Rij-impressie: Suzuki GZ250 Marauder
Cruiser?
Inhoudsopgave |
---|
Rij-impressie: Suzuki GZ250 Marauder |
Lekker wegzakken |
Conclusie |
Technische specificaties |
Wie een kijkje neemt op de website van Suzuki Nederland zal zien dat de Suzuki GZ250 Marauder als cruiser door het leven gaat. De kleinste telg van de Marauder familie ziet er op het eerste oog inderdaad uit als een volwassen cruiser, maar bij het zien van de specificaties krijg je toch enige twijfels. Tenslotte associeer je 250 cc, ééncilinder en 20 PK niet snel met het imago van de gemiddelde vette V-twins met bergen koppel. Foutje? Of gewoon een geweldig idee?
Eenvoud troef
Zoals het een ware cruiser betaamt, is eenvoud troef. Het instrumentenpaneel levert precies voldoende informatie en niet meer dan dat: een meter voor de snelheid, een teller voor de afgelegde afstand en de (onmisbare) tripmeter. Meer zit er niet op en dat hoort ook zo. Verder zitten alle bedieningsorganen op de juiste plek. De Suzuki GZ250 Marauder moet het doen met ééncilinder van 250 cc, 20 pk en "slechts" één uitlaat. Het verwachtingspatroon wat je van een cruiser hebt wordt door deze uiterlijke eenvoud enigszins verstoord, maar is uiteraard inherent aan de prijsstelling. De fraaie emblemen aan beide zijkanten van de tank maken overigens veel goed - een verademing in vergelijking met de goedkoop ogende plakstickers van tegenwoordig. Wie een hekel heeft aan poetsen zal van deze Suzuki geen vochtige ogen van ontroering krijgen, want er zit voldoende chroom op om een dagje met de poetsdoek in de weer te zijn: de koplamp, tellerpartij, knipperlichten, velgen, enkele strips en de uitlaat zijn van dit blinkende laagje voorzien. Keep 'm shining!
Tekst & foto's: Hans van Rijsse