Zoeken

Test: BMW F800 R

Unstoppable Adrenaline.

18 juni 2009
Inhoudsopgave
Test: BMW F800 R
2: Uit het magazijn
3: Stuntwerk
4: accessoires
5: Conclusie
6: Technische gegevens

F800R_1549.jpg

Dat is de reclamekreet van BMW zelf. Natuurlijk, reclamejongens - gelikt als ze zijn - verzinnen van alles om produkten aan de man te krijgen maar of je alles moet geloven? Zeker niet, maar ergens hebben ze hier toch wel gelijk. F800R_1725.jpgDe F800R doet wat met je, en of het te stoppen is? Weldegelijk, als je maar gebruik maakt van de prima remmen waarmee deze 'R' is uitgerust. Maar even naar het begin.

Drie jaar geleden kwam BMW met de F800 'S' en 'ST' en vorig jaar kwam daar de F800 (en F650, maar die heeft hetzelfde 798cc blok) 'GS' bij. De 'R' is een kale machine, een naked of roadster en werd het afgelopen jaar door niemand minder dan freestyle wereldkampioen Christian Pfeiffer al ingezet. Niet vreemd dat hij degene was die de nieuwe R het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan mocht onthullen.

De F800 'R' heeft op zijn grote broer gelijkende verlichting met daarboven een kuipje à la Triumph (Street- of Speed triple) dat trouwens wél een accessoire is (€116,-). De ophanging van het voorspatbord kreeg een opvallende driehoek die wat doet denken aan de vormen van de Duolever van zijn grote broer, de K1300 R. De algehele styling leunt trouwens sterk op die van de 1300. Ook kreeg hij, zoals alle nieuwe BMW's, de bediening van de knipperlichten op de linkerkant van het stuur, met één knop dus! Storend is wel dat als je een lange uit- invoegstrook hebt die knipperlichten niet aan blijven, jammer.

Tekst: Arco van Akkeren
Foto's: Anita van Rooijen