Test: Suzuki RV125 VanVan
De budgetfiets is terug
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki RV125 VanVan |
De eerste kilometers |
Minimalistisch |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische specificaties |
In sommige landen zijn motorfietsen met een kleine cilinderinhoud niet aan te slepen, maar in Nederland kun je ze bij wijze van spreken op de vingers van een hand tellen. "Er is geen markt voor" was een veel gehoord argument. Groot was dan ook onze verbazing toen we de 2004 modellen van diverse fabrikanten onder ogen kregen: de budgetfietsen zijn terug. En hoe!
Ommezwaai?
Je kunt er niet omheen: de plotselinge toevloed van budgetfietsen met een kleine cilinderinhoud is op zijn minst opvallend te noemen. Suzuki brengt de RV125 VanVan, de GZ250 Marauder en de DR-Z400S op de markt, Honda voegde de CBR-125, de Varadero 125 plus de CBF-250 toe aan het programma en Yamaha heeft al jaar en dag de evergreen TW-125 in de aanbieding. De enige fabrikant die voor 2004 vrijwel alle budgetfietsen uit het programma heeft geschrapt is Kawasaki. Jammer. Maar goed, de Groenen zijn altijd al een beetje tegendraads geweest...
Bescheiden specificaties
De Suzuki RV125 VanVan is de kleinste telg van de Suzuki familie. Ook de goedkoopste: voor € 3290 verwisselt deze fiets van eigenaar. In een tijd waarin de verhouding tussen gewicht en vermogen hét onderwerp van gesprek is, zijn de specificaties van de VanVan verre van spectaculair. De fiets wordt voortbewogen door slechts één cilinder met een inhoud van 124cc die er 12,6 PK uit kan persen. Het is net genoeg om een topsnelheid te bereiken die tussen de 100 en 110 km/uur ligt - als je geen tegenwind hebt, tenminste.
Oranjegevoel
Het uiterlijk daarentegen spreekt meer tot de verbeelding. Mooi of lelijk is een kwestie van smaak, maar opvallen doet de VanVan in ieder geval, mede dankzij de opvallende "ballonbanden" en spaakwielen waarmee deze fiets is uitgerust. Ons testexemplaar had een vrolijk oranje kleurtje en menig automobilist hield even in om uit te zoeken wat daar nou in vredesnaam reed. Ook collega motorrijders keken met meer dan gemiddelde interesse naar de VanVan, met een mengeling van verbazing en respect. Niet geheel onterecht: het bleek een zekere mate van doodsverachting te vereisen om je met een dergelijk vermogen op de snelweg te wagen.
Tekst: Hans van Rijsse
Foto's: Hans van Rijsse, Ed Smits