Zoeken

Test: Honda CBF600S ABS

Oud of nieuw?

24 juni 2004
Inhoudsopgave
Test: Honda CBF600S ABS
Just fit
ABS
Multi-functioneel
Compleet
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Honda CBF600F

In 1998 introduceerde Honda de CB600F, een streetfighter met als kloppend hart een aangepast blok van de CBR600F. De Hornet, zoals de CB600F in het buitenland wordt genoemd, is in Nederland nooit echt een groot succes geworden. Ook bij onze oosterburen bleef de afzet onder de verwachtingen. Dit jaar is de "Hornet" 600 nog leverbaar, maar volgend jaar niet meer. Als opvolger is er nu de CBF600, in zowel een naakte als tophalf versie. Geheel nieuw is de CBF600 niet. Het frame is afgeleid van de Hornet en ook het motorblok is, weliswaar teruggetuned, overgenomen. Met deze motor wil Honda de concurrentie aangaan met motoren zoals de Yamaha FZ6 Fazer en Suzuki Bandit.

Carburateurs Honda CBF600F
In een tijdperk waarin de meeste nieuwe motoren op de markt komen met injectiesystemen, heeft de CBF600 nog gewoon carburateurs. Om toch aan de euro2 emissie eisen te voldoen, past Honda dezelfde techniek toe die we onder andere tegenkomen bij de nieuwe Transalp. Er is een extra luchttoevoer systeem gemonteerd voor een completere verbranding van de brandstof. Daarnaast zijn er katalytische hittebuizen in het uitlaatsysteem aangebracht om de emissie schoner te krijgen. Het uitlaatsysteem is een 4-2-1.

Onhandig
Het gebruik van carburateurs betekent ook dat er een choke wordt toegepast. De bedieningsknop hiervan steekt halverwege de cilinders uit de motor. Een onhandig systeem, zeker als je tijdens het rijden de choke wilt dichtdoen. Je moet behoorlijk ver naar beneden reiken en soms zoeken om hem te vinden.

Honda CBF600F
Halverwege de cilinders, nog onder de carburateurs, is de chokeknop te vinden.

Tekst: Edwin Loos
Fotografie: Willem van Veelen/Edwin Loos