Test: Suzuki GSX-R750
Good vibrations
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-R750 |
Nordschleife |
Mystic Vibes |
Conclusie |
Nakaarten |
Pagina 6 |
Dat men bij B.V. Nimag niet bepaald gelukkig was met ons relaas over de GSX-R750 zal duidelijk zijn. De zaken die ons waren opgevallen tijdens de testperiode, waarbij er ruim 4000 km onder de wielen van de GSX-R750 waren doorgegaan, waren dan ook niet misselijk. Remmen en injectie waren niet vrij van kritiek, maar de grootste makke waren toch wel de trillingen die eigenlijk door heel de motor merkbaar waren.
Op herhaling
Bij B.V. Nimag was men dan ook erg verbaasd over onze bevindingen. Natuurlijk, er was al eerder geklaagd over injectie en trillingen, maar dat betrof een pre-productie model en niet de motor waar wij op hadden gereden. Overtuigd van het feit dat deze zaken puur exemplarisch zouden zijn, stelde men bij B.V. Nimag meteen een andere GSX-R750 beschikbaar.
Met een frisse wind gingen wij dan ook op herhaling. De tas met vooroordelen werd opzij geschoven om de Gixxer aan een nieuwe test te onderwerpen.
Twintig jaar jong
Nu moeten we eerlijk zeggen, dat we daar niet rouwig om konden zijn. Het is niet bepaald een straf om op deze GSX-R750 te moeten rijden, wat de reden voor een test dan ook is. Een motor die zijn bestaansrecht inmiddels bijna twintig(!) jaar ruimschoots heeft bewezen. Daar waar andere merken de zeven-en-half een langzame dood hebben laten sterven, is men bij Suzuki dit segment nog steeds trouw gebleven, iets waar wij persoonlijk erg gelukkig mee zijn. Zeker als het een zeven-en-half betreft die, zoals deze Gixxer, het rijwielgedeelte van een zeshonderd en het vermogen van een duizend heeft. Laat die trillingen dan maar komen, we zijn er klaar voor.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ed Smits, Robert-Jan Dijkman