Test: Yamaha YZF R1 2004
In den beginne
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha YZF R1 2004 |
Naomi Campbell |
Rij-indruk |
Openbare weg |
Bochtenwerk |
Conclusie |
Vermogensbank |
Pagina 8 |
In 1992 verbaasde Honda de motorwereld met de introductie van de Fireblade, wat het startschot was voor een nieuwe generatie zware supersports. Het duurde tot 1998 voordat Yamaha met de YZF R1 een antwoord had op deze supersport. Een motor met een hoog "hebbe"-gehalte, alleen al vanwege zijn gelikte uiterlijk. De weinige rijders die echt in staat waren om de capaciteiten van de R1 voor 100% te benutten werden verrast door een zeer laag gewicht en een ongekend hoog vermogen. Yamaha claimde voor de 1998 R1 een vermogen van 150 pk en een gewicht van 177 kilo. Voorzien van een hoop technische nieuwigheidjes werd de motor voorgesteld als het ultieme racemonster voor zowel de straat als het circuit. En inderdaad, een racemonster was het. Voor de meesten zielen in supersportland was de 1998 R1 zelfs te veel van het goede. De motor had ladingen bruut geweld in huis, maar miste het vertrouwde en vergevingsgezinde karakter van de Fireblade. Zeker, de R1 was sneller dan de Fireblade, maar of de snelle Yamaha ook net zo makkelijk te rijden was viel te betwijfelen. Niet voor niets kreeg de "98-er R1 de reputatie van "wild en zeker niet voor iedereen".
Een pk per kilo!
De strijd om de titel in het 1000cc zware supersport (of moeten we zeggen superbike?) segment is weer in alle hevigheid losgebarsten. Toen Suzuki de Hayabusa introduceerde en Tineke Netelenbos nog riep dat dit soort motoren verboden zouden moeten worden, was vriend en vijand het wel over eens dat de zoektocht naar nog meer vermogen hier toch wel ten einde zou zijn gekomen. Maar hoezeer hadden wij het mis. De pk-wedloop duurt voort en heeft zich tevens verlegd naar de zware supersport klasse. Puur vermogen is nu niet meer genoeg, ook op de kilo"s wordt gelet. Eén pk per kilo is anno 2004 de normaalste zaak van de wereld geworden.
Jan met de Pet
Maar is er met dit soort motoren nog wel te rijden, of is het middel zijn doel ditmaal voorbij geschoten? Is de nieuwe generatie superbikes nog geschikt voor Jan met de pet of moet je per se de achternaam Rossi dragen? Wij waren dan ook meer dan benieuwd hoe de 2004 R1 zich zou houden, als het op prestaties en gebruiksvriendelijkheid aankomt.
Tekst:Stefan Meijer
Fotografie: Stefan Meijer, Ronald Voncken