Zoeken

Test: MV Agusta Brutale S

In den beginne...

2 augustus 2004
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta Brutale S
The Art of Noise
Brute brulkikker
Brutaal of Monsterachtig
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens
Tweede editie
Vermogensmeting
Het tweede nakaarten

MV Agusta Brutale S 2004

Had Claudio Castiglioni vriend en vijand nog weten te verrassen, toen hij als directeur van Cagiva de MV Agusta F4 'Oro' aan de wereldpers voorstelde. En wat niemand destijd voor mogelijk had gehouden gebeurde toch, de MV Agusta werd in productie genomen en was direct vanaf de eerste productie een succes. Succes niet zozeer qua absolute verkoopcijfers, want laten we eerlijk zijn, met prijzen vanaf € 20.000 zijn en blijven het toch motoren voor de happy few. Maar wel succes qua relatieve verkoopcijfers, want laten we eerlijk zijn, in een kleine fabriek als die van MV Agusta gaat het niet zozeer om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de motoren.

Naakt
Maar ook binnen de kleine Italiaanse fabriek was er een gezonde drang naar groei, net als bij elke andere onderneming. En dus gaf Castiglioni zijn ontwerper Tamburini opdracht datgene te doen wat hij in een eerder stadium ook al bij Ducati had gezien en gedaan. Het ontwerpen van een naakte versie van de F4. En zo geschiedde. Onder de naam Brutale 'Oro' zag de naakte versie van de F4 enkele jaren geleden voor het eerst zijn levenslicht. MV Agusta Brutale S 2004Een zeer exclusieve motor met dito prijskaartje. Het zou echter niet lang duren voordat MV Agusta een "betaalbare" variant van deze "Oro" op de markt zou zetten. En ook dit was gewoon een kwestie van tijd. Vorig jaar werd deze "betaalbare" variant onder de naam Brutale S officieel bijgeschreven in de stamboom van MV Agusta. Waarbij betaalbaar nog steeds een relatief begrip is, want met een prijskaartje van ruim € 18.000 blijft ook dit een motor voor de happy few.  

Happy few
Om deel uit te maken van die elite groep der "happy few", zul je dan ook óf gezegend moeten zijn van een rijke suikeroom, óf bereid moeten zijn om budgettair te leven. In plaats van dikke sigaren en champagne aan de rand van je riante zwembad genoegen nemen met sigaretten, sinas en een minibadje. Met de Brutale S in de achtertuin mocht uw redacteur zich één week lang scharen tot die elite groep, elite in budgetvorm welteverstaan. Één week van flaneren, showen, bluffen, uitdagen en vooral:

MV Agusta Brutale S 2004

Brutaal rijden

Tekst: Ed Smits
Foto"s: Anita van Rooijen