Test: MZ1000S
Opeens heb je "het"
Inhoudsopgave |
---|
Test: MZ1000S |
The Looks |
Fahren Sie mit? |
Volles rohr |
nakaarten |
Technische gegevens |
Sommige motorfietsen hebben iets extra's, ze hebben 'het'. Anderen lijken 'het' te missen.' Wat is 'het'? Uitstraling? Karakter wellicht? Afkomst? Is iedere MV Agusta in het bezit van 'het'? Moet een willekeurige Japanse 'dertien in een dozijn' motorfiets zonder dat extraatje door het leven? De MZ1000S lijkt zo op het eerst gezicht ook gezegend te zijn met dat 'speciale' dat zich zo moeilijk laat verwoorden, maar waarvan iedereen blijkbaar weet wat het is. Op het eerste gezicht heeft de MZ1000S 'het'.
Lang verwacht
De MZ10000S was lang verwacht, maar kwam toch onverwacht. De motorwereld wist immers al een tijdje dat ie eraan zat te komen, maar het duurde vrij lang voordat de 1000s uiteindelijk werd geïntroduceerd. Pas toen drong tot de motorwereld door wat MZ had gepresteerd. De kleine producent uit de voormalige DDR was er immers in geslaagd om, geheel tegen de verwachtingen in, een volwaardige 1000cc sterke sport motorfiets te produceren.
Lange geschiedenis
MZ had weliswaar een lange geschiedenis en traditie in het produceren van motorfietsen, maar die faam was vooral te danken aan de goedkope en eenvoudige tweetakt motoren die jarenlang de eer van het merk hoog hielden. Nu is er opeens een nieuw vlaggenschip: de 1000S. Een motor die, zoals we al eerder aangaven, op het eerste gezicht in het bezit lijkt te zijn van een bepaald charisma, dat extraatje. 'Het' wellicht? Motorfreaks werd nieuwsgierig en ging op zoek naar de ware aard van deze Oost-Duitse.
Tekst: Stefan Meijer.
Foto"s: Stefan Meijer / Tim van de Cavey