motorfiets in een 600 en 900cc versie verkrijgbaar. Nu is de 600 versie – en type aanduiding - terug in wederom een naakte en halfkuip versie. De naakte versie heet gewoon XJ6 terwijl de halfkuip versie behalve extra kuiponderdelen de naam Diversion erbij heeft gekregen. Om erachter te komen of de wederopstand net zo goed gelukt is als bij bijvoorbeeld de Ténéré werd de eigen – weliswaar 900 – Diversion omgeruild voor de nieuwe XJ6.

Yamaha XJ6 ABS

Tekst: Edwin Loos
Foto's: Vincent Burger

Met dank aan Dienst Landelijk Gebied voor het beschikbaar stellen van het voormalig militair complex Kamp Koningsweg - Zeven Provinciën.