Introductie: Triumph Modern Classics
Terug in de tijd..
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Triumph Modern Classics |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Even kort je geheugen opfrissen: in 1983 kocht de Brit John Bloor de naam Triumph met als doel weer Triumph motorfietsen te gaan bouwen. Na een lange ontwikkelingsfase introduceerde Triumph in 1991 zes! nieuwe modellen. Het waren 750, 900, 1000 en 1200 cc drie- en viercilinders motoren, gebouwd via het modulaire bouwsysteem. Ze kregen deels 'oude' Triumph benamingen zoals Trident, Thunderbird, Trophy en Tiger. In de loop der jaren werden de machines doorontwikkeld, waarbij de nadruk op de driecilinders kwam te liggen. In 2001 kwam Triumph met een ouderwetse, op de 750 Bonneville geïnspireerde, 800 cc tweecilinder en in 2005 kwam daar de Thruxton bij, een 'moderne' nostalgisch uitziende café-racer die was voorzien van een 865cc parallel tweecilinder blok. Om het helemaal af te maken bracht Triumph twee jaar terug de Scrambler op de markt. De Scrambler kun je omschrijven als de herdefinitie van de off-road motoren. Ze werden beroemd omdat omdat ze in de sixties de voorkeur genoten van beroemdheden zoals James Dean en Steve McQueen. Die laatste drie, die gebruik maken van hetzelfde blok, waren toe aan een update omdat ze qua emissie eisen moesten voldoen aan de Euro-3 norm.
Triumph timmert goed aan de weg. Na 2001 liep de wereldwijde verkoop wat terug tot ruim 20.000 stuks in 2003, maar sindsdien laat de verkoop weer een stijgende lijn zien. Vorig jaar wist Triumph dik 42.000 motorfietsen aan de man én vrouw te brengen. In Nederland lag dat iets anders, daar was de dip in 2004 met 224 verkochte motoren en een marktaandeel van 1.8%. Dat trok weer aan tot 606 stuks in het afgelopen jaar, een marktaandeel van 4.8%. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er net zoveel motoren verkocht als in het 'dipjaar' 2006, dus het ziet er goed uit voor het Britse merk.
Tekst: Arco van Akkeren
Foto's: Erik Tanghe