Zoeken

Test: Triumph Daytona 675

Test: Triumph Daytona 675

10 oktober 2007
Inhoudsopgave
Test: Triumph Daytona 675
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Inleiding

Triumph_Daytona675_IMG_0326.jpg 

Starend naar de foto’s die tijdens de test gemaakt zijn komt het besef dat mijmeren alleen geen zin heeft, er dient per slot van rekening een artikel geschreven te worden. Enkel een fotocollage van wat leuke momenten kun je nu eenmaal geen motortest noemen. Net als een A4-tje met alleen kreten als Mèèènnn, Whhooaaahhhh of ander soortgelijks. En toch is dát het enige wat op dit moment door ons hoofd blijft spelen. Tot we weer met beide voeten op het aardse belanden en we ons realiseren dat er toch écht een artikel geschreven dient te worden.

Triumph_Daytona675_IMG_0347.jpg

"Zeg, waarom testen jullie haast nooit geen Triumph?"
Bij het maken van een dyno-run van de Suzuki B-King raaken we in gesprek met Berry Goedhart van Goedhart Motoren, waar we op dat moment te gast zijn. "Erm, stja... moeilijk... lastig.... problemen... Triumph Benelux heeft maar beperkte mogenlijkheden waardoor we al snel buiten de boot vallen." Waarop Berry direct reageert met een "Nou, dan neem je ze toch hier mee. Ik heb alles op voorraad." 

Deze kans konden wij als redactie natuurlijk niet aan onze neus voorbij laten gaan, dus zo gezegd, zo gedaan en dankzij de inspanningen van Goedhart Motoren, die speciaal voor ons een Daytona 657 op kenteken ging zetten, konden we een week later uit Bodegraven wegrijden op een nagenoeg fonkelnieuwe Daytona 675. 

Triumph is natuurlijk een motormerk met een naam en een reputatie. Al meer dan honderd jaar maken de Britten met wisselend succes motoren. Wie kent nu niet de roemruchte Bonneville waarmee op de gelijknamige zoutvlaktes in de USA snelheidrecords werden verbroken. In het recente verleden is die reputatie vooral tot uiting gekomen door met motoren te komen die als vermogensbron een driecilinder motor hebben. Bekende namen zijn de Rocket III, een superdikke cruiser en  de allroad genaamd Tiger. Ook in het supersport segment heeft Triumph sinds 2006 een motor waarmee men iedereen heeft weten te verrassen. Om direct de Japanse viercilinder concurrenten te verslaan bij de International Bike of the Year verkiezing is natuurlijk een droom voor elke motormerk, en alleen al deze overwinning (zelfs twee jaar op rij) geeft aan dat Triumph nauwkeurig te werk is gegaan met het ontwerpen van deze supersport. Dit in tegenstelling tot de voorgangers van de Daytona 675, die op straat zeker niet teleurstelden, maar op 't circuit (waar de prijzen te verdelen zijn) nét dat beetje tekort kwam. En nu, inmiddels al weer ruim een jaar na introductie, is het aan ons om te beoordelen of de lofzang van deze Daytona terecht is, of niet. 

thumb_Triumph_Daytona675_IMG_1013.jpg

Om niet als mosterd na de maaltijd te komen besluiten we de motor maar meteen goed aan de tand te voelen. Nu wou het toeval dat we toch een test richting het Franse Parijs hadden ingepland, dus geen betere basis voor een extreme motortest dan dit. Niet alleen waren er ruim voldoende kilometers af te leggen in een zeer korte periode (bijna 1500 in vier dagen om precies te zijn), daarnaast was het diversiteit alom wat deze test betrof. Van lange stukken snelweg op gemiddeld en bovengemiddeld tempo waar comfort en windbescherming de boventoon voeren tegenover provinciale wegen die dwars door Noord Frankrijk slingeren waarbij stuureigenschappen en vering weer veel belangrijker zijn. Of wat te denken van de périphérique van Parijs, laverend door de files op weg naar je bestemming, en last but not least de plek waar elke supersport zich thuis voelt: het circuit.

Tekst: Chris Vahl
Foto's: Vincent Burger, Ed Smits, Robert-Jan Dijkman

Index:
Pagina 2: Arc de Triumph
Pagina 3: Op naar Gent
Pagina 4: Vis op het droge/in het water
Pagina 5: Conclusie
Pagina 6: Technische gegevens