Zoeken

Tweedehands: Triumph TT600 2003

Tweedehands: Triumph TT600 2003

12 juni 2006
Inhoudsopgave
Tweedehands: Triumph TT600 2003
Pagina 2

Engelse traditie

We kennen ze natuurlijk allemaal, de Japanse deelnemers die sinds jaar en dag de dienst uitmaken in het o-zo populaire supersport segment. Motoren met een geschiedenis de terug gaat tot ver in de vorige eeuw. Maar het was aan het begin van dit Millennium dat daar een nieuwe speler aan toe kon worden gevoegd, toen in het Britse Hinckley de TT600 aan de wereldpers werd voorgesteld; Triumph"s poging om voet aan wal te krijgen in wat op dat moment het populairste verkoopsegment is.

Een van die populaire spelers binnen dat segment is Honda"s CBR600F, een motor die door de heren engineers in Hinckley (vier jaar lang) met bovengemiddelde interesse is bestudeerd. Tenminste, dat is het eerste wat in je opkomt als je Triumph"s TT600 naast die F3 zet. Van een afstand gezien lijken beide motoren dan ook als twee druppels water op elkaar.

Maar om daarmee te zeggen dat de TT600 een regelrechte kopie is van die Japanse medespeler zou de Engelsen te kort doen. Alleen al het feit dat de motor in Engeland is ontworpen, ontwikkeld en gebouwd maakt dat hij anders is dan al die anderen.

Net als de Italianen hebben ook de Engelsen een roemruchte geschiedenis als het op motorfietsen aankomt. Het is inmiddels meer dan honderd jaar geleden dat de eerste Triumph motorfiets een feit was, en daarmee is het een van "s werelds oudste motormerken. Natuurlijk, er was een periode van radiostilte, maar sinds de heropstanding eind jaren "80 vorige eeuw is het merk weer sterk vertegenwoordigd.

Dat Triumph"s nieuwe supersport de naam TT600 kreeg was niet toevallig: daarmee werd met knipoog verwezen naar de elk jaar nog steeds gereden Isle of Man TT races, "s werelds zwaarste wegrace beproeving. Over Engelse traditie gesproken...

De door ons gereden versie stamt uit het jaar 2003 en is daarmee de laatste variant op de TT600 die in Hinckley werd gemaakt. Slechts vier jaar was de fiets in productie en daarmee is het een van de kortst lopende modellen in de recente motorgeschiedenis. Natuurlijk, de motor was in 2004 ook nog leverbaar, maar dat was meer een kwestie van bestaande voorraden opmaken. Was de TT600 dan zo slecht? Nee, integendeel. Het punt was echter dat zijn Japanse concurrenten zich steeds meer op het circuit toe waren gaan leggen met als doel de bokaal van het WK Supersport naar zich toe te kunnen trekken. Yamaha"s R6 en Suzuki"s GSX-R werden nog sportiever, Honda en Kawasaki kwamen daarbij met sportievere "RR" varianten, die naast de "straat" versie leverbaar werden. En daarmee was in een klap de TT600 hopeloos achterhaald. Tenminste, als het gaat om de verdeling van het eremetaal. Ook Triumph zag dat in en kwam in 2004 met de Daytona600, de opvolger van de TT600 die als basis moest dienen voor de diverse Supersport kampioenschappen.