WSBK Assen - preview
Met de 'Paddock Show' die vrijdag om 10:00 uur begint start op het TT Circuit van Assen de vierde wedstrijd in het World Superbikekampioenschap. Vanaf 12:45 uur vinden de trainingen plaats en wij kijken met jullie even hoe enkele coureurs er voor staan.
Noriyuki Haga maakt dit jaar zijn beste seizoen start ooit, met drie overwinningen en evenzoveel tweede plaatsen. Hij gaat duidelijk aan de leiding in het kampioenschap met 40 punten voorsprong op de Amerikaan Ben Spies. Nitro Nori kende al heel wat successen op het circuit van Assen maar op het 'nieuwe Assen' heeft hij inmiddels al 4 DNF's uit 6 starts achter zijn naam. Maar nu hij op de Ducati 1198 rijdt mag verwacht worden dat hij in ieder geval finisht en podiumplaatsen mogen niet worden uitgesloten. De palmares van Ducati zijn nou eenmaal behoorlijk; 22 van de 34 verreden races werden gewonnen door een Ducati coureur!
Noriyuki Haga:
Assen, het is een listig circuit. Ik had de voorkeur voor de oude lay-out, zoals de meeste van ons, maar heb geen hekel aan het nieuwe 'Assen'. Mijn geschiedenis op dit circuit is grillig, op en neer op zijn minst laten we maar zeggen! Ik kijk er naar uit om op deze baan te rijden met de 1198, moet aantrekkelijk zijn. We weten dat de Ducati het er goed doet want Troy won vorig jaar beide races, we hadden in de tweede race nog een leuk gevecht herinner ik me, het zou dus weer een goed weekend moeten gaan worden. Checa en Neukirchner deden het vorig jaar ook goed en zij, evenals Spies en ik, zullen waarschijnlijk voorin mee strijden, we zouden dus mooie races moeten gaan zien.
Grote, zo niet de grootste, tegenstand mag verwacht worden van Yamaha coureur Ben Spies. Na zijn uitstapje in de eerste race op Phillip Island volgden drie overwinningen, waaronder een dubbele in Qatar. In de eerste race op de baan van Valencia kwam hij hard ten val maar pakte een mooie tweede plaats in race twee. Dat de snelheid er nog steeds in zit bewees hij onlangs tijdens een test op Monza waar hij de snelste tijden reed. Ook Assen is weer een nieuw circuit voor Spies en de nieuwe Yamaha YZ R1, maar dat lijkt de drie-voudig AMA kampioen niet te deren. 40 punten is veel voor één wedstrijd maar Spies zal het gat naar Haga in ieder geval willen verkleinen.
Het SBK kent dit seizoen veel coureurs die voor een (dag-)overwinning kunnen gaan. Max Neukirchner op de Alstare Brux Suzuki is er zo één. Vorig jaar doorgebroken als dé man bij Suzuki maakt de jonge Duitser een wisselvallig begin van het seizoen mee. Wel staat hij derde in het kampioenschap achter Haga en Spies dankzij twee podiumplaatsen. Vorig jaar legde hij beslag op een podiumplaats in de eerste race op de baan van Assen dus het kan zo maar gebeuren dat hij dit jaar weer doet en wie weet kan hij wel voor een overwinning gaan.
Michel Fabrizio, teamgenoot van Haga in het Xerox Ducati team, komt naar Assen met een behoorlijke boost van de races op Valencia waar hij een derde en tweede plaats pakte. De Italiaanse ster is er op belust om de derde stek van Neukirchner over te nemen dus dat zou wel eens een mooi gevecht op kunnen leveren. In 2005 en 2006 stond Fabrizio op het podium in Assen maar vorig jaar kwam hij in beide races niet aan de finish. Hi had toen veel last van 'pumped forearms', opgepomte onderarmen dus. Een regelmatig voorkomend probleem bij topcoureurs. Wederom een podiumplaats zou hem helpen zijn valse seizoenstart te doen vergeten.
Het SBK kent meerdere Italianen en één van de bekendste, en beruchtste, is Max Biaggi. Dit seizoen rijdt Biaggi op de complet nieuwe Aprilia RSV4 en ook zijn resultaten zijn wisselvallig geweest. In Australië maakte hij een bijzonder goede start en ook op Qatar zat hij er wederom goed bij, wat opzien baarde. De belabberde Superpole op Valencia was dan ook een smet op het optreden van Aprilia na de goede start van het seizoen. Biaggi zal niet voor een tweede maal zo'n fout willen maken en is er op gebrand en goede prestatie te leveren op het circuit van Assen, een circuit waar hij al alles meemaakte tot aan een zwarte vlag toe.
Een nieuwe ster aan het firmament, de Brit Leon Haslam maakte een sensatieonele start van het seizoen mee voor het team van Stiggy Motorsport. Een derde plaats in Australië tijdens de openingswedstrijd van het seizoen en daarna twee vijfde plaatsen leveren hem voorlopig de vijfde plek in de tussenstand op. Constant scoren is altijd belangrijk in een kampioenschap en met de 58 punten die hij nu bij elkaar raapte is hij slechts 7 punten verwijderd van de derde plek van Neukirchner. Die gaat ervoor!
Nieuwleusen ligt niet zo gek ver van het TT Circuit van Assen en het HANNspree Ten Kate team zal juist op hun 'thuisbaan' ervoor willen zorgen dat de slechte start van dit seizoen wat kleur krijgt, als het even kan rood/wit/blauw. Er zijn nieuwe spullen en elektronica voor de Honda Fireblade's dus Jonathan Rea, Carlos Checa en Ryuichi Kiyonari mogen iets laten zien voor aan het publiek. Rea staat tiende in de tussenstand door o.a. zijn fraaie vijfde plaats in de openingsrace in Australië. teamgenoot Kiyonari staat elfde, één punt achter Rea terwijl Checa twaalfde staat op één punt van Kiyonari. Misschien kunnen we van Checa nog wel het meest verwachten, hij reed vorig jaar goed op Assen en kwalificeerd zich in de nieuwe Superpole steeds op de tweede rij.
Een andere Honda coureur zal echter roet in het eten van de Ten Kate Honda brigade willen gooien. Niemand minder dan ex-MotoGP coureur John Hopkins rijdt sinds Valencia op een Stiggy Motorsport Fireblade en hij liet zien dat hij niet onder hoeft te doen voor veel andere toppers. Het was zijn eerste race sinds maanden en moest flink wennen, maar pakte een 11deen 12de plaats in Spanje. Maar Hopkins wil aantonen dat hij niet zozeer voor zijn naam naar de SBK is gehaald. De door Oral getunede Honda's zijn snel, dus verwacht mag worden dat hij straks voorin zit. Misschien in Assen al?
BMW is net als Aprilia nieuw in de SBK. Troy Corser en Ruben Xaus zijn hun troeven en de eerste drie wedstrijden waren de resultaten zowel goed als slecht. De twee kennen Assen als hun broekzak maar voor BMW en de S1000RR is nagenoeg ieder circuit nieuw. In de nieuwe Superpole, waar zeker Corser niet over te spreken is, had het team het iedere keer moeilijk en moesten de coureurs van ver op de startgrid komen. Dat dat toch nog aardige resultaten opleverde zegt iets over het potentieel van de BMW Superbike. Het zou mooi zijn als beiden op Assen van de eerste twee startrijen zouden kunnen vertrekken. Ook Troy Corser denkt met wemoed terug aan het 'oude Assen' en denkt dat de huideig baan niet het meest geschikt is voor de BMW.
Troy Corser:
Assen was een circuit voor ‘echte' coureurs, maar de baan is niet meer hetzelfde als vroeger. Het is zeker geen slechte baan, maar hij is niet meer zo vloeiend en dat kan nu net een klein beetje het probleem voor ons zijn. In het huidige stadium van de ontwikkeling van de machine lijkt het erop dat die beter tot zijn recht komt op een circuit met veel vloeiende bochten in plaats van circuits waar het veel remmen en gas geven is. Het mag duidelijk zijn dat we er hard aan werken om de machine voor ellaar te krijgen op alle soorten circuits, maar dat heeft tijd en veel kilometers nodig. We zullen er zeker staan, en als we een goede Superpole kennen en daardoor redelijk vooraan kunnen starten dan weet ik zeker dat we onze resultaten zullen verbeteren.
Het Kawasaki team met Broc Parkes en Makoto Tamada begon wat onwennig aan het seizoen, nieuw team, nieuwe motoren, maar op Valencia ging het al beter met een tiende plaats voor Parkes. Natuurlijk zal het niet makkelijk worden voor de twee maar beiden hebben er goede zin in. Er zijn nieuwe spullen voor het team en Parkes hoopt weer een top tien te kunnen scoren.
Broc Parkes:
De machine ontwikkeld zich goed en we hebben in de voorbije races een aantal goede stappen in de juiste richting gezet. We hebben nieuwe spullen voor Assen en dat heeft hopelijk een goed effect om op Monza ook goed te kunnen pestern, en vandaar verder uitbouwen. Het kampioenschap is zó close, alles kan gebeuren dus een top tien zou ook zo maar weer kunnen. Ik heb op Assen geen grote resultaten behald maar ik hou van de baan en de atmosfeer is altijd goed!
Inmidddels is bekend dat we de coureur van het Paul Bird Motorsport het komende weekend niet in actie gaan zien. De Australiër liep bij een test, eerder deze week, een schouderblessure op en wordt voor de races op het TT Circuit van Assen vervangen door Stuart Easton. Parkes raakte eerder al eens geblesseerd tijdens een Supersport race op Assen en nu zal hij dus de Superbike races moeten missen vanwege een schouderblessure. Brits Superbike coureur Stuart Easton zal hem vervangen. De 27 jarige Broc Parkes werkte begin deze week een test af op het circuit van Snetterton toen hij ten val kwam waarbij zijn schouder blesseerde. Parkes is woensdag geopereerd en zal daarom niet in actie kunnen komen. Teameigenaar Paul Bird besloot direct om de 24 jarige Stuart Easton een kans te geven.
Stuart Easton:
Ik kon het niet geloven toen ik dat telefoontje van Paul (Bird; red.) kreeg, hij hoefde het geen tweede keer te vragen, dat is een ding dat zeker is! Het is een mooie kans voor mij en ik kijk er naar uit om met het team in een raceomgeving te werken in plaats van in een testomgeving.
Paul Bird:
Toen het duidelijk werd dat Broc dit weekend niet kon rijden had ik geen twijfels om Stuart als vervanger aan te wijzen, hij zal dit weekend een waardige vervanger zijn. Hij kent de motor en werkt al goed samen met het team, er ligt in ieder geval geen druk op hem.
Het startveld zal op het TT Circuit van Assen uit één rijder minder bestaan. Na Alessandro Polita (die nu onderdak heeft gevonden in het Hoegee Suzuki team) en Gregorio Lavilla heeft nu ook Ayrton Badovini het veld moeten ruimen vanwege het niet over de brug komen door sponsoren. Daarmee is het PSG-1 Corse team het volgende slachtoffer van de nog immer aanwezige economische malaise. Het team uit San Marino - vorig jaar nog op pad met fabrieks Kawasaki's - maakt een moeilijke periode door sinds het de staus van privéteam heeft en zal het seizoen moeten afmaken met één coureur. Hoewel Badovini het beste resultaat boekte voor het team (een 17de plaats in de eerste race op Valencia) scoorden beide coureurs nog geen punten. Waarom het team dan voor Matteo Baiocco heeft gekozen is niet duidelijk.