Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000
David en Goliath
Met de slaap nog in mijn ogen...
Het is dinsdag morgen, half zeven als ik mezelf met de slaap nog in mijn ogen moeizaam in mijn lederen raceoveral hijs. Een mok met zwarte koffie moet mijn lichaam tot leven zien te krijgen en dat valt niet mee. Het is vroeg en dat heeft een reden. Vandaag is het begin van een vergelijkingstest tussen twee kemphanen uit dezelfde fabriek. Waarvan de ene motor al alles heeft gewonnen wat er te winnen valt en waarvan de andere al winnaar is in zijn klasse, nog voordat hij ook maar aan een vergelijkingstest is onderworpen. De kandidaten? Mag ik u voorstellen: de Suzuki GSXR-1000 en de Suzuki GSXR-750. Het lot had beslist dat ik de 750"er onder mijn hoede zou krijgen, collega Ed Smits mag aftrappen op de 1000'er, een keuze die waarschijnlijk werd bepaald door de recht van de sterkste. Het doel? Via de Duitse Autobahn en snelle Landesstraßen richting de Italiaanse Dolomiti, waarbij de diversiteit van wegen de enige juiste basis is voor een gedegen vergelijking.
Built to win
Suzuki GSXR-1000 anno 2003, zonder meer de beste motor in zijn klasse. Of dat voor 2004 ook nog zo is, dat zal nog moeten blijken, maar dat het een successtory is, daar zal iedereen het over eens zijn. Vanaf zijn introductie in 2001 heeft deze motor nagenoeg alles gewonnen wat er maar te winnen valt. Winnaar in de 24-uurs racerij. Winnaar op het roemruchte Isle of Man TT circuit. Onverslaanbaar in het EK Superstock. En zelfs in het WSB, waar deze motor een oneerlijke strijd aanging vanwege de gewraakte restrictors, liet Gregorio Lavilla dingen zien die aan het onmogelijke grensden. En de concurrentie? Die moest heel diep graven om een antwoord te vinden op dit megakanon.
De beste in zijn klasse?
Suzuki GSX-R750 anno 2004, zonder meer de beste motor in zijn klasse. En om die bewering te onderbouwen heb je geen uitgebreide rij-test nodig, er is maar één 750cc supersportklasse en er is ook maar één hoofdrolspeler in die klasse, de GSX-R750. Natuurlijk, er zijn nog andere 750cc supersport motoren. Zoals de wonderschone MV Agusta F4 bijvoorbeeld. Echter, iemand die in de markt is voor een dergelijke Italiaanse schoonheid zal vooral vallen voor het uiterlijk, de mystiek en het charisma van een MV Agusta. En dan is er nog een andere speler in deze klasse, de Ducati 749. Maar aangezien de 749 een twee-cilinder is zal die wanneer het op pure prestaties aankomt geen concurrent vormen voor de GSX-R750. Bovendien, als je een 749 koopt dan doe je dat voornamelijk om twee redenen: de naam Ducati op de tank en het feit dat er een twin krachtbron in het frame hangt.
Tot in Italië
De nieuwe GSX-R750 schijnt snel te zijn, bloedsnel volgens de heren uit Hamamatsu. Sneller dan een 2003 Fireblade. Bij B.V. Nimag, de Nederlandse importeur van Suzuki doen ze er nog een schepje bovenop: de GSX-R750 is sneller, maar vooral beter dan zijn grote broer, de GSXR1000. Nieuwsgierig en kritisch als wij altijd zijn kunnen zulke uitspraken niet zonder consequenties blijven. Dat werd dus bellen met B.V. Nimag, of men twee GSX-R'en voor ons klaar wilden zetten. Want wij wilden wel eens weten of die zeven-en-half daadwerkelijk beter zou zijn als zijn grote broer. Als testlocatie kozen we ditmaal voor de Italiaanse Dolomiti, zodat beide motoren onder zo veel mogelijk verschillende omstandigheden hun ware ik konden tonen en er sprake was van een open en eerlijk gevecht tussen twee pk-reuzen, een grote en een kleine, ofwel het gevecht tussen David en Goliath.
Tekst: Stefan Meijer
Fotografie:Ed Smits