Yamaha vormt met Pata en Cresent WK Superbike fabrieksteam
Velen (waaronder wij) dachten dat Milwaukee het volgend jaar het Yamaha fabrieksteam in het WK Superbike zou zijn, met als rijder Josh Brookes, maar het is Cresent met Pata geworden
Officieel zal Yamaha haar plannen omtrent het WK Superbike project de volgende week bekend gaan maken, maar de Italiaanse sportredacteur Paolo Gozzi van Gazetta dello Sport heeft vandaag het nieuws op straat gelegd. Dat Yamaha Pata als hoofdsponsor heeft weten te strikken is niet vreemd, de Italiaanse chipsfabrikant was erg ongelukkig met de resultaten van het ten Kate Honda fabrieksteam, wat leidde tot het gerucht dat ten Kate met Yamaha in zee zou gaan.
Ten Kate is echter met Honda getrouwd, waardoor Pata heeft besloten haar sponsoractiviteiten bij het Yamaha team onder te brengen. Yamaha had aangegeven met een bestaand team het SBK project aan te zullen gaan, waarbij in de wandelgangen vaak het Britse Milwaukee Yamaha team werd genoemd. Niet Milwaukee, maar het eveneens Britse Cresent team zal het volgend seizoen met de YZF-R1 gaan rijden, met als rijders Alex Lowes en Sylvain Guintoli, die binnen het team de teleurstellende Randy de Puniet gaat vervangen.
Volgens Gozzi is Pata’s grote baas Remo Gobbi de drijvende kracht achter het project, en achter het aantrekken van Valentino Rossi als testrijder. Pata is enkele jaren geleden al met Rossi in zee gegaan als persoonlijke sponsor en in de Moto3, en zal de VR46 academy gaan financieren met het budget dat momenteel voor de European Junior Cup wordt gebruikt. De technische basis zal in Engeland bij Cresent zijn. Voor Valentino zal een speciaal testteam worden samengesteld.
Het Pata Cresent Yamaha huwelijk heeft een behoorlijke impact op het SBK startveld: Na Tyco Tas dat in het BSB van Suzuki op BMW is overgestapt is Cresent het tweede grote team dat een behoorlijk lange samenwerking met Suzuki beëindigd, omdat er maar gaan nieuwe GSX-R1000 meer komt.
De andere conclusie die kan worden getrokken is dat Josh Brookes, die het afgelopen weekend nog de dubbel in het BSB in Assen reed en nu in het kampioenschap fier aan de leiding gaat, niet in het officiële fabrieksteam zal rijden. Ook Marco Melandri heeft geen zitje bij Yamaha, maar Ducati heeft al aangegeven hard op zoek naar een oplossing voor hem te zijn.
Rest de vraag wat er het volgend jaar met Michael van der Mark gaat gebeuren. Magic Mickey staat direct bij Honda onder contract, maar de Fireblade is verre van competitief en het wegvallen van hoofdsponsor Pata zal een flinke domper voor het team zijn.
Bron: Gazetta dello Sport