Zoeken

Test: Suzuki B-King Street Xtreme

De overtreffende trap van Xtreemst

24 september 2009
Inhoudsopgave
Test: Suzuki B-King Street Xtreme
Punten op de i
Rijdt dat nou anders?
Conclusie
Vermogensbank
Technische gegevens

B-King_Xtreme_3459.jpg

Als er één motor is die twee jaar geleden de gemoederen binnen onze redactie aardig bezig had weten te houden, dan zal dat ongetwijfeld Suzuki's B-King zijn geweest. Voor het eerst getoond aan het publiek tijdens de Tokyo Motor Show in 2001 ;zou het uiteindelijk tot 2006 duren voordat Suzuki officieël bekend maakte de B-King daadwerkelijk in productie te nemen. B-King_Xtreme_3455.jpgVanaf dat moment ging het hard. De eerste kennismaking met het model was op het circuit van Phillip Island tijdens de introductie van de GSX-R1000, toen we in een busje rond het circuit werden genomen en een drietal B-Kings enkele demonstratieronden over het circuit reden.

Daarna was het wachten tot het model ergens in augustus naar Nederland zou komen en we fysiek kennis konden maken met deze krachtpatser, die alleen op papier al gehakt moest maken met alles en iedereen, de eigen GSX-R familie incluis. En dat deed ie, niet eerder een motor meegemaakt die zoveel respect afdwong als deze ongekend sterke Naked. Niet gek, met het bijna de 200 Pk grens naderende motorblok van de Hayabusa dat voor toepassing van die naked slechts enkele paarden in had moeten leveren. Waarschijnlijk nog geeneens bewusts, maar puur vanwege het ontbreken van een gestroomlijnd inlaattraject en alle nadelige gevolgen vandien.

Niet vreemd dat wij dan ook onze wenkbrauwen fronsden toen Suzuki importeur B.V. Nimag bekend maakte voor 2009 een B-King Extreme aan het modelgamma te hebben toegevoerd. Een motor die volgens de Suzuki productontwikkelaars nog indrukwekkender zou moeten zijn. Wat ons deed afvragen: is er een overtreffende trap van Xtreemst?

Tekst: Arco van Akkeren
Foto's: Edwin Loos / Anita van Rooijen