Zoeken

X-Lite X902

14 maart 2003

De nieuwe X-lite topper

Enige maanden geleden is het topmodel van X-Lite, de X901, vervangen door de X902. Nu is X-Lite op zich al de topsectie van de Nolancollectie, dus liggen de verwachtingen redelijk hoog. De eerste veranderingen die in het oog springen zijn de ventilatieopeningen, die in tegenstelling tot het ingewikkelde systeem van de voorganger nu ineens minimalistisch eenvoudig zijn uitgevoerd. Volgens zeggen heeft dat niets te maken met het al of niet goed werken van het oude systeem, maar is het puur gewichtsreductie, wat natuurlijk in de racerij hoogste prioriteit heeft. Hoe dan ook, zoals de ventilatie nu is laat het zich eenvoudig en goed bedienen. De afwerking heeft ook een sprong in de goede richting gemaakt. Waar voorheen de (Coolmax)voering nog wel eens niet helemaal netjes kon zitten, heeft de fabriek het nu wel netjes voor elkaar en zit alles op zijn plek. Komt ook weer ten goede van de pasvorm. En over die pasvorm: vergeleken met bijvoorbeeld een Arai lijkt het alsof de X-lite lang niet zover over het hoofd zakt. Hierdoor zit het vizier “hoger”, waardoor in racehouding meer te zien is door het bovenste randje. Wat wel overgenomen is van de 901 is het vizieropeningssysteem. Dat werkte dan ook perfect, dus waarom zou dat veranderd moeten worden? Bij het sluiten van het vizier wordt het door de scharnieren netjes in de composiet helmschaal getrokken waardoor een zo goed als naadloze vorm ontstaat. Niet alleen is dit goed tegen de herrie (de helm is aanzienlijk stiller dan een Arai), maar het sluit ook op een verschrikkelijke (goede) manier af. Zo goed zelfs dat het standaard gemonteerde anticondens binnenvizier het soms niet meer kan bolwerken. Dankzij het sluitmechanisme kan het binnenvizier trouwens wel beter gemonteerd worden, waardoor er geen lelijke randen overblijven bovenaan het gesloten vizier, wat ook weer een voordeel is als je plat op de tank ligt. De vorm van de buitenschaal is trouwens ook aërodynamisch uitgedokterd, maar vraagt wel enige gewenning voor het oog. Samenvattend kan de helm de hoge verwachtingen goed waarmaken, en gezien de prijs hoeft directe concurrentie niet geschuwd te worden. De helm wordt standaard geleverd met hoes, neusdeflector en chincurtain en is leverbaar in meerdere (replica-)kleuren. Prijzen:

Effen: €449,=

Replica: €499,= Importeur: Nerons, tel. 036-5471577