Test: Ducati ST3 versus Honda VFR800 VTEC ABS
Alle wegen leiden naar Rome
Lekker toeren op een sportieve manier of sportief op pad met nog comfort van een toermotor, oftewel sporttoer dan wel toersport motoren. Het is maar net hoe je het wilt noemen. Nu kun je met toerbuffels vaak best nog sportief rijden, net als je met supersports een rustig blokje om kunt gaan. Het wordt nog gemakkelijker als de fabrikant zelf al deze twee mogelijkheden combineert. Een sportief uiterlijk met dito prestaties maar waar comfort, het meenemen van bagage en zaken als bijvoorbeeld een middenbok en ABS ook mogelijk zijn. Zonder dat het gelijk een kolos wordt. Misschien is het een motorsegment waar minder aandacht aan wordt besteed dan als bijvoorbeeld aan de pk kanonnen, toch is het een klasse die de nodige schare fans heeft. De Honda VFR800 VTEC is daarvan misschien van wel het meest bekendste bewijs. Ooit op markt verschenen als een supersport maar ondertussen al zo'n 20 jaar als het ware het begrip voor dit segment.
Toch is Honda niet het enige merk dat zich in dit segment van de markt bevind. Ook een merk als Ducati heeft nu zo'n tien jaar een voet aan de grond gezet op dit gebied. Vooral bekend van sportmotoren kwam de fabriek uit Bologna met haar versie van een sportieve toermotor. Niet simpelweg een bestaande sportmotor ombouwen naar een sporttoer motor maar een nieuw design met de eigenschappen voor een motor uit dit segment. Nu is het begrip sporttoer erg breed. Het is een combinatie van twee werelden en er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Wij gingen met de Ducati ST3 en de Honda VFR800 VTEC ABS op pad. Ook al zouden we het graag willen om letterlijk naar Rome te rijden, hebben we wel figuurlijk naar de oude Italiaanse stad gereden. Kijkend of de twee motoren totaal verschillende wegen zouden nemen of eensgezind zijn en samen grotendeels dezelfde route bewandelen.
Tekst: Edwin Loos Foto"s : Vincent Burger / Dion Reijbroek