Zoeken

WSBK Monza - SBK en WSS

WSBK Monza - SBK en WSS

15 mei 2009
Inhoudsopgave
WSBK Monza - SBK en WSS
Pagina 2
Pagina 3

De eerste superbikerace van de vijfde ronde om het SBK wereldkampioenschap op het circuit van Monza, Italië, werd zondag al in de eerste ronde stilgelegd door een rode vlag situatie. Die rode vlag werd gezwaaid nadat er direct na de start in Rettifilio (Variante Primera) twee grote klappers hadden plaats gevonden.

crash.jpg
Het moment dat Max Neukirchner vol wordt geraakt door de machine van Brendan Roberts.

Bij het aanremmen voor deze eerste bocht (chicane) ging Makoto Tamada, die eerst nog Brendan Roberts raakte, in het gras onderuit. Tamada buitelde redelijk onschuldig door het gras maar Roberts gooide zijn machine plat in het gras. De Gundalini Ducati gleed door het gras weer de baan op waar hij met een enorme snelheid de juist insturende Max Neukirchner van zijn Alstare Brux Suzuki kegelde. Die liep daarbij twee breuken in zijn onderbeen en één in zijn bovenbeen op. Tevens moest zijn (gebroken) rechtervoet recht worden gezet. De onfortuinlijke Duitser kent tot zover een slecht 2009 seizoen en is nu voorlopig uitgeschakeld. Alsof dat nog niet genoeg was kon Hill, die door Roberts was aangetikt, Troy Corser niet meer ontwijken en ook die twee buitelden door het startveld waardoor de ravage op dat moment compleet was. Wonderwel werd er verder niemand geraakt. Makoto Tamada blijkt zijn linker pols te hebben gebroken, bij Brendan Roberts werden alleen wat kneuzingen vastgesteld. Zowel Tommy Hill als Troy Corser bleven ongedeerd.

podium1.jpg
Niet zo 'cool' Michel. Kiyonari lijkt zich af te vragen wat hij daar doet. Nori is gewoon tevreden.

Fab_quote.jpgMichel Fabrizio:
Ik ben zo blij met dit resultaat. Het ging het hele weekend al goed dus ik wist dat ik voor de overwinning zou kunnen strijden en uiteindelijk deed ik het! Halverwege de eerste race kreeg ik problemen met schakelen, helemaal toen Ben me passeerde, maar ik gaf niet op en vocht tot het einde. Het is jammer voor Ben dat de race zo verliep want het maakt mijn overwinning een beetje tot een 'nep' overwinning maar ik ben er uiteraard wel ontzettend blij mee.

Het terugvallen en uiteindelijk uitvallen van Noriyuki Haga in de tweede superbikerace werd veroorzaakt door...een vogel! Was dit fenomeen eerst alleen bekend op het Australische circuit van Phillip Island, nu kan dus ook de snelle baan van Monza worden bestempeld als 'vogelgevaarlijk'. Toen het startveld door Retifilio (Primera Variante) was en op hoge snelheid door de Curva Grande (Biassono) stoof zakte Nori Haga ineens terug naar P15. Haga was van plan om in race twee zijn voorsprong op 'the Ben' uit te bouwen na zijn tweede plaats, en het uitvallen van Spies, in race één toen een vogel zijn rechter arm raakte waardoor die gevoelloos werd. Hij worstelde om op hoge snelheid overeind te blijven en was bezig om verloren plaatsen goed te maken toen hij in de derde ronde toch de controle over zijn Xerox Ducati verloor in de Parabolica en er hard af ging.

Fabrizio-tribune.jpg
Bukken, vuurwerk! Michel Fabrizio volgas langs zijn tribune. 

Noriyuki Haga:
Direct na de start van race twee werd ik aan mijn rechter arm geraakt door een vogel. Het deed echt pijn, verloor het gevoel en voelde harde prikken als van een naald in mijn rechter arm en hand. Ik probeerde de race te vervolgen maar het viel tegen en als gevolg daarvan crashte ik. Ja, het doet pijn, maar ik zou in no time weer in topconditie moeten zijn. De eerste race ging natuurlijk een stuk beter voor mij en ik vond het echt mooi om tegen Ben (Spies; red.) en Michel (Fabrizio; red.) te racen. Aan het einde dacht ik echt dat ik derde zou worden maar toen kapte Ben's machine ermee, zo vlak bij de finishlijn en werd ik alsnog tweede. Jammer voor hem want hij verdiende het om te winnen en we zullen het dit jaar samen moeten uitvechten. Ondanks het resultaat van race twee heb ik nog steeds een voorsprong van 54 punten dus daar ben ik tevreden mee.

Michel Fabrizio:
De tweede race? Nou ja, Ben verdiende de overwinning n de eerste race dus ik ben blij dat hij de tweede wel won. Ik moest met mijn tweede machine rijden en ergens vond ik het listig bij de start. Ik had geen goed gevoel en kon niet pushen maar na een aantal ronden concentreerde ik me op het wederom behalen van het podium en toen ging het makkelijker. Ik dank mijn hele team voor een geweldige machine. De 'dubbel' komt dan de volgende wedstrijd wel!

Johan Stigefelt: - Teammanager Stiggy Racing -
Het is zo'n ongelukkig weekend voor ons geweest in Monza. Leon (Haslam; red.) was in een strijd om P7 verwikkeld toen zijn machine er in de laatste ronde mee ophield als gevolg van een technisch mankement. Jake (Zemke; red.) was hier om te leren, maar hij is wat teleurgesteld, hij worstelde om verder naar voren te komen. De machine en het team kunnen het, maar we weten dat het moeilijk voor hem was om even hierheen te komen en voor een top 15 plaats te rijden. De zevende plaats van Leon in de tweede race was een goed resultaat. Hij heeft wederom laten zien dat hij dezelfde rondetijden kan rijden als de jongens aan de kop van het veld, maar vanaf zijn startpositie op de vijfde startrij, gecombineerd met een slechte start, maakte het moeilijk om om naar voren te komen. Als dat niet was gebeurd dan weet ik zeker dat hij weer in de top drie had kunnen finishen.

Top3.jpg 

Ben Spies gaf na de wedstrijd van zondag onmiddelijk toe dat het mislopen van de overwinning in race een een zware pil was geweest, maar hij was uitermate blij met de winst in race twee. Natuurlijk had het een 'dubbel' moeten zijn in Italië maar ongelukkig genoeg viel zijn machine stil in de laatste bocht (Parabolica) van de laatste ronde van de eerste race, die hij leidde. Een teleurstellend einde voor wat een sterk optreden was voor Ben Spies, die de aanvallen van zowel Noriyuki Haga als Michel Fabrizio de gehele race afsloeg. Hij deed nogal phlosofisch over de 'fout'.

Ben Spies:
Dat was een zware pil. Je mag maar zoveel benzine meenemen, Monza is een lange baan en we rijden behoorlijk veel volgas waardoor we aan het eind zonder kwamen te staan.

Maar Spies maakte het goed in de tweede race die hij vrijwel van start tot finish leidde. Zelf zegt hij dat hij de race toch anders heeft benaderd om een herhaling van race een te voorkomen:

De warm-up en verkenningsronde reed ik duidelijk anders en laat in de race schakelde ik sneller op om er zeker van te zijn dat ik de finish zou halen. De machine had de hele race harder kunnen lopen, maar ik wilde er zeker van zijn hem rijdend over de streep te brengen. De jongens van Yamaha kwamen na race een samen om wat zaken na te kijken en het was mooi om het weekend alsnog met winst te besluiten.

Daar titelrivaal Nori Haga niet wist te finishen als gevolg van een crash in de derde ronde, wist Spies het gat tot zijn rivaal op 54 punten te houden:

Hopelijk is Nori (Haga; red.) OK. Ik wil niet dat ik in de race voor het kampioenschap blijf door een crash van hem.