Vergelijk Suzuki GSX-R familie: 600 vs 750
Identieke Tweeling
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk Suzuki GSX-R familie: 600 vs 750 |
2: Hetzelfde |
3: Hetzelfde |
4: Conclusie |
5: Technische Gegevens |
Hetzelfde, maar dan anders
Ongeacht hoe vaak je er mee te maken krijgt, tweelingen blijven bijzonder. Of het op nou de basisschool is, op televisie of bij kennissen, je vraagt je toch altijd dingen af. Nou zijn twee-eiïge tweelingen nog tot daar aan toe, als je het niet weet zie je het soms niet eens. Maar de ééneiïge, dát zijn de échte intrigerende gevallen. Hoe gelijk zijn ze? Zouden ze nou echt hetzelfde denken? Of zijn er ook nog verschillen, dat je echt mérken kunt? Kleding is één ding, maar gedrag, rapportcijfers, voorkeuren, liefhebberijen, noem maar op… Plenty onderzoeken tonen aan dat zelfs gescheiden tweelingen in grote lijnen tóch identiek zijn of werken, tot op het griezelige af soms. En dan komt het: stel dat je verliefd wordt. Val je dan op de set of op een individu? Moet je je voorstellen…
Nee, dan dit stel. Tweemaal Suzuki, tweemaal GSX-R, tweemaal wit-blauw, tweemaal nagelnieuw, tweemaal Drive mode Selector, tweemaal electronische stuurdemper, tweemaal dit, tweemaal dat…tot in de kleinste puntjes identiek. De kuip is exact hetzelfde, veel dimensies zijn identiek, zelfs het gewicht scheelt maar twee kilo (!) Dus… wat gaat het worden?
Natuurlijk een enigszins academische patstelling, niet veel mensen zullen echt de afweging maken tussen de 600 en de 750, maar toch een zeer interessante: voor niet bijzonder veel extra geld krijg je – met slechts een gewichtstoename van twee kilo (en wie merkt dat na het kerstdiner nog?) – toch aanzienlijk meer porrie, bij voor de rest exact dezelfde rijeigenschappen. Oh ja, natúúrlijk kies je dan voor de 750! Toch? Altijd een beetje extra is wel erg aantrekkelijk natuurlijk, en niet alleen op het circuit, maar vooral ook als je met volle bepakking en een duo die zoiets aan zou durven (we zeiden al; puur hypothetisch….misschien wat ver gezocht) is het juist wel lekker als het vooronder onder alle omstandigheden thuis geeft. Of toch niet? Je speelt toch een beetje vals natuurlijk… dan rijd je wel harder dan een ander op de baan, maar ja…’ja natuurlijk, want jij hebt een 750’. Of nog eenvoudiger, je wilt gewoon een 600. Of die kilo’s kunnen je wel degelijk schelen. Of je hebt nooit overwogen om voor 750 te gaan, dan kan je net zo goed doorsparen voor de 1000 met die redenatie, en je wilde in eerste instantie een 600. Of je hebt het al moeilijk genoeg de vraag ‘welke 600’ te beantwoorden, laat stáán dat je dan ook nog eens moet kiezen tussen de 600 of 750… enfin, argumenten genoeg.
Tekst:Vincent Burger
Foto's: Michael Hoenderop