Test: Kawasaki VN2000
Zinloos geweld
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki VN2000 |
Zware jongen |
Straatpraat |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische specificaties |
Peter Postema, cruiser expert voor Motorfreaks
Daar sta je dan bij Kawasaki in Hoofddorp, naast een machine die zowel qua uiterlijk als specificaties respect afdwingt. Een drooggewicht van 340 Kg, 103 paardenkrachten, een koppel van 177 NewtonMeter, twee cilinders met elk een inhoud van ruim 1 liter... holy shit. Zinloos geweld heeft de motorwereld blijkbaar ook al in zijn greep. Ik kijk nog eens naar het gevaarte en probeer een uitvlucht te bedenken. Tenslotte ben ik alles behalve een cruiserrijder en zie mijzelf al omvallen bij de eerste bocht. Maar er is niet aan te ontkomen: ik moet het ding heen en weer rijden. Het testen, dat doet gelukkig iemand anders. Iemand met verstand van zaken. Iemand die niet eens in het bezit is van een autorijbewijs en voor wie cruisers "a way of life" zijn. Langharig tuig met doodskoppen op zijn leren jas. Ladies and gentlemen: meet Peter Postema, master of the V-twins.
Klassiek met moderne tintjes
De eerste indruk van de VN2000 is die van een klassiek vormgegeven cruiser die alleen op het punt "koplamp" duidelijk afwijkt van de normen. Het is het enige moderne tintje dat we aan deze Kawasaki kunnen ontdekken. Mooi? Lelijk? Dat is, zoals altijd, een kwestie van smaak, maar de meningen zijn verdeeld. Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, maar Peter heeft er niet veel mee. De tellerpartij oogt wel klassiek, maar de digitale trip- en brandstofmeter verraden dat het hier om een motorfiets gaat die in de 21ste eeuw geboren is. Andere opvallende zaken zijn de hak-teen schakeling, riemaandrijving, de ruim bemeten floorboards en het verwijderbare duozadel. Dat verwijderen gaat met behulp van het trekken aan een kabeltje dat verborgen zit achter de afdekkap aan de rechterkant van de motorfiets. Ook een gereedschapsetje is daar te vinden. Na het verwijderen van het duozadel houden we een lelijk achterspatbord over met allerlei gemeen scherp ogende delen. Het blijkt dan ook niet de bedoeling te zijn dat je het zadel verwijdert zonder er iets voor in de plaats te monteren: het is een handig systeem om het standaard zadel te vervangen door een luxer exemplaar met geïntegreerde sissybar. Tijdens het starten brandt de koplamp niet op vol vermogen, maar een beetje flauwtjes. Een prima zaak: bij een wat zwakkere accu zal de VN2000 niet zo snel dienst weigeren als een motorfiets waarbij het dimlicht meteen op volle sterkte brandt. Daar kunnen sommige andere merken een voorbeeld aan nemen.
Tekst: Hans van Rijsse, Peter Postema.
Fotografie: Hans van Rijsse