Test: BMW R1200GS
Test: BMW R1200GS
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW R1200GS |
Op en neer |
Serious toys |
Vasthouden |
Conclusie |
Vermogensbank |
Technische gegevens |
Residentie
All-road's, alhoewel al lang op de markt, waren voor deze redacteur een nieuw snoepje. Het begon allemaal met de KLV1000, mijn allereerste all road, mijn ontmaagding zogezegd. En net zoals met die andere ontmaagding bleek ook deze verslavend. Voor mij zijn supersports altijd "da bomb" geweest, maar ik heb toch moeten toegeven: -dit is ook wel leuk- .... Overal overheen crossen, beetje in het zand ploeteren. Irritant meneertje voor je? Gewoon stoeprandje meenemen, heerlijk en jazeker, ook zeer verslavend.
Reise Enduro
Het is inmiddels al weer 25 jaar geleden dat BMW zijn eerste Boxer All-road, die destijds nog als Enduro door het leven ging, introduceerde: de BMW R80GS. De R1200GS is het uiteindelijke gevolg van 25 jaar (r)evolutie op dat gebied. Strikt genomen is de R1200GS de opvolger van de R1150GS, een motor die jarenlang dé trendzetter is geweest op het gebied van Reise Enduro's, zoals de Duitsers het met een mooie kreet weten te omschrijven. Het was dan ook een zware opgave voor de heren ingenieurs om daar een gedegen opvolger voor te bouwen, iets waar ze -als we puur en alleen naar de verkoopcijfers kijken- ruimschoots in zijn geslaagd. De motor is namelijk een regelrechte verkoopknaller. Op technisch gebied is er veel veranderd aan deze nieuwe generatie Boxer motor. Natuurlijk -de naam alleen zegt het al- heeft hij meer cilinderinhoud gekregen. Maar binnen de BMW regionen is gewichtsreductie "the key feature" geweest, elke gram die bespaard kon worden is bespaard. Dit alles om de beste All-road te maken, de "zwaarste" in zijn klasse!
Geen zandbak
Reizen per trein heeft het voordeel dat je jezelf kunt voorbereiden op wat komen gaat. Zo ook bij ondergetekende, die twee uur de tijd heeft om zich voor te bereiden op de R1200GS, die in Rijswijk op ons staat te wachten. Onze R1200GS is uitgerust met mooi vormgegeven gietwielen, wat betekent dat spelen in de zandbak ditmaal is uitgesloten. Daarnaast is de motor uitgerust met ABS die, in tegenstelling tot zijn voorganger, een optionele accessoire is geworden. Net als bijvoorbeeld bij Ducati is ook het ABS systeem bij de R1200GS uitschakelbaar, maar dat even terzijde. Na het traditionele zoekwerk voor wat betreft het startknopje (ondanks dat je het weet, druk je automatisch op het verkeerde knopje) kan de motor zich een weg gaan banen door het drukke stadse verkeer.
Tekst: Robert-Jan Dijkman.
Foto"s: Vincent Burger / Edwin Loos